'Online marktonderzoek; is een beknopte uitgave van 80 pagina's A6 in een reeks Marketing Memo's. Het is een makkelijk leesbaar boek dat de lezer in een paar uur informeert over de mogelijkheden van online marktonderzoek. Het is een boek uit de praktijk geschreven door mensen uit de praktijk. Dat is wel zo prettig als het om zoiets snels als internet gaat. De boekvorm is dan ook gelijk een nadeel. Dit marketing memo is sinds de lente van 2004 in de handel en feitelijk al verouderd bij verschijning. Zo is de laatste informatie over de sterk groeiende toepassingsmogelijkheden en representativiteit van de respons niet opgenomen. Jammer! Feitelijk verwacht je bij een boek over online onderzoek een website met actuele informatie en natuurlijk een aantal voorbeeld enquêtes. Een must voor als de auteurs besluiten een herziene uitgave te maken. De schrijvers schenken veel pagina's aan het beargumenteren dat online respons niet selectief hoeft te zijn en hoe de respons representatief gemaakt kan worden. Sterker nog ze strijden tegen het dogma van de wenselijkheid van een hoge respons in de (markt)onderzoekswereld. Een lage respons is juist goed. Beter voor de representativiteit, claimen de onderzoekers. Nuttig voor (potentiële) opdrachtgevers is zeker de checklist voor een onderzoeksbriefing. Zonder goede briefing geen goed onderzoek. Minder sterk is de doelgroepbeschrijving voor het boek, zowel gebruikers als leveranciers van online onderzoeksresultaten behoren tot de doelgroep. Dat is duidelijk een doelgroep te veel. Voor leveranciers biedt het memo veel te weinig informatie. Het zou ook onrecht doen aan (markt)onderzoeker in den lande als hun kennis en kunde in 80 pagina's zou kunnen worden samengevat. Het boekje mist ook een kritische redactie. Zo gaan sommige paragrafen niet over wat er in de titel staat aangegeven. Ronduit vreemd vind ik de samenvattende terugblik van hoofdstuk 4 'Dit hoofdstuk heeft een overzicht verschaft ...', terwijl er daarna nog twee paragrafen volgen. Het slothoofdstuk 'De toekomst' is werkelijk een anti climax en doet absoluut geen recht aan het informatieve gehalte van het boek. Het kan zelfs volledig weggelaten worden. Het bevat namelijk een tiental dooddoeners waarvan '99,9% van alle toekomstvoorspellingen is inmiddels achterhaald' wel de sterkte is. Maar ook 'De grenzen vervagen tussen direct marketing, sales en marktonderzoek' en 'De voortgang van de technologie zorgt voor meer dataopslagcapaciteit, snellere analyses en geringere kosten' mogen er zijn. Dooddoeners kunnen wellicht nog een aanleiding vorm voor een achterliggend verhaal, maar het blijft enkel en alleen bij deze tien constateringen. Jammer. 'Online marktonderzoek' verdient een tweede druk zonder slothoofdstuk maar met website.
Recensie
Online marktonderzoek
Ondanks het uit elkaar spatten van de internet zeepbel is het web niet meer weg te denken uit de samenleving en nemen de toepassingsmogelijkheden en het gebruik nog altijd sterk toe. Ook online marktonderzoek neemt aan populariteit toe en wordt steeds meer als een serieus onderzoekskanaal gezien. Goed dat er daarom een boek is dat ingaat op deze vorm van marktonderzoek.
Edwin van de Wiel
|
4 juli 2005