Frans van Daelen begint 'Guerrilla marketing' met het hoofdstuk 'Het marketingplan'. Dit bestaat uit een samenvatting van het boek met dezelfde titel van Jay Conrad Levinson. Elk hoofdstuk uit het boek 'Het marketingplan' wordt samengevat in één (magere) pagina. Deze essentie varieert van twee (on)zinnen over mond-op-mondreclame en goede tips over adverteren, tot het maken van reclameborden voor de beginnende ondernemer. Vervolgens behandelt Van Daelen onder andere waar een envelop en verkoopbrief aan moet voldoen om een succesvolle mailing de deur uit te doen. Verder worden er tips gegeven hoe u een nieuwsbrief ontwikkelt, een personeelsadvertentie opstelt en geeft hij vijfentwintig tips om in de krant te komen. In de hoofdstukken die hierop volgen, geeft de auteur voorbeelden van vijf lastige taalkuilen. In elk van de vijf wordt zeer summier op de problematiek ingegaan. Bijvoorbeeld als u twijfelt of u 'hun' of 'hen' moet gebruiken. Van Daelen geeft hiervoor drie vuistregels, vervolgens zes voorbeeldzinnen, om dan af te sluiten met een tip. Bij de lastige kwestie 'vele(n)' geeft van Daelen alleen een korte uitleg om vervolgens alleen acht voorbeeldzinnen op te schrijven. Na deze taalkuilen wordt nog even vijf pagina's aandacht besteedt aan de nieuwe spellingsregels, die uiteraard verre van kompleet zijn. Met enige verbazing heb ik de afsluitende hoofdstukken gelezen, waaronder: 'De kretologiemixer'. In dit hoofdstuk staan drie kolommen van ieder tien woorden. De stelling van Frans van Daelen is om uit iedere kolom één woord te kiezen, om vervolgens de juiste formulering te krijgen. Hij adviseert u om 'de kretologiemixer' te gebruiken voor een zinvolle en betekenisvolle discussie. Om u een indruk te geven, neem ik de vrijheid om het gehele hoofdstuk letterlijk weer te geven, met uitzondering van de drie woordkolommen. 'Weet u niet meer wat u moet zeggen? Komt u niet op de juiste formulering? Raadpleeg dan de Kretologiemixer. Neem een willekeurig getal van drie cijfers in het hoofd, laten we zeggen 832. Hieronder staan drie kolommen. Neem woord 8 uit de eerste kolom, woord 3 uit de tweede en woord 2 uit de derde kolom. Het resultaat luidt: De geobjectiveerde benadering van gedragsalternatieven. Het doet er niet toe wat u daarmee bedoelt. Uw discussiepartner weet het ook niet en hij zal er voor waken het u te vragen. Zo verschaft de Kretologiemixer u duizend verschillende formuleringen die aan uw conversatie de juiste klank weten te geven van autoriteit, kennis en eruditie.' Hierin spreek Van Daelen zich dan ook tegen. Tips voor een zinvolle en betekenisvolle discussie! Maar het doet er niet toe wat u bedoelt? 'Guerrilla marketing' is een zeer beknopt en overzichtelijk boekwerkje dat u ofwel in één avond uitleest óf als naslagwerkje gebruikt. Er worden maar een paar waardevolle basisinstrumenten behandeld die van pas zouden kunnen komen. Frans van Daelen geeft tips, ideeën en checklists om systematischer en gedegen te werk te kunnen gaan. Na het lezen van 'Guerrilla marketing' blijkt bijvoorbeeld dat een startende ondernemer niet altijd direct naar een duur reclamebureau hoeft te gaan. De term 'guerrilla marketing' voldoet zowel niet aan het begrip guerrilla als aan het begrip marketing. Het boek zal de kleine (startende) ondernemers niet echt vooruit helpen in zijn marktbenadering en is zeer zeker niet een complete cursus voor het kleine bedrijf. De afgebeelde bom op de kaft komt dan ook niet tot ontploffing.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.