Preview

DriediMERKsioneel - Je merkstrategie vlotter laten lopen met AI als succesfactor

Veel ondernemers voelen dat hun merk wel beweegt, maar niet écht vooruitgaat. In DriediMERKsioneel laat merkstrateeg Katlijn Voordeckers zien hoe een doordachte merkstrategie gecombineerd met artificiële intelligentie (AI) groei mogelijk maakt zonder de ziel van je kmo of familiebedrijf te verliezen. Een inspirerende gids vol concrete prompts en herkenbare praktijkcases.

Katlijn Voordeckers | 26 november 2025 | 4-5 minuten leestijd

Veel ondernemers rennen, maar raken niet vooruit. DriediMERKsioneel geeft je een paar stevige sneakers en toont hoe je dankzij een doordachte combinatie van je merkstrategie en AI groei creëert voor je kmo of familiebedrijf, zonder je eigenheid te verliezen. Met massa’s concrete prompts en herkenbare voorbeelden van uitdagingen en opportuniteiten die elke eigenaar-ondernemer tegenkomt.

Al jaren werk ik als merkstrateeg samen met gedreven eigenaar-ondernemers van kmo’s en familiebedrijven. Ik blijf het enorm boeiend vinden om hun merk echt opmerkelijk te maken. Het is telkens weer een plezier om aan de slag te gaan met de onmisbare bouwstenen van een onweerstaanbaar merk waarmee je impact maakt en merkwaarde creëert: een duidelijke merkidentiteit, onderscheidende positionering en een doordachte merkstrategie.

Mijn overtuiging? Alleen met een sterke merkpositionering en een belevingsvolle connectie met je klanten blijf je je merk onderscheidend profileren en kun je gerichte keuzes maken. Zeker wanneer je vandaag als ondernemer AI-tools gebruikt.

Je unieke merkidentiteit blijft bepalend

De afgelopen jaren dook ik samen met honderden eigenaar-ondernemers en hun teams in het hart van hun onderneming. Het doel? Heel onderbouwd nog meer onderscheid, structuur en duidelijkheid integreren in hun merkstrategie, zodat iedereen met de neus in dezelfde richting komt te staan.

Maar in de praktijk blijkt dit binnen veel kmo’s en familiebedrijven helemaal niet zo evident. Ik schreef DriediMERKsioneel dan ook voor ondernemers die vandaag vaak het gevoel hebben dat ze alles tegelijk moeten doen en hierbij hulp kunnen gebruiken: klanten opvolgen, medewerkers meekrijgen, sectorevoluties en trends bijhouden, en relevant blijven in een wereld die razendsnel verandert. In mijn boek ga ik heel praktisch met jou als eigenaar-ondernemer aan de slag om hierbij AI doordacht in te schakelen als succesfactor. Niet als vervanging, maar als hefboom van jouw menselijke aanpak. Ik integreerde dan ook meer dan tien herkenbare cases van kmo’s en familiebedrijven zoals Climatrix, Rigorgeous en Odette Lunettes, met voorbeelden over hoe AI helpt om je teams aan te sturen, klanten beter te begrijpen en concurrenten voor te blijven.

In mijn boek bekijken we artificiële intelligentie als extra verdieping - niet als vervanging - van jouw eigen expertise. Het helpt je onder andere om je strategie tot leven te brengen, scenario’s uit te stippelen, ideeën te concretiseren, teams richting te geven, gegevens sneller te analyseren en beter te plannen. Daardoor blijft er meer tijd over voor wat er écht toe doet: persoonlijke aandacht voor klanten en medewerkers, en het versterken van je klantbeleving.

De drie dimensies van groei

Ik bracht in DriediMERKsioneel de uitdagingen en opportuniteiten in kaart waar bijna elke eigenaar-ondernemer tegenaan loopt. Deze uitdagingen en opportuniteiten kan ik indelen in drie dimensies waarmee je je merk sterker maakt, waarmaakt samen met de mensen rondom je merk, en groots maakt door alert te blijven. In mijn boek vergelijk ik die drie dimensies graag met een sneaker: een stevige zool als merkbasis, een schoenlichaam dat je business body geeft, en veters die ervoor zorgen dat je je sneaker niet kwijtraakt in een veranderende wereld.

We moeten als ondernemer zoveel stappen tegelijk zetten, en ik zie AI hierbij als de extra kracht in je benen om vooruit te geraken. De opmerkelijke sneaker van DriediMERKsioneel geeft je hierbij extra ondersteuning en zorgt ervoor dat je niet uitglijdt.

De paradox van aandacht voor je eigenheid en AI

Lijkt die combinatie van getrainde AI-modellen en menselijke authenticiteit voor jou nog wat tegenstrijdig als ondernemer? Dat begrijp ik volkomen. Daarom integreerde ik in mijn boek ook een boeiend onderzoek dat ik deed samen met een studente van UHasselt. Maar liefst 41% van de ondernemers mist structuur. Ze weten niet waar ze moeten beginnen of vragen zich af waarom ze er tijd in zouden investeren.

Toch geloof ik dat de echte vraag niet is of je met AI aan de slag gaat, maar hoe je dat doet op een manier die past bij jouw merk, je waarden en je ambitie. Daarom vertrek ik in DriediMERKsioneel vanuit jouw duidelijke merkidentiteit en visie om heel praktisch en gestructureerd met AI aan de slag te gaan.

Wat mijn boek uniek maakt? Geen toollijstjes of algemene beschouwingen, maar concrete prompts, handige templates en inspirerende voorbeelden die onmiddellijk toepasbaar zijn in de realiteit van kmo’s. Je leert niet alleen wat AI kan, maar vooral hoe je het heel praktisch en strategisch inzet met jouw business als leidraad. Zo kun jij als eigenaar-ondernemer weer leiderschap nemen over je merk, je menselijkheid en je groei.

Ik wens je veel leesplezier en inspiratie!

DriediMERKsioneel helpt ondernemers om hun merkstrategie naar een hoger niveau te tillen met de kracht van AI, zonder hun authenticiteit te verliezen. Ontdek hoe jij als eigenaar-ondernemer weer grip krijgt op groei, merkwaarde en menselijkheid. Nieuwsgierig geworden? Bestel het boek bij Managementboek.

Over Katlijn Voordeckers

Katlijn Voordeckers, bestuurder van Opmerkelijk, is expert in strategische branding, customer experience en generatieve AI voor kmo’s en familiebedrijven. Ze helpt ondernemers hun merk te versterken, waar te maken en te laten groeien. Auteur van o.a. DriediMERKsioneel (2025) en veelgevraagd keynotespreker over merkstrategie en innovatie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden