Verwacht geen onverwachte wendingen, spannende twists of anderszins verrassende elementen in het boek, om teleurstellingen te voorkomen. De heftigste gebeurtenissen die de hoofdpersoon meemaakt nadat hij in dienst is bij Starbucks, zijn ongeveer van het niveau: 'Ik werk nu twee maanden bij Starbucks en mag voor het eerst zelf het koffieapparaat bedienen. Help, kan ik dat wel?!' Verwacht ook geen genuanceerde verklaringen van het succes van de koffieketen. Bent u echt op zoek naar een kijkje achter de schermen, waarbij er aandacht is voor de keerzijden van het succes of voor schaduwplekken in de organisatie, dan zal dit boek u niet kunnen bevredigen. Wat u wél krijgt is een positieve beschrijving van hoe het is om in een Starbuckswinkel te werken. Het boek doet denken aan 'Vis!' van Stephen Lundin, Harry Paul en John Christensen. 'Keep on smiling', 'bekijk alles van de positieve kant' en 'heb plezier in je werk', zijn zo ongeveer de motto's die in beide boeken zijn terug te vinden.
Beide gaan over werken in een dienstverlenende setting in de retail en over hoe klanten en winkelpersoneel in samenspel elkaars leven kunnen opvrolijken. Daarbij zijn gastvrijheid, teamwork en het bouwen aan gemeenschappen voor Starbucks levende kernwaarden. Wie McDonald's beter kent, zal ook de overeenkomsten tussen Starbucks en díe organisatie zien. Deze 'Hamburger University' kent in Amerika bijna ware gelovigen, waarbij samenwerken, feitenkennis en gelijke kansen voor iedereen hoog in het vaandel staan, hetgeen ook in hoge mate voor Starbucks blijkt te gelden. Bij McDonald's hangen er uitspraken van Ray Kroc aan de muur, die voor een Nederlandse buitenstaander op het oog inwisselbaar zijn met de geprinte teksten op de Starbucksbekers, bijvoorbeeld: 'If you work just for money, you'll never make it, but if you love what you're doing and you always put the customer first, success will be yours.' Auteur Michael Gates Gill is een meneer die erg mild is geworden en een aantal belangrijke lessen voor jonge honden heeft. In hoeverre geef je mensen gelijke kansen als je zelf een bevoorrechte hoogopgeleide blanke man bent? Hoe belangrijk is status voor je? Wat blijft er over als je hele gesettelde lekkere leventje onder je vandaan valt? Gill heeft zijn oude leven als reclameman nooit helemaal los kunnen laten. Hierdoor is het hele boek een lofzang op Starbucks, die de marketingafdeling van het bedrijf hem niet na had kunnen doen!
Over Arjan Hovinga
Arjan Hovinga begon zijn loopbaan bij Adviestalent. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Kenmerkend is de combinatie van werken en leren. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.