In het bedrijf van Stephen Jones gebeuren bizarre dingen! Jones komt er achter dat de afdeling Training Sales geen externe klanten bedient, maar de trainingen alleen verkoopt aan andere onderdelen van Zephyr. Niemand binnen de afdeling is in staat om precies te vertellen wat Zephyr Holdings produceert of levert. Als een van de topperformers wordt ontslagen (vanwege het feit dat er op een ochtend een donut ontbreekt bij de koffie), breekt er paniek uit: een goede performance is blijkbaar reden voor ontslag. Vanaf dat moment worden de orders vanuit Senior Management gedachteloos opgevolgd, maar wel dusdanig dat er geen goede prestatie wordt geleverd. Een aantal verkeerd doorgeschakelde telefoontjes laten het computersysteem crashen. Omdat onduidelijk is wie dit veroorzaakt heeft, wordt de volledige afdeling IT opgeheven.
Het bedrijf zit zonder netwerk, geen e-mail en internet. Na twee dagen niets doen besluit de afdeling Training Sales om de telefoon te gaan gebruiken en handgeschreven brieven uit te sturen. Discussies die voorheen drie dagen en zes e-mails vereisten, blijken nu in vijf minuten telefoneren op te lossen te zijn. Spam en virussen zijn problemen die niet langer bestaan! Auteur Max Barry werkte binnen HP en heeft daar blijkbaar de nodige inspiratie opgedaan om het werken in bedrijven te ontleden en daarover een humoristisch en bizar boek te schrijven. De satire spat van de pagina's af, soms leidend tot een lichte grijns, maar in andere gevallen ook echt om te lachen. Puntige beschrijvingen, cynische commentaren en het belachelijk maken van een corporate organisatie. Het is Dilbert in tekstvorm! Niet om van te leren, wel leuk om om te lachen, zeker in de situaties die herkenbaar zijn uit je eigen werkzame leven. Helaas kan ik over de inhoud van 'Company' niet meer vertellen, omdat daarmee de verrassende plot van het boek ook prijsgegeven zou worden. Ik heb van het boek genoten en kom tegenwoordig regelmatig situaties tegen waarin ik me voel als Stephen Jones!