Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Leidinggeven met creativiteit

Hoe u inzicht krijgt in talenten en ontwikkelpunten en hoe u als creatieve en innovatieve leider anderen kan stimuleren, zijn de rode draden in 'Leidinggeven met creativiteit'. Maar dit boek biedt meer; u leest hierin ook over de manier waarop teams en organisaties hun creativiteit en innovatievermogen kunnen vergroten. Veronique Warmoes en Herman van den Broeck geven vijf jaar academisch onderzoek op pragmatische wijze weer. Vanuit hun achtergrond als Vlaamse onderzoekers bieden zij antwoord op de vraag hoe je met creativiteit toegevoegde waarde creëert in organisaties.

Thea de Feyter | 9 oktober 2009 | 3-4 minuten leestijd

De twee Vlaamse onderzoekers zijn erin geslaagd om de subtitel 'praktijkboek' waar te maken. Op geen enkele wijze getuigt dit boek van een hoog wetenschappelijk gehalte en dat is opmerkelijk omdat beide auteurs gelieerd zijn aan de, hoog in ranking scorende, Vlerick Leuven Gent Management School.

Op zeer leesbare wijze leert u hoe u het als mens en organisatie goed kunt doen in het creativiteitstijdperk. Mijn interesse in 'Leidinggeven met creativiteit' was gewekt door het voorwoord. Hierin las ik de aankondiging dat mensen creatief gemaakt kunnen worden.

Met de nodige vraagtekens hierover begon ik aan het boek. Als manager zie ik dat mensen met een hoge mate van creativiteit zichzelf snel(ler) ontwikkelen doordat ze vaak over een breed spectrum beschikken. Hierdoor zijn ze van nature oplossingsgericht en kunnen wanneer dit nodig is, maatwerk leveren aan onze klanten. Ik was benieuwd naar de manier waarop ik mensen met minder ontwikkelde creativiteit kan helpen aan handreikingen die de creativiteit verhogen.

Wie als leidinggevende de verwachting heeft op een creatieve manier leiding te kunnen geven, zal enigszins gedesillusioneerd zijn. Maar voor mij is bevestigd dat de ontwikkeling van creativiteit slechts te stimuleren is, maar zeker niet te leren.

Talloze tests en checklists houden u de spiegel voor over de eigen cognitieve stijl, creativiteit in besluitvormingsprocessen en in het managen van veranderingen komen ruimschoots aan bod. De praktische insteek van de auteurs komt hierin tot uiting.

Toch spreken de in het boek genoemde voorbeelden mij minder aan doordat ze sterk geënt zijn op het Vlaamse bedrijfsleven en de Vlaamse bedrijfscultuur die niet gelijk is aan de Nederlandse. Hierdoor trek ik tijdens het lezen de representativiteit van de voorbeelden voor de Nederlandse lezers wat in twijfel.

Dat creativiteit niet vanzelf komt en dus aan te leren is, komt aan de orde in de methode van 'De hoeden van Bono'. Een uitleg hierover stippen de auteurs in mijn optiek te kort aan. Na het zien van de verschillende kleuren legt mijn brein onwillekeurig de relatie met de kleuren van Léon de Caluwé. Zoekend naar enige toepasbare uitleg over het model van sir Edward de Bono, auteur van 'De zes denkende hoofddeksels', resten mij veel vragen na het lezen van dit hoofdstuk. Mij dunkt dat er door het benoemen van deze methode gerede kans bestaat dat de methodiek om creativiteit eigen te maken niet-creatievelingen niet aanspreekt.

Bent u wél creatief dan is een boek als dit een feest van herkenning. Maar of dit nu een reden zal zijn om dit boek aan te schaffen is maar de vraag. Het stimuleert wel tot verdere identificatie van 'out of the box'-denken, was mijn persoonlijke ervaring. De auteurs introduceren in voldoende mate de katalysatorrol van een leidinggevende om creatieve processen op persoonlijk vlak en binnen teams te coachen. ze beogen met het creëren van inzicht in teams komt duidelijk tot uiting in checklists en de, hier wel, heldere uitleg van het belang van complementariteit binnen teams.

In dit boekdeel laten Warmoes en Van den Broeck de titel van het boek lichtelijk los en staan uitgebreid stil bij de doelmatigheid van teams en de faseringen van een innovatieproces.

Nadat ik de helft van 'Leidinggeven met creativiteit' gelezen heb, rijst de vraagstelling of de auteurs de relatie met de organisatiestructuur en -cultuur nog ter sprake zullen brengen. Hierop komt in het laatste hoofdstuk het antwoord. In deze paragraaf komt veel moois voorbij in de vorm van diverse uitdagingen binnen de HRM-instrumenten. Die komen naar mijn mening wat te kort in beeld, waardoor het gevoel ontstaat dat er open eindjes overblijven. Om hierin te helpen geven de auteurs een weblink naar de ondersteunende toolbox. Als lezer moet u dus aan het einde van het boek wat extra inspanning leveren om de losse eindjes aan elkaar te knopen.

Hierdoor durf ik te stellen dat dit boek én de weblinks zeker de moeite waard zijn wanneer u op zoek bent naar een volledig beeld van de pragmatische aanpak om HRM-instrumenten in te zetten in creatieve en innovatieve organisatieontwikkelingen en het aantrekken van talent.

Over Thea de Feyter

Thea de Feyter MBA is vestigingsmanager a.i. bij woningcorporatie Stadlander in Bergen op Zoom. Castria, Soomland en Wonen West Brabant zijn vanaf januari 2011 gefuseerd en heten nu Stadlander. Zij rondde haar executive MBA-opleiding met major Leiderschap af aan Business School Nederland.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Veronique Warmoes, Herman Van den Broeck
Leidinggeven met creativiteit

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden