Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Het MerkMenu

In deze preview gaat Paul Kruijssen in op de vier schijven uit Het MerkMenu. Hoe laat je de wereld zien wat jouw organisatie uniek maakt? En hoe betrek je je medewerkers en klanten ook in dit proces?

Paul Kruijssen | 24 december 2015 | 3-4 minuten leestijd

Veel bedrijven vinden het lastig om te komen tot een uniek merk dat gedragen wordt door de hele organisatie. Daarom schreef ik Het MerkMenu. In dit doe-boek zet ik in 11 stappen helder uiteen hoe je dit gestructureerd kunt doen binnen je eigen organisatie. Het bevat praktische werkvormen en is bovendien aangevuld met digitale documenten die het je gemakkelijk maken. De 11 stappen zijn verdeeld over een gezond menu met ‘de schijf van vier’: onderzoeken, ontwikkelen, uitvoeren en monitoren.

Onderzoeken
Hoe ben je als organisatie en hoe kom je over? Onderzoek!

1. Identiteit
Je kunt je alleen goed positioneren als je krachtige en uitgesproken ideeën hebt over het eigen bedrijf. Weet wat je kernwaarden en kernkwaliteiten zijn.

2. Imago
Zeggen wie je bent en dit ook uitstralen − of denken dat je dat ook uitstraalt − is één, maar komt je identiteit wel echt overeen met je imago?

3. Communicatie met je mensen
Van producten naar mensen, van denken naar voelen, van bepalen naar samenwerken − dat zijn verschuivingen om over na te denken.

4. Communicatiemiddelen
Wat doe je, hoe, waarmee, wanneer en vooral ook waarom of waarom niet?

Ontwikkelen
Samen ga je aan de gang om de input uit de onderzoeksfase te stroomlijnen. Je formeert werkgroepen, formuleert een gezamenlijke visie en brengt vooral ook focus aan.

5. Visie & Focus
Zorg ervoor dat de stip op de horizon uitdagend, bijzonder en richtinggevend is. Hierdoor krijgt je merk nog meer betekenis en kun je de doelen helder stellen.

6. Creatief Concept
Hoe val je op in de markt? Tijdens deze belangrijke stap wordt de visuele en tekstuele verbinding gelegd tussen onderzoek en uitvoering.

Uitvoeren
Uitwerking van het concept leidt tot een crossmediaal plan: een communicatieplan met structuur en deadlines die geagendeerd worden. De nodige middelen, online en offline, krijgen vorm en daarnaast krijgen vooral ook de mensen een rol en betekenis − de mensen die het merk maken.

7. Structuur in je communicatie
In dit hoofdstuk tref je een aantal aanpakken en tools die het je gemakkelijker kunnen maken om deze structuur aan te brengen.

8. De middelen
Je vindt hier niet alleen opvallende online en offline middelen, maar leest ook hoe je je klant op een originele manier kunt verrassen.

9. De Mensen maken het Merk
Mensen vertellen het verhaal en bepalen immers ook samen de cultuur. Het gaat hier vooral om de twee belangrijkste ‘kapitalen’ van organisatie: de medewerkers en de klanten.

Monitoren
Tussentijds en achteraf maak je de balans op. Wat wil je monitoren en hoe ga je dit doen? Meten is weten, waarna je kunt evalueren, vieren en bijstellen. Dit is overigens geen eindfase, maar weer een nieuw begin, waarbij het onderzoeken, ontwikkelen, uitvoeren en monitoren herhaald kunnen worden.

10. Monitoren
Wat wil je weten en dus meten? Verschillen ook daadwerkelijk vast kunnen leggen is een groot deel van de bekroning van je werk. Dat kan in cijfers, grafieken en op andere manieren.

11. Evalueren
Het lijkt een eindfase, maar het is ook weer het begin van iets nieuws, het vervolg. In dit hoofdstuk kijken we op een paar manieren terug naar het gevolgde traject.

Het MerkMenu model is een cirkel: na stap 11 ga je weer naar stap 1. Zo is het mogelijk om in een doorlopend proces van 11 stappen aan jouw organisatie te bouwen. Hierdoor genereer je gezamenlijkheid, passie en meer tevreden klanten (of patiënten, studenten, inwoners) en medewerkers. De ‘winst’, het effect op de arbeidsethos, de effectiviteit en het eigen ondernemerschap is duidelijk.

Paul Kruijssen is merk- en identiteitbouwer. Hij haalt het beste uit mensen en organisaties met zijn bureau P Projects, Mensen maken het Merk (sinds 1988). Zijn werkzaamheden liggen op het vlak van consultancy, concept en creatie. Ook is hij freelance docent in het hoger beroepsonderwijs. Hij is de auteur van Het MerkMenu.

Over Paul Kruijssen

Paul Kruijssen is merk- en identiteitbouwer. Hij haalt het beste uit mensen en organisaties met zijn bureau P Projects, Mensen maken het Merk (sinds 1988). Zijn werkzaamheden liggen op het vlak van consultancy, concept en creatie. Ook is hij freelance docent in het hoger beroepsonderwijs.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden