Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

You-Topia

De keuze om het nieuwe boek van Erik Veldhoen te lezen was voor mij snel gemaakt. Ik ben zelf afgestudeerd op het onderwerp 'Het Nieuwe Werken' en in mijn werk als adviseur houd ik mij ook veel met dit onderwerp bezig. Veldhoen - ook wel de 'uitvinder' van 'Het Nieuwe Werken' genoemd - heeft al een aardige stapel boeken op zijn naam staan over het fenomeen dat inmiddels al twintig jaar speelt. Ik zie Veldhoen dan ook een beetje als visionair en was erg benieuwd naar zijn inzichten in dit boek.

Bote Scholtens | 11 juli 2013

Mijn verwachtingen werden ingelost. Volgens Veldhoen nemen we na 20 jaar afscheid van 'Het Nieuwe Werken' en hebben de vergevorderde technologische ontwikkelingen geleid tot een volwaardige virtuele werkruimte: 'Your-Virtual-Topia'. Veldhoen neemt je mee in deze 'utopische' virtuele wereld van 'activity based' werken, legt uit aan welke voorwaarden deze is verbonden en geeft weer welke gevolgen het heeft voor organisaties en onze maatschappij. Het boek is opgebouwd als een reis naar 'You-Topia'. Veldhoen begint door je mee te nemen naar alles wat er al is en nog moet worden gedaan om in deze wereld te komen. Hierin komen veel praktijkvoorbeelden naar voren waarin organisaties als Interpolis, Orbis en de Gemeente 's Hertogenbosch succesvol zijn overgestapt naar de virtuele werkomgeving. Veldhoen legitimeert zichzelf doordat hij bij de meeste van deze voorbeelden zelf betrokken is geweest. Vervolgens legt Veldhoen uit hoe er met You-Topia afstand wordt gedaan van de oude Westerse cultuur. Heel krachtig verwoordt hij hoe 'Your-Virtual-Topia' niet alleen een vraagstuk is voor organisaties, maar dat onze samenleving hier als geheel baat bij kan hebben. Hij legt uit hoe wij in You-Topia toewerken naar een samenleving gebaseerd op vertrouwen, waar de balans tussen vraag en aanbod wordt hersteld, men niet kosten- maar gewetensbewust is en de balans tussen werk en privé (weer) in verhouding is. Veldhoen heeft het ook bewust over de 'life-work balance' (niet work-life), implicerend dat het privéleven in principe voorop komt te staan. Zoals een echte visionair betaamt, gelooft Veldhoen ook heilig in de haalbaarheid van de voorwaarden aan 'Your-Virtual-Topia'. Hierin draaft hij soms een beetje door. De digitale wereld is volgens Veldhoen een stuk veiliger dan het papieren archief; heeft Veldhoen de recente discussies rondom de veiligheid van het EPD misschien gemist? Ondanks de rijkheid aan voorbeelden waar Veldhoen mee komt, valt hij soms in herhaling. De zin 'de reis naar je werk moet het waard zijn' heb ik wel drie keer terug gelezen. Jammer, want met zo'n dijk aan ervaring kon Veldhoen toch net iets creatiever zijn. Overall ben ik echter ronduit positief. Veldhoen slaagt er met You-Topia in om over een reeds verzadigd onderwerp nieuwe vergezichten te schetsen en de praktische gevolgen hiervan uit te leggen. Bij veel organisaties is er voor de manier van 'activity-based' werken nog ruimte voor verbetering en Veldhoen lijkt zich met dit boek te richten op de onwetendheid en koudwatervrees die er over dit onderwerp nog veelal aanwezig is. Met fascinerende voorbeelden, zoals over de metro van Parijs, legt Veldhoen uit hoe wij mensen gewoon moeten wennen aan vernieuwing. In mijn werk realiseer ik mij nu bijvoorbeeld dat de slag naar volledige digitalisering geen utopie is maar een prima werkbare realiteit kan zijn. Na het lezen van dit boek heb je beter inzicht in waarom 'Your-Virtual-Topia' een logisch maatschappelijk gevolg is, weet je wat het voor jou en je organisatie betekent en ben je bovenal enthousiast om mee te gaan in deze reis.

Over Bote Scholtens
Bote Scholtens is organisatieadviseur bij Adviestalent en heeft ruim drie jaar ervaring als projectmanager bij vraagstukken rondom huisvesting en Het Nieuwe Werken. Bote schreef zijn scriptie over de beslissende factoren rondom Het Nieuwe Werken bij financiële dienstverleners. Naast zijn werk als projectmanager doet Bote onderzoek en publiceert hij artikelen over HNW.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden