Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Oneerlijke handelspraktijken, misleidende reclame en vergelijkende reclame

Het boek 'Oneerlijke handelspraktijken, misleidende reclame en vergelijkende reclame' is een inleidend boek over oneerlijke reclame en handelpraktijken. Paul Geerts en Erik Vollebregt geven hierin een helder en kort overzicht van regelgeving en jurisprudentie. Het reclame- en oneerlijke handelspraktijkenrecht zijn rechtsgebieden die steeds boeiender, maar ook gecompliceerder worden. Daarnaast is er veel nieuwe Europese en Nederlandse wetgeving. Dit maakt een boek als dit noodzakelijk voor elke jurist die te maken heeft met deze onderwerpen.

Marius van Rijswijk | 20 augustus 2009

Als Manager Juridische Zaken bij De Geschillencommissie heb ik te maken met het consumentenrecht. Bijvoorbeeld met zaken over zogenaamd gratis producten, agressieve telefonisch verkoop en ongevraagde toezending. Dit zijn voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken. Het is belangrijk hiervan kennis te nemen, niet in de laatste plaats omdat de schade die Nederlandse consumenten lijden als gevolg van oneerlijke handelspraktijken minimaal 579 miljoen per jaar bedraagt. Twee op de drie Nederlanders van boven de 18 jaar is in het afgelopen jaar benaderd voor minimaal één oneerlijke handelspraktijk. Paul Geerts en Erik Vollebregt geven een heldere uitleg en een inhoudelijk overzicht als inleiding op de nieuwe regels. De invoering van de nieuwe Europese regels op het gebied van de oneerlijke handelspraktijken hebben namelijk recentelijk hun beslag gekregen in het Burgerlijk Wetboek. Deze wetgeving bevat belangrijke nieuwe regels waarmee oneerlijke handelspraktijken kunnen worden bestreden. Een oneerlijke handelspraktijk is een handelwijze die dusdanig oneerlijk en bewust onzorgvuldig is dat het vermogen van een doorsnee consument om een geïnformeerd besluit te nemen aanmerkelijk wordt beperkt en hij daardoor een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen dat hij anders niet had genomen. De regels beschermen consumenten nu beter tegen misleiding bij de aankoop van producten of diensten, terwijl ze bonafide ondernemers beschermen tegen oneerlijke concurrentie van malafide aanbieders. Het boek is, net als eigenlijk alle andere juridische boeken, op een academisch niveau geschreven. Zoals verwacht mag worden van een dergelijk boek behandelt het de nieuwe artikelen in het Burgerlijk Wetboek met daarbij een toelichting op basis van onder andere de Memorie van Toelichting, Kamerstukken en jurisprudentie. Dit maakt 'Oneerlijke handelspraktijken' geschikt voor de jurist die binnen het privaatrecht acteert en vooral de jurist die veel met verbintenissenrecht en consumentrecht te maken heeft. Voor de consument zelf is het minder leesbaar, terwijl zij natuurlijk de belangrijkste doelgroep zijn om een oneerlijke handelspraktijk te herkennen. De auteurs geven allereerst een historisch overzicht en afbakening van het onderwerp. Vervolgens passeren in verschillende hoofdstukken artikelgewijs de volgende onderwerpen: oneerlijke handelspraktijken, misleidende reclame en vergelijkende reclame. Elk hoofdstuk begint met een korte inleiding. De auteurs verwijzen goed naar de betreffende bronnen en ook de literatuurlijst is volledig. Ik ben van mening dat het van belang is enig besef te hebben van oneerlijke handelspraktijken, misleidende reclame en vergelijkende reclame. Alleen dan is het voor de jurist mogelijk een oneerlijke handelspraktijk, misleidende of vergelijkende reclame te herkennen, dit te plaatsen in een juridisch kader en hiertegen op te treden. Voor elke jurist die in de praktijk het consumentenrecht toepast, is dit verplichte kost. Een ieder die niet bedrogen wil worden, kan zich wapenen met dit inleidende boek. Misschien kunnen de auteurs ook een editie uitbrengen in minder juridische taal zodat ook de consument hiervan kennis kan nemen.

Over Marius van Rijswijk

Marius van Rijswijk is directeur-eigenaar van consultancybureau Doen Consultancy. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden