Na mijn studie technische natuurkunde ben ik met mijn carrière de weg van organisatieadvies en management ingeslagen door te gaan werken bij Adviestalent. De analytische vaardigheden die ik tijdens mijn studie heb opgedaan, komen hier goed van pas, maar ik merk dat mijn algemene bedrijfskundige en organisatiekennis wel behoorlijk uitgebreid moet worden. Naar mijn mening kan 'Management Classics' twee verschillende doelgroepen bedienen. De eerste doelgroep, waar ik mijzelf ook onder reken, zijn de mensen voor wie de theorie (zo goed als) volledig nieuw is. In dat geval krijgt men door het luisteren naar de cd's een stevige inleiding in de ideeën van tien belangrijke managementdenkers. De tweede doelgroep zijn de mensen die de theorie al eens tot zich hebben genomen, maar niet alles meer even scherp hebben. Zij krijgen een uitgebreide herhaling van de belangrijkste ideeën van de behandelde managementdenkers. Wat betreft de kwaliteit van de ingesproken teksten kan ik kort zijn. Ben Tiggelaar spreekt met prettige, heldere stem. Langzaam genoeg om de inhoud goed op de luisteraar in te laten werken, maar snel genoeg om het luisteren interessant te houden. De inhoudsopgave is voor alle cd's ongeveer gelijk. Aan de hand van de cd 'De ideeën van Henry Mintzberg over management' zal ik deze doorlopen. De reden dat ik specifiek deze cd heb uitgekozen, is dat ik na het luisteren van alle tien cd's het eerst de originele boeken van deze managementdenker ga lezen. Iedere cd start met een korte introductie, waarin de presentator zichzelf voorstelt en vertelt wie en wat behandeld gaan worden. In het tweede hoofdstuk geeft Tiggelaar een korte biografie van Henry Mintzberg; waar en wanneer deze is geboren, wat hij heeft gestudeerd, hoe zijn verdere carrière is verlopen en wat hij momenteel doet. Deze informatie helpt om de ideeën van Mintzberg in het juiste perspectief te plaatsen. Het derde hoofdstuk behandelt de visie van Henry Mintzberg. Mintzberg schiet al meer dan 30 jaar gaten in bestaande opvattingen over management, wat duidelijk zijn mening over bestaande denkbeelden weergeeft. Ook deze informatie draagt weer bij aan een goede perspectiefvorming. In de vier daarop volgende hoofdstukken worden de ideeën van Mintzberg uiteengezet over respectievelijk strategische planning, organisatiestructuren, het werk van managers en trends in het bedrijfsleven. Of Tiggelaar deze ideeën correct beschrijft, kan ik als 'leek' niet beoordelen. Wel kan ik hierover zeggen dat hij de informatie helder en bondig aanbiedt en dit voor mij een duidelijk beeld vormt van het werk van Henry Mintzberg. De lof voor en kritiek op Henry Mintzberg behandelt de presentator in hoofdstuk 8. Het voordeel hiervan is dat hij de voor- en nadelen van de verschillende ideeën op een rij zet zonder diep op de stof in te gaan. Het laatste hoofdstuk heet 'de praktische waarde van deze ideeën voor u'. Dit hoofdstuk is min of meer een samenvatting van de voorgaande hoofdstukken en hierin komt licht de mening van de presentator zelf naar voren. Op iedere cd zijn een Word-document en Powerpoint-presentatie te vinden. De eerste bevat de gesproken tekst en de tweede een presentatie over de behandelde theorie. Vooral de Powerpoint-presentatie is voor mij van grote toegevoegde waarde. Schrijvers presenteren hun ideeën meestal in gemakkelijk te onthouden figuren. Mijn grootste gemis bij de luisterboeken is, hoe triviaal ook, dat ik deze figuren niet kan bekijken. Zodoende heb ik steeds na het beluisteren van een cd de bijbehorende presentatie opgezocht, zodat de vertelde informatie mij beter bijbleef. Samenvattend vind ik het een uitstekende luisterbox, die een uitgebreid overzicht geeft van de ideeën van tien belangrijke managementdenkers. Het luisteren heeft mij gemotiveerd om meer luisterboeken te gaan beluisteren en zeker ook om de originele boeken van een aantal van de managementdenkers te gaan lezen.
Recensie
Management Classics Verzamelbox
In Nederland staat iedere werkdag gemiddeld 200 kilometer file en ik ben één van de 'gelukkigen' die dagelijks achteraan aansluit. In het begin doodde ik deze verloren tijd met het lezen van e-mail op mijn mobiele telefoon, totdat ik begreep dat zelfs het vasthouden van een mobiele telefoon tot een bekeuring van €140,- kan leiden. Ik besloot het nuttige met het aangename te verenigen door mijn vakkennis te vergroten met het luisteren naar 'Management Classics' van auteur en presentator Ben Tiggelaar.
Stefan Nieuwenhuijsen
|
20 januari 2010