In 'Efficiënter werken' (orde in de chaos) bespreken Marion en Werner Tiki Küstenmacher een aantal tips en trucs voor een perfect georganiseerde werkplek. Zowel de tips over het schikken van het perfecte bureau, als die over de omgang met medewerkers en allerhande moderne communicatievormen, zullen de goedmenende bureaucraat helpen bij het verwerken van de vele informatie die ons dagelijks bereikt. Waar andere boeken dik en ingewikkeld zijn, bewijst dit voorbeeld dat het ook dun en eenvoudig kan. Het boek telt slechts 120 pagina's. De titels van de hoofdstukjes en bijhorende kleine ludieke tekeningen, illustreren op een grappige manier de inhoud en fungeren perfect als geheugensteun.
Het boekje steekt niet af op het bureau en zal menig collega, in welke functie ook, bekoren. In een proef op de som merk je al gauw de interesse van uw medewerkers die het boekje op uw bureau bemerken en het niet kunnen laten om het boekje vast te nemen en te doorbladeren, ook de niet-lezers en de zogenaamd niet-geïnteresseerden. De laatstgenoemden wachten meestal tot wanneer u even de deur uit bent. Het is dan ook plezant om ze een wijl in het boekje te zien verdiepen. Wat bewijst dat het boekje geschikt is voor een grote doelgroep. Zeer onverwacht wordt ook het coachingsaspect binnen de werkomgeving behandeld, wat vooral de communicatie en de werksfeer ten goede komt. Met een actieve toepassing van de tips en trucs uit het 'Gele Boekje' van Marion & Werner Tiki Küstenmacher schept de bureaucraat dus niet alleen 'orde in zijn chaos', maar wordt hem letterlijk 'tijd en ruimte' gegeven om constructieve relaties te onderhouden en innoverende ideeën uit te werken. Voor een rechercheur als ik is 'Efficiënter werken' een doe-boek dat mij daadwerkelijk helpt door de sleur van mijn paperassenwinkel te komen en mij de kans geeft om méér pro-actieve projecten op te starten. En wie net zoals ik nooit eerder van Marion en Werner Tiki Küstenmacher heeft gehoord kijkt vanaf nu uit naar hun volgende werk.