Preview

Goeiegast - Leven en ondernemen vanuit passie en vertrouwen

Wat gebeurt er als een nuchtere dorpsloodgieter zijn bedrijf niet bouwt op winst, maar op vertrouwen, plezier en fanwaarde? In Goeiegast lees je hoe Martijn Verspeek met gezond boerenverstand, humor en lef een klein installatiebedrijf omvormde tot een landelijk voorbeeld van werkgeluk en klanttevredenheid.

Eddy Buiting | 30 oktober 2025 | 3-4 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

Hoe een ogenschijnlijk doodgewone dorpsloodgieter een landelijk voorbeeld werd van klant- en medewerkerstevredenheid. Het boek Goeiegast vertelt het bijzondere verhaal van Martijn Verspeek en zijn visie op werk en leven. Een managementboek? ‘Nee joh, doe effe normaal.’ Goeiegast is een inspiratiebron voor iedereen: van witte boord tot smerige werkschoen.

Passie, vertrouwen en gezond boerenverstand

Installateur Martijn Verspeek (45) nam in 2013 het installatiebedrijf in het Brabantse gehucht Borkel en Schaft van zijn ouders over. In twaalf jaar tijd ontpopte de onderneming zich van een klein, traditioneel loodgietersbedrijf tot een uitzonderlijk medewerker- en klantvriendelijke onderneming met dertig zogeheten ‘goeiegasten’ en ‘goeivrouwkes’.

Verspeek is een veelgeprezen voorbeeld geworden voor grote en kleine bedrijven in tal van sectoren. Elke installateur in Nederland kent dit bedrijf, en ook grote organisaties vragen Martijn Verspeek om live of in podcasts zijn verhaal te vertellen. ‘Dit boek is een mooie manier om het verhaal van passie en vertrouwen verder te delen,’ zegt Martijn.

Hij kan alleen niet schrijven

Een nadeel: Martijn kan niet schrijven. Hij is, naast een prettige autist, ook dyslectisch. Daarom heb ík zijn verhaal opgetekend. Ik ben Eddy Buiting (48), al zeventien jaar hoofdredacteur van Installatie.nl, een website en vakblad voor installateurs. In mijn carrière keek ik in de keukens van honderden installatiebedrijven, klein en groot, maar Martijns passie raakte me direct. Sinds onze ontmoeting in 2013 zijn we elkaar blijven volgen, inspireren en becommentariëren. Dat groeide uit tot een bijzondere band die het zakelijke ver overstijgt. We hadden allebei nog nooit een boek geschreven. ‘We hebben het nog nooit gedaan, dus we denken dat we het wel kunnen.’

Springkussens en Champions League-kleedkamer

In Goeiegast vertelt Verspeek over de reis die hij persoonlijk en met het bedrijf doormaakte. Wat waren zijn inspiratiebronnen, hoe pakte hij de zaken aan, en hoe ging hij om met de kruispunten en tegenslagen in deze reis? Verspeek vertelt over hoe hij zijn klanten tot extreme fans maakt, die de deur versieren als een monteur de cv-ketel komt onderhouden. De installatiemonteurs hebben een kleedkamer waar PSV jaloers op kan zijn. De installateur is wars van regelzucht, voert nooit functioneringsgesprekken, hanteert een vacaturewachtlijst en vertelt nieuwe medewerkers pas vlak voor hun eerste dag wat ze gaan verdienen. Het kampvuur is zijn metafoor: ‘Een omgeving waarin je pure gesprekken voert.’

Groeien? Fanwaarde!

Het bedrijf hangt aan elkaar van spreukjes, tegeltjeswijsheden en grappige socialemediaposts. Het heeft een eigen kledinglijn. Klanten kunnen gratis bij het bedrijf springkussens lenen, en elk communicatiemoment is doorspekt met humor en kwinkslagen. Dit bedrijf denkt niet in keiharde groei, maar in fanwaarde en medewerkertevredenheid, zonder vastgelegde marketingstrategie. Het lijkt een kermis van gekkigheid; tegelijkertijd is Verspeek zo nuchter als wat, en pleitbezorger van gezond boerenverstand met een positieve vibe: ‘Gewoon normaal doen en altijd uitgaan van het goede.’

Wat maakt Goeiegast bijzonder?

Belangrijk verschil ten opzichte van ‘traditionele’ managementboeken is dat Goeiegast niet is doorspekt met theorie en wetenschappelijke inzichten. Het is een persoonlijk verhaal van een eerlijke, transparante, tikkeltje rauwe en liefdevolle ondernemer, man en vader. Het is een verhaal van gezond boerenverstand, met elementen van marketing, psychologie en humor. Geen oordelen, geen wetmatigheden, maar vooral inspirerende en grappige voorbeelden over hoe je werk en leven ook kunt inrichten op basis van passie en vertrouwen. En dat je daar heel gelukkig mee kunt worden.

50 laagdrempelige hoofdstukken

Martijn: ‘Ik wil met het boek juist ook mensen bereiken buiten de managementbubbel en de installatietechniek. Het gaat niet over techniek, maar over hoe we met elkaar, met collega’s en met klanten om zouden kunnen gaan. Ik hoop juist dat mensen die niet vaak een boek openslaan, geraakt worden door dit verhaal.’ Goeiegast bestaat uit vijftig hoofdstukken, die ook prima te behapstukken zijn voor minder geoefende lezers. Het bevat geen ingewikkelde taal. Of zoals Martijn het zegt: ‘Je moet op het toilet een hoofdstukje kunnen lezen, al moet je er soms wel een stevige trui voor breien.’

Nieuwsgierig geworden naar het verhaal achter deze bijzondere ‘goeiegast’? Bestel Goeiegast van Martijn Verspeek bij Managementboek.

Over Martijn Verspeek

Goeiegast Martijn Verspeek (1980) runt een dertigkoppig familiebedrijf in het Brabantse Valkenswaard. Een klassiek installatiebedrijf dat hij na de overname van zijn ouders stap voor stap naar zijn hand zette. Vol ambitie, maar wel met gezond boerenverstand. Inmiddels wordt Installatiebedrijf Verspeek gezien als een landelijke koploper qua klant- en medewerkerstevredenheid. 

Over Eddy Buiting

Journalist Eddy Buiting (1977) schrijft al tientallen jaren voor verschillende media. Zijn motto: de kracht van verhalen zit in de passie waarmee ze verteld worden. Naast journalist is Eddy een veelzijdig columnist, presentator en podcast-maker. Als hoofdredacteur van Installatie.nl volgt de Achterhoeker de installatiebranche in alle uitdagingen die er spelen rond techniek en ondernemerschap.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Boek bij dit artikel

Martijn Verspeek, Eddy Buiting
Goeiegast*

    Personen

      Trefwoorden