Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nina

Nina Brink, zoals ze voor de meeste mensen bekend staat, was de hoofdrolspeelster in de meest geruchtmakende introductie die de Amsterdamse Effectenbeurs ooit beleefde. Op het hoogtepunt van de internetbubbel werd haar zwaar verlieslatende bedrijf World Online kortstondig op miljarden guldens gewaardeerd. Even was zij de meest begeerde vrouw van Nederland, maar de liefde van het publiek sloeg abrupt om in haat toen de koers instortte en bleek dat Nina zelf de meeste van haar aandelen enkele maanden eerder al van de hand had gedaan. En nu is er een biografie. 'ONGEAUTORISEERD', waarschuwt het omslag.

Perry Oostrum | 11 maart 2010 | 3-5 minuten leestijd

De beursgang eindigde in een tragedie voor Nina Brink: wel het geld, niet het aanzien. Eric Smit heeft met het bondig getitelde 'NINA' een gedetailleerd, maar altijd spannend relaas van het niets en niemand ontziende gedrag van Nina Berdina Vleeschdrager geschreven. Reeds op jonge leeftijd koesterde zij grootse plannen voor zichzelf. 'NINA. De onweerstaanbare opkomst van een powerlady' voert de lezer van deze jonge jaren naar de toppen van haar roem.

Alweer tien jaar geleden maakte Nina Brink furore met de beursgang van World Online, waarvan de beelden menigeen nog vers op het netvlies zullen staan. Want beeldvorming, dat is waar Brink het van moest hebben in haar manier van zaken doen. En niet alleen zij. Door de digitale revolutie leek een bijzonder tijdperk te zijn aangebroken, het tijdperk van de Nieuwe Economie. Dankzij internet was er een economische discontinuïteit opgetreden met wonderbaarlijke effecten. Oude economische paradigma's werden opzijgeschoven door die van de 'netwerkeconomie'. Economische neergang, crises en depressies zouden voorgoed tot het verleden behoren. Klassieke financiële prestatie-indicatoren als rentabiliteit van het eigen vermogen, de terugverdientijd van het geïnvesteerde vermogen of de bruto-winstmarge hadden nauwelijks enige betekenis voor financiers en ondernemers achter internetbedrijven. Durfinvesteerders hadden een graadmeter bedacht die aangaf hoeveel geld dat soort bedrijven nodig had om te groeien: burnrate. Kapitaal werd niet langer geïnvesteerd, maar verstookt. Inmiddels weten we dat het allemaal net even anders is gelopen... De wereld bleek (gelukkig?) meer gecompliceerd in elkaar te steken. Het is verbijsterend te lezen hoe Brink kans zag een miljardenbedrijf als World Online uit de grond te stampen. Eric Smit, die eerder over Roel Piepers beslommeringen rondom een geheimzinnige vondst schreef in 'De broncode', heeft er een spannend verhaal van gemaakt, van begin tot einde. Nina Brinks opkomst en haar eigengereide gedrag levert hier genoeg stof voor. Maar 'NINA' is meer dan dat. Het boek gaat niet alleen over haar, over de ondernemingen die zij stichtte of hoe zij haar mensen 'leidde'. 'NINA' geeft een tijdsbeeld van het zakendoen in de jaren tachtig en negentig, waarin de sky the limit was en geld, heel veel geld, verdienen bovenaan de prioriteitenlijst van de belangrijkste spelers stond. En daarbij werd geen medewerker gespaard, zo leert 'NINA', van hoog tot laag. Een vers aangestelde bestuurder van World Online kon het al na een paar maanden niet meer volgen. 'Vaak waant hij zich in Alice in Wonderland. Verliezen stapelen zich in adembenemend tempo op, terwijl aandeelhouders en commissarissen de tevreden blik stijf op de snel stijgende waardeontwikkeling van het bedrijf gericht houden. Iedereen om hem heen lijkt uitsluitend nog met de waarde van zijn of haar aandelen of optiepakket bezig, vooral de CEO. Het gaat niet meer om het opbouwen van een goed bedrijf, het krachtenspel heeft iets anders in gang gezet.' De kinderlijke euforie over de beloften van de nieuwe economie heeft plaatsgemaakt voor minder onschuldige hebzucht. 'NINA' bevat twee fotokaternen, zodat de lezer ook visueel herinnerd wordt aan hoe het ook alweer was. Een heel treffend plaatje is dat waarop Brink bij een hoekmansbedrijf de eerste handel in het aandeel World Online gadeslaat. De onthutsing spat van het doorgaans zelfverzekerde en voluit lachende – weet u nog: duimen in de lucht? – gezicht van Brink af. 'NINA' biedt één kant van de geschiedenis, waarvoor Eric Smit meer dan honderd betrokkenen heeft geïnterviewd. Zelf heeft Nina Brink zich al eens laten ontvallen schrijven ook leuk te vinden. 'Ik schrijf al in het Engels over wat ik zakelijk meemaak en dat materiaal zou ik, met behulp van een ghostwriter, willen romantiseren. Het is nu al spannend genoeg, maar als ik me strikt aan de feiten houd, moet ik bepaalde namen noemen die ik liever niet noem.' Dat schreeuwt om een tegenpublicatie voor 'NINA'. Ik heb nog geen berichten vernomen dat dit eraan zit te komen, maar het is ook haar natuurlijk van harte gegund haar kant van het verhaal te laten klinken. Hoe meer smeuïge verhalen over dit tijdperk, hoe beter! Naschrift redactie: inmiddels is bekend geworden dat Nina Storms meewerkt aan een geautoriseerde biografie van de hand van Koen Scharrenberg.

Over Perry Oostrum

Per Oostrum begon met schrijven op de middelbare school. Wie niet? Serieus werd het toen hij over zijn grote passie, popmuziek, begon te publiceren in verschillende tijdschriften. 'Mannenleed, een crisisroman' is zijn eerste fictieve werk. Hij werkt als zelfstandig adviseur op het vlak van het onderkennen en beheersbaar maken van risico's en het realiseren van organisatieveranderingen. Per is getrouwd, heeft twee zonen en woont in Wassenaar.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden