Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Trust Agents

Social media, het fenomeen dat tot voor kort het exclusieve domein leek te zijn van consumentenmarketing staat nu ook in de top-3 onderwerpen van menig business-to-business marketingplan. In het boek 'Trust Agents' beschrijven social media experts Chris Brogan en Julien Smith op praktische wijze hoe u social media kunt inzetten in de ontwikkeling van de invloed en reputatie van (zakelijke) merken.

Reinier Willems | 19 januari 2011 | 3-4 minuten leestijd

'Trust Agents' zijn niet in de eerste plaats marketeers of sales professionals, maar mensen die deel uitmaken van een community, ideeën delen en het vertrouwen winnen van diegenen die hen volgen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd in mensen, waaronder ook collega's en (toekomstige) klanten. Het boek 'Trust Agents' is niet zozeer gefocust op social media-'tools' zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, maar juist op het maken van persoonlijke verbindingen en relaties. Daarbij geven Chris Brogan en Julien Smith een aantal praktische handvatten om met deze tools aan de slag te gaan. De begrippen vertrouwen en authenticiteit lopen als een rode draad door het boek.

En terecht, het zijn twee grootheden waar onder andere de gehele financiële sector naar op zoek is zoals ook treffend beschreven in 'Reinventing Financial Services' van Roger Peverelli en Reggy de Feniks. In het boek worden zes stappen omschreven in de ontwikkeling naar een 'trust agent':

1. Make your own game: ga aan de slag. Volg niet wat anderen al aan het doen zijn, maar ontdek wat werkt voor jou en de doelgroepen waar jij je aan wil verbinden.

2. Be one of us: maak deel uit van de community, participeer en geef. Je kunt niets van een community verlangen zonder eerst gegeven te hebben (en geven in dit verband betekent niet een community 'spammen' met productinformatie).

3. Use the Archimedes effect: creëer een hefboomwerking door gebruik van de juiste middelen. Social media geven een potentieel wereldwijk bereik voor hen die de tools effectief inzetten.

4. Try to be Agent Zero: ontwikkel een positie in het centrum van een netwerk om van daaruit expertise en ideeën te delen. Vergroot vervolgens je bereik door verbindingen met andere netwerken te maken.

5. Become a human artist: maak effectieve verbindingen door actief te luisteren naar doelgroepen, anderen te betrekken en te handelen volgens de geldende conventies, zowel online als offline.

6. Build an army: niemand kan alles zelf. Werk samen met anderen die je interesse en doelstellingen delen. Door de opzet en structuur van het boek komen concepten zoals content- en relatiemarketing treffend bij elkaar, onderwerpen waarover ook binnen B2B-marketing veel wordt gepubliceerd.

De auteurs Chris Brogan en Julien Smith worden gekenmerkt als 'digital natives' die beiden hun sporen al hebben verdiend in het domein van social media. Door het boek heen delen ze verhalen van hun eigen successen maar ook van de tegenslagen en wat ze daarvan geleerd hebben. Ze schrijven op een toegankelijke en aanstekelijke manier die wordt ondersteund met specifieke 'how-to'-secties in het boek. Samenvattend: een aanrader voor diegenen die voor hun onderneming actief willen worden op het gebied van social media.

Lezers met ruime ervaring op het gebied van social media zullen echter weinig nieuwe of innovatieve concepten tegenkomen. Voor beide doelgroepen worden de kernconcepten om een merk/identiteit/boodschap effectief en authentiek te communiceren helder op een rij gezet in het licht van social media. Ook in de context van business-to-business marketing is het een relevante publicatie.

De auteurs illustreren nog eens duidelijk dat het niet gaat om bedrijven die zaken met elkaar doen, maar om mensen. Een van de aardige aspecten van dit boek is dan ook dat het 'social media' niet op een geïsoleerde manier benadert, maar een duidelijke verbinding legt tussen de online en offline werelden.

Over Reinier Willems
Reinier Willems is Marketing Manager bij LeasePlan International B.V en is bestuurslid bij de vakgroep B2B-marketing van het NIMA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Chris Brogan, Julien Smith
Trust Agents

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden