Laat ik vooral beginnen met het noemen van de grote verdiensten van dit boek. De auteurs zijn er op een overtuigende wijze in geslaagd het onderwerp 'crowdsourcing' diepgravend te benaderen. Zij begaan niet de veel gemaakte fout om een trendy onderwerp lekker vluchtig te beschrijven. De auteurs hebben fundamenteel over het onderwerp nagedacht en komen in hun boek met een helder model: het steeringwheel van crowdsourcing. Dit model komt overtuigend over en is een belangrijk hulpmiddel voor een iedere marketeer die in zijn beroepspraktijk gebruik wil maken van crowdsourcing. Robert van Meer en Tim Meuleman hebben het boek bovendien opgevrolijkt met een welhaast overdadige hoeveelheid voorbeelden. Gelukkig blijken de auteurs ook de 'klassiek marketingliteratuur' te beheersen en op gepaste wijze toe te passen in onze online wereld. Er is wel een punt van kritiek, of beter gezegd: punt van discussie. In hun enthousiasme over de fraaie voordelen van crowdsourcing komen de nadelen en gevaren nauwelijks aan de orde. Crowdsourcing heeft een zeer onaangename keerzijde. Zoals de auteurs terecht stellen kan 'crowdsourcing in dit online tijdperk buitengewoon krachtig zijn'. Maar dat geldt ook voor het gezamenlijk ophitsen van haat, voor het verdrijven van homo's uit een bepaalde wijk bijvoorbeeld. Crowdsourcing kan ook zeer effectief worden ingezet om primitieve angstgevoelens tegen andersdenkenden te verspreiden. Het geloof in 'wisdom of the crowds' lijkt welhaast heilig, terwijl onze geschiedenis veeleer het bestaan van 'madness of the crowds' bewijst. Niets wijst er op dat de mensheid er deze eeuw veel wijzer op is geworden. Leuk dat crowdsourcing heeft geholpen om dictators in het Midden Oosten te verdrijven! Maar zal crowdsourcing nooit ingezet worden voor een snelle en uiterst effectieve volkerenmoord? De auteurs hebben zich niet aan dit soort bespiegelingen gewaagd. Dat is hun goed recht. Vast staat dat Robert van Meer en Tim Meuleman een heel zinvolle bijdrage hebben geleverd aan onze vakliteratuur.
Over Max Kohnstamm
Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.