Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The Big Switch

'The Big Switch'. Een recensie over de, door mij langverwachte, opvolger van 'Does IT Matter'. Dat boek en met name het artikel wat daaraan ten grondslag lag, heeft destijds heel wat commotie veroorzaakt. De vraag is of het Nicholas Carr weer gelukt is een werk af te leveren dat je echt aan het denken zet en dat fantastisch voer is voor stevige discussies over zijn (on)gelijk.

Bernard Nieuwendijk | 17 november 2008

IT dient als een commoditeit beschouwd dient te worden, was de boodschap van Nicholas Carr in 'Does IT Matter'. IT zorgt niet voor een langdurig waardevast concurrentievoordeel. Het kan zo snel en gemakkelijk worden gekopieerd dat het vooral een kostenpost is. Grote investeringen in maatwerksoftware en bijbehorende consultancy dienen nog eens goed tegen licht te worden gehouden voordat ze gedaan worden, aldus Carr. In 'The Big Switch' zet hij deze toon voort, echter waar in het eerdere werk gekeken werd naar de aanschaf en ontwikkeling van maatwerksoftware, wordt in dit boek vooral gefocust op Software as a Service (SaaS) en de essentie van cloud computing. 'The Big Switch' is geschreven in twee delen. In het eerste deel wordt de IT-ontwikkeling vergeleken met de ontwikkeling van energievoorziening (elektriciteit) voor de industrie. In het kort: in het begin behaalden ondernemingen strategisch voordeel door een eigen energiecentrale te bouwen (een watermolen bijvoorbeeld). Doordat elektriciteit vervolgens breed beschikbaar werd, kon er flexibel en goedkoper geproduceerd worden door iedereen met de juiste machines en een stopcontact. De vergelijking met de investeringen in IT-systemen is treffend en zorgt bij de lezer voor een kritische 'holistische' blik op IT. In het tweede deel wordt de huidige ontwikkeling van IT beschreven en wordt koers gezet richting de toekomst. Wat betreft deze ontwikkelingen wordt zowel de positieve zijde (alles wordt sneller, beter en goedkoper) als de negatieve zijde belicht. Wie betaalt bijvoorbeeld de leveranciers van goede inhoud sinds inhoud gratis is geworden op het net? Wie verdient er aan onze sociale interactie en collectieve intelligentie? En waar begint de machine en houdt de mens op met denken? Vooral dit laatste aspect is een interessant punt dat goed is uitgewerkt met feiten en cijfers van reeds ingezette trends (waaronder Google). Opvallend en bijzonder prettig is de uitgebreide en accurate onderbouwing van de stellingen in zijn verhaal. Uiteraard mag je van een oud-executive editor van Harvard Business review niet anders verwachten. Het is een verademing tussen alle auteurs van 'next web'-achtige boeken en artikelen wiens uitspraken en denkbeelden veelal weinig op feiten zijn gebaseerd. Laat staan alle internetauteurs waar iedereen goeroe is op zijn eigen weblog (uitzonderingen daargelaten). In ieder geval geeft het dit boek een goede body en toch blijft het veel beter leesbaar dan het gemiddelde wetenschappelijke artikel. Ondanks dat Carr prettig schrijft en er geen overbodige passages in het boek zitten, was voor mij het eerste deel wat te uitvoerig. De vergelijking met de ontwikkeling van elektriciteit is treffend, goed beschreven en nuttig voor een alles overstijgende visie op IT. Echter voor mij was het wel een beetje te uitgebreid. Liever had ik gezien dat er wat meer pagina's naar het tweede deel waren gegaan. Dit is een beschouwend werk; duidelijk geen 'how to'-boek. Het geeft een goed overzicht en denkraam om de grote lijnen in de IT-ontwikkeling te bevatten en te bekritiseren. Een must read voor iedereen die wil weten hoe de toepassing van IT onze omgeving en de spelregels van zakendoen heeft veranderd. Het boek is zeer goed leesbaar voor mensen die niet zelf midden in IT-ontwikkelingen staan en dit van een afstandje aanschouwen. Voor mensen die dit wél doen, is dit een goed boek om een pas op de plaats te maken en te overdenken waarom IT zich ontwikkelt zoals het doet en wat daar de kansen, maar zeker ook de bedreigingen van zijn.

Over Bernard Nieuwendijk
Bernard Nieuwendijk is verbonden aan ICSB Marketing en Strategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden