Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ik ben een aanrader

Ik ben een aanrader' gaat over de markt van aanraders. De markt van aanraders, dat klinkt natuurlijk merkwaardig. Ter toelichting een citaat uit bet boek: 'aanraders zijn een zeer grote groep doodgewone mensen die collectief hun hoogstpersoonlijke ervaring met een product of dienst in een gigantische database dumpen en op diverse platformen delen met andere consumenten'.

Max Kohnstamm | 22 maart 2013

Het onderwerp is natuurlijk heel interessant. Mond-tot-mondreclame is immers verreweg de meest effectieve vorm van reclame, terwijl in deze online wereld de mogelijkheden voor mond-tot-mondreclame ook nog eens exponentieel zijn gegroeid. Denk maar aan Booking.com, Amazon.com en ontelbare andere sites waar miljoenen consumenten elkaars ervaringen delen. Eigenlijk zou je in plaats van over mond-tot-mondreclame van 'scherm-tot-schermreclame' kunnen spreken. De grote vraag voor marketing(communicatie)professionals is natuurlijk: hoe stimuleer je deze zo geweldig effectieve vorm van reclame? Om een antwoord te geven op deze vraag is een nadere analyse van het fenomeen 'aanraders' natuurlijk zeer nuttig. Denk maar aan zaken als: wat voor type consumenten laat frequent online boodschappen achter voor andere consumenten? hoe krijg je consumenten zo enthousiast dat ze je merk ook aan anderen aanraden? kan je enthousiaste consumenten stimuleren hun boodschap online op een relevante plek de delen met anderen? De grote verdienste van Jan Van den Bergh is dat hij heeft ingezien hoe relevant deze vragen zijn en – als een van de eersten – besloten heeft het fenomeen grondig nader te onderzoeken. In het boek doet hij verslag van hetgeen hij inmiddels allemaal te weet is gekomen. De voor u relevante vraag is natuurlijk: is het ook een goed boek geworden? Mijn antwoord is: Eerlijk gezegd niet, maar toch wil ik u het boek van harte aanbevelen. Wanneer is een boek ook een echt goed boek voor marketingprofessionals : indien de auteur er in slaagt om op basis van grondige analyses tot een helder gestructureerd verhaal te komen dat resulteert in zeer overzichtelijke tips hoe de nieuw verkregen kennis in de praktijk kan worden toegepast. Zo ver is Jan Van den Bergh nog niet. Sterker: het voor de marketingprofessional zo belangrijke hoofdstuk 'enkele basisbeginselen voor doeltreffende aanradersmarketing' blijft bij (verstandige) algemeenheden die je zonder dit boek te lezen ook had kunnen bedenken. Gelukkig zijn er bijzonder veel positieve zaken over 'Ik ben een aanrader' te vermelden'. Jan van den Bergh schrijft met veel enthousiasme over wat hij allemaal wel al te weten is gekomen over het fenomeen 'aanraders' en hun effect op het gedrag van andere consumenten. Zijn kennis over dit onderwerp beperkt zich bepaald niet tot de lage landen. Het boek staat vol aansprekende voorbeelden, waarbij de verhalen over 'Kurkdroog' en 'Mobile Vikings' mij bijzonder aanspraken. De marketingstrategie van 'Mobile Vikings' (een jonge Belgische Telco) is volledig op 'aanraders' gebaseerd. Ik hoop dat 'Mobile Vikings' binnenkort naar Nederland komen om KPN of andere in misleiding grossierende Telco's de oren te wassen. Want 'aanraders' of liever gezegd 'afraders' hebben een belangrijke rol in de samenleving: 'Het gaat over hun louterende rol tegenover de merken (..). Ik noem ze daarom Guerillaconsumenten', zo stelt de auteur. Bijzonder aansprekend is ook Jan van den Bergh's ergernis over het misbruik van Facebook als communicatie-instrument: 'Social media zijn er voor de consument. Laat de mensen daar met rust. Ze zijn er voor elkaar. Niet voor de commercie'. Zo kan ik nog wel even enthousiast doorgaan met allerlei leuke of aansprekende verhalen uit het boek. Maar dan wordt deze recensie net zo ongestructureerd als het boek zelf.

Over Max Kohnstamm

Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden