In mijn dagelijkse praktijk heb ik te vaak te maken met vraagstukken die liggen op het snijvlak van de fysieke en de virtuele wereld. De producten en diensten van een bank worden zowel fysiek als virtueel aangeboden en we zien een constante verschuiving naar de virtuele wereld. De kernvraag is hoe we het contact met al onze klanten optimaal houden. Ulco Schuurmans geeft in zijn boek veel informatie over verschillende toepassingen. Door zijn veelzijdige achtergrond is hij in staat om inzicht te geven in het gebruik en het effect van veel toepassingen. Ik denk dat dit vooral de kracht van 'Handboek digitale marketing & communicatie' is. Een goede keuze is om ieder hoofdstuk een repeterende en duidelijke structuur te geven. Dat maakt het leesbaar en herkenbaar. Ieder hoofdstuk begint met duidelijke leerdoelen, die worden gevolgd door een duidelijke definitie, de stand van zaken en dan de belangrijkste toepassingen. Prima voor een student, maar ook erg praktisch voor de lezer die het boek als naslagwerk wil gebruiken. De definities zijn soms wel lang; ze zouden wat compacter kunnen. Ze hebben nu meer de vorm van een uitleg dan een definitie. Persoonlijk vond ik dit overigens wel prettiger en informatiever. De verschillende onderwerpen worden niet heel diepgravend uitgewerkt. Dat is voor de doelgroep van dit boek ook niet nodig denk ik. Merkbaar is dat de schrijver steeds een afweging heeft moeten maken tussen enerzijds zijn vakspecialisme in de tekst verwerken en aan de andere kant een leesbaar verhaal te schrijven en geen overbodige vaktermen te gebruiken. Schuurmans slaagt hier prima in. Een voorbeeld is hoofdstuk 20, dat over social media gaat. Het is bijna ondoenlijk om dit onderwerp in de veertien pagina's van dit hoofdstuk in al haar omvang te behandelen. Je zou hier met gemak alleen al een heel boek aan kunnen wijden. Schuurmans maakt ook hier dus duidelijk herkenbare keuzes. Social media zijn sterk in opkomst en zullen in de toekomst in verschillende uitingen veel marketingmogelijkheden kennen. Maar ze brengen ook valkuilen met zich mee hwaar met name de traditioneel opgeleide marketeer maar al te snel in zal vallen. Ik had hier graag nog wel meer aandacht gehad voor de vaak onderschatte gevolgen voor de privacy. Nu blijft het bij een voorbeeld over Sony, dat verder ook niet werd uitgewerkt en daardoor zonder inhoud bleef. Wel erg goed is de uitwerking van de HPV-campagne, waarin Schuurmans duidelijk maakt wat het effect was van de pubermeisjes die op allerlei forums en in hun eigen mediacultuur negatief waren over de effecten van de vaccinatie tegen baarmoederkanker. De overheid anticipeerde hier niet voldoende alert op en de campagne werd een flop. Samenvattend kan ik schrijven dat ik het boek met veel plezier gelezen heb. Ik denk dat het een erg goed boek is om snel meer inzicht te hebben voor mensen die zich nog niet in de virtuele marketingwereld verdiept hebben. Voor studenten is het een goed leerboek, met compacte en toegankelijke informatie. Deze recensie is geschreven op basis van de eerste druk.
Recensie
Handboek Digitale Marketing en Communicatie: toepassing in de ervaringseconomie
De digitale wereld verandert snel. Het is haast onmogelijk om alle ontwikkelingen te volgen en ze dan in het juiste perspectief te plaatsen. Naast de veelvoud van informatie die op het internet is te vinden staan in (internet)winkels schappen vol met boeken die proberen de lezer wegwijs te maken. Veel auteurs verdwalen zelf in hun eigen poging om orde te scheppen en duidelijke informatie te geven over de vele (on)mogelijkheden van de digitale wereld. Ulco Schuurmans is hier een positieve uitzonderling op. Hij is niet alleen in staat om de vele begrippen duidelijk uit te leggen, maar hij weet dit ook te doen op een gestructureerde manier. Dat maakt 'Handboek digitale marketing & communicatie' bijzonder geschikt als leerboek voor een student maar ook als naslagwerk voor een marketeer of manager.