Preview

De boekmarketingbijbel - Alles over boekpromotie voor ambitieuze auteurs

In De Boekmarketingbijbel laat Denise Hulst zien waarom een goed boek alleen niet genoeg is om lezers te bereiken. Ze combineert dertig jaar ondernemerschap en vijfentwintig jaar schrijverschap tot een helder, praktisch en realistisch systeem voor slimme boekmarketing. Deze preview geeft een eerste inkijk in haar aanpak en inzichten.

Denise Hulst | 24 november 2025 | 3-4 minuten leestijd

In 2000 verscheen mijn eerste boek over persoonlijke effectiviteit. Het werd een bestseller. Toen werd ik plotseling gebeld door collega’s, trainers, coaches en ondernemers die óók een boek wilden schrijven. Of ik even wilde helpen. Dus coachte ik auteurs, koppelde ze aan uitgevers en gaf ze een duwtje als hun boekmarketingbootje gestrand was in laag water.

In de jaren daarna schreef ik nog meer bestsellers. En groeide mijn liefde voor boeken én voor de mensen die ze schrijven. In 2015 verkocht ik mijn trainingsbureau om me volledig te richten op boeken, auteurs en het bouwen van duurzame auteursplatformen.

Een goed boek is niet genoeg

Mensen kopen je boek niet omdat jij vindt dat het goed is. Dat vindt namelijk elke auteur. En veel auteurs verwachten dat het ‘organisch verkoopt’ omdat het zo goed is.

Daarnaast schieten veel auteurs met losse flodders. Ze volgen het advies van ‘een vriendin die ooit een keer een boek schreef’, hopen op het Ei van Columbus en denken dat een paar tips voldoende zijn voor effectieve boekmarketing.

De realiteit: 95% van de auteurs verkoopt niet meer dan 500 exemplaren van hun boek, waarvan 250 in het eerste jaar na verschijning.

Boekmarketing als IKEA-project

Voor veel auteurs voelt boekmarketing alsof ze een IKEA-kast in elkaar moeten zetten zonder handleiding. Je begint enthousiast, maar halverwege heb je een handje schroeven en drie planken over en zit je in een existentiële crisis die drie dagen doorsuddert.

Het publiceren van een boek zou geen corvee moeten zijn, maar een feestje. En liefst eentje dat niet na de eerste ronde bitterballen ophoudt, maar gewoon lekker doorgaat.

Daarom schreef ik De Boekmarketingbijbel: een waterdicht boekmarketingsysteem dat bestaat uit vijf schakels.

Wat dit boek anders maakt

De Boekmarketingbijbel is het resultaat van dertig jaar ondernemerschap en vijfentwintig jaar schrijverschap. Het combineert alles wat ik heb geleerd in gesprekken met honderden auteurs: van de twijfelende fictieschrijver tot de zelfverzekerde ondernemer die dacht dat zijn 8.000 LinkedIn-volgers genoeg waren: ‘Maar Denise, ik héb toch bereik?’

Volgers zijn brons, fans zijn zilver, ambassadeurs zijn goud.

Social media wordt door veel auteurs gezien als ‘de strategie’. Social media is nuttig en noodzakelijk, en het is één van de vijf schakels van optimale boekmarketing, maar staat dus niet op zichzelf. Het hebben van veel volgers zegt niets. Het gaat om de vraag hoe je van volgers ambassadeurs maakt, want dat zijn de mensen die het voor je willen doen.

Drie inzichten die je kijk op boekmarketing veranderen

  1. Iedereen verkoopt van alles en nog wat aan elkaar, de hele dag door. Dus je bent al een verkoper zonder dat je het in de gaten hebt. Dat gemak kun je ook ontwikkelen rond je boek.
  2. Social media is flirten. E-mailmarketing is daten. Verkopen is trouwen. Veel auteurs blijven hangen in de likes, maar bouwen geen relatie. Wil je serieus verkopen? Dan moet je de diepte in.
  3. Slimme auteurs bouwen geen hype, maar een ecosysteem. Een boek is geen eindpunt; het is onderdeel van je merk, je businessconcept, je platform. Dan bouw je geen eendagsvlieg, maar een everseller die blijvend je merkwaarde ondersteunt.

Voor wie is dit boek?

Voor de ondernemer die zijn boek wil inzetten als merkversneller en impact wil maken. Voor de auteur die niet alleen wil publiceren, maar ook wil verkopen. Voor de schrijver die weet dat ‘hopen’ geen strategie is. En voor de aspirant-auteur, want je kunt niet vroeg genoeg beginnen.

De Boekmarketingbijbel is geen gids voor snelle scores, maar een handleiding voor auteurs die willen bouwen aan hun merk, hun publiek en hun impact.

Wie serieus werk wil maken van boekmarketing vindt in De Boekmarketingbijbel een compleet, betrouwbaar en uitvoerbaar systeem. Het helpt auteurs om van bereik echte betrokkenheid te maken en hun boek duurzaam te laten groeien. Nieuwsgierig hoe dit werkt in de praktijk? Bestel het boek bij Managementboek.

Over Denise Hulst

Denise Hulst is ondernemer sinds 1997 en meervoudig bestsellerauteur. In 2017 verkocht zij haar trainingsburo en begeleid sindsdien auteurs bij het schrijven, uitgeven en succesvol verkopen van hun boek voor maximale impact door het bouwen van een stevig auteursplatform. Haar laatste boek is 'De boekmarketingbijbel, alles over boekpromotie voor ambitieuze auteurs'. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden