Hans Crijns, auteur van het boek 'Starten als ondernemer of hoe een koe een haas vangt' is partner en professor Ondernemerschap aan de Vlerick Leuven Gent Management School. Hij schrijft samen met Luc Baltussen, die wijsbegeerte in Leuven studeerde en nu werkzaam is als zelfstandig economisch journalist. De combinatie van deze auteurs belooft al direct vanaf het begin een goed en lekker leesbaar boek met inhoud. Niet alleen de titel is opvallend, dat geldt ook de kleurencombinatie van het omslag, rood met oranje. Eenmaal bijgekomen van de eerste indrukken start de ontdekkingstocht voor u als startende ondernemer in spé. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel van worden er vragen beantwoord zoals: 'Wat is ondernemen?' en 'Voor wie is ondernemen geschikt?' Verder kunt u, aan de hand van diverse kenmerken, zelf bepalen of u over de vereiste competenties beschikt voor het ondernemerschap, zoals Hans en Luc dat zien. Vervolgens komt u aan in het tweede deel van het boek. Dit deel bestaat uit een uitgebreide beschrijving van het starten van een onderneming, van a tot z. De auteurs gaan hier dieper in op het analyseren van de markt, trends en waardetoevoeging van de ondernemer. Vervolgens wordt er tekst en uitleg gegeven over fenomenen zoals het businessplan en de elevator pitch. Het schrijven van een degelijk businessplan mag dus geen probleem meer zijn na bestudering van dit deel. Daarnaast worden er ook ervaringen weergegeven van ervaren ondernemers, waar wijze lessen uit getrokken kunnen worden. 'Starten als ondernemer of hoe een koe een haas vangt' is geschreven door auteurs met een academische achtergrond. Er wordt veel geredeneerd vanuit modellen, statistieken en onderzoek. Het aardige van deze benadering is dat je een overzichtelijk en gefundeerd beeld krijgt van de do's en dont's voor een (startende) ondernemer. Ook is de inhoud van het boek daarom zeer overzichtelijk en leent het boek zich prima als naslagwerk. Hier en daar verduidelijken de auteurs hun tekst met afbeeldingen. Verder is dit boek dankzij de schrijverskunsten van de journalist lekker leesbaar en daarmee voor een breed publiek geschikt. Echter de meest voor de hand liggende doelgroep voor dit boek zijn startende ondernemers. Uiteraard behoren mensen die met een goed idee in hun hoofd rondlopen en dit graag om willen zetten naar een concrete uitwerking, ook tot deze doelgroep. Hans en Luc sluiten af met tekst en uitleg over het verkrijgen van krediet bij banken en investeerders. Zoals de auteurs ook zelf erkennen is dit slotstuk in verhouding tot de rest van het boek, redelijk beperkt maar daarom niet minder interessant. Als reden om met dit onderwerp af te sluiten geven zij dat iedere potentiële ondernemer pas naar geld kan gaan zoeken, als de rest van het huiswerk is gedaan. Als u dus een idee heeft over hoeveel geld u nodig heeft en beschikt over een businessplan waarmee u kunt uitleggen waarvoor u het geld nodig heeft. Bij het schrijven van uw businessplan is een belangrijke stelregel daarom: 'Think Money Last. But Think Money'! aldus de heren Hans Crijns en Luc Baltussen. Al met al een zeer compleet en compact (hand)boek waarmee elke startende ondernemer uit de voeten kan!
Over Richard van Viersen
Richard van Viersen heeft ruime ervaring als coach, manager en zelfstandig ondernemer binnen de zakelijke dienstverlening. Sinds 2008 bekleed hij een managementfunctie bij een grote, Nederlandse, financiële instelling. Naast zijn werkzaamheden studeert Richard in zijn vrije tijd aan de Hoge School voor Geesteswetenschappen in Utrecht. Zijn ambitie is om in zijn dagelijkse praktijk zaken zoals: theologie, spiritualiteit en 'de mens' te verbinden met begrippen zoals: organisatiedoelstellingen, zakendoen en leiderschap. Recensies schrijft Richard op persoonlijke titel.