Onlangs had ik een inspirerende werksessie, die me eraan herinnerde waarom ik De Veranderformule ben gaan schrijven. De sessie was met een verbeterteam van een financieel dienstverlener. De groep was actief bezig met de vraag wat er goed gaat en beter kan in de ingezette verbetering binnen hun organisatie. Waar willen ze mee stoppen, wat willen ze aanpassen en hoe ziet het vervolg eruit? Hoe houd je de energie erin, en bouw je door op de resultaten die er zijn? Wat het voor mij zo inspirerend maakte, was dat ze heel bewust met deze vragen bezig waren.
Ik zie regelmatig dat organisaties worstelen met de vraag hoe je een verbetering inzet en doorzet op zo’n manier dat het resultaat blijft. Deels wordt dit veroorzaakt doordat een methodiek vaak een doel op zich is geworden, in plaats van een middel om resultaatverbetering te realiseren. Dit lijkt dan een makkelijke oplossing, omdat de methodiek bekend en bewezen is en je deze alleen nog hoeft te implementeren. Maar doen wat anderen al deden, leidt vaak op z’n best tot vergelijkbare resultaten, terwijl je toch juist onderscheidend wilt zijn van je concurrenten. Liever zou ik zien dat leidinggevenden kritisch kijken naar hoe ze de organisatieverbetering zo inrichten dat het past bij hun organisatie-DNA.
Hoe doe je dat dan? Waar moet je op letten? De Veranderformule biedt de negen inzichten die ik heb opgedaan in verbetertrajecten en die ik heb geleerd van de mensen waarmee ik werk. Het boek is pragmatisch en persoonlijk. Dus geen nieuw model of een nieuwe methodiek, maar heel concrete inzichten gebaseerd op wat wel en wat niet werkt. Bijvoorbeeld rondom het begrijpen van het ‘waarom’ en de grotere context, het tonen van persoonlijk leiderschap op alle niveaus en het creëren van één taal binnen de organisatie. Ondersteund door persoonlijke ervaringen van onder andere Menno Bol (COO van Aviko Groep), Robert Dollevoet (director HR & Facility van VWPFS) en Nancy Schot (COO Private Banking NL van ABN AMRO Bank).
De basis van De Veranderfomule ligt in het verbinden van resultaat en gedrag. Het resultaat in de vorm van ‘wat’ je wilt bereiken en gedrag in de vorm van ‘hoe’ je dat wilt doen. De optelsom van alle gedragingen in een organisatie zijn immers de input voor het resultaat van die organisatie. De negen inzichten zet je gedurende een verbetertraject in verschillende mate in, afhankelijk van de huidige en gewenste situatie van je organisatie. Twee zaken maken de inzichten krachtig:
- De combinatie van alle negen inzichten samen. Je ziet vaak toch dat maar een deel van de inzichten daadwerkelijk bewust meegenomen wordt.
- Het niet alleen conceptueel snappen en kunnen vertellen, maar het ook daadwerkelijk ‘doen’. En dan bij voorkeur dat niet alleen jij, maar ook je medewerkers vinden dat het daadwerkelijk gebeurt. De inzichten zijn stuk voor stuk makkelijker gezegd dan gedaan.
In het boek is een quick scan opgenomen, om samen met je medewerkers te kunnen bespreken welke inzichten het meeste aandacht nodig hebben. Verder is een checklist opgenomen, zodat je snel kunt zien of je de basis op orde hebt voor de verschillende inzichten, om zo optimaal ‘voorgesorteerd’ te zijn voor blijvende organisatieverbetering.
Jorien Weerdenburg is een ervaren consultant op het gebied van organisatieverbetering, en dan met name rond de thema’s leiderschap, gedragsverandering en resultaatverbetering. Ze is de auteur van De Veranderformule.