Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Na opening houdbaar tot

Ondernemen als alternatief voor een vaste baan: een tijdelijk fenomeen of een blijvende tendens? Feit is dat er in 2012 maar liefst 100.000 zelfstandig ondernemers zich registreerden bij de KvK en Nederland nu al ruim 800.000 zzp'ers kent. Maar wat maakt nu dat de ene onderneming het redt en de ander na drie jaar alweer van het toneel verdwenen is? In 'Na opening houdbaar tot' schetst Jacques-Matthieu de Jong vanuit een theoretisch kader hoe je als ondernemer kunt meebewegen met de veranderingen in de wereld om je heen.

Ingrid Spruit | 16 januari 2014

Jacques-Matthieu de Jong beschrijft allereerst welke ondernemingsfuncties, marktfasen en ondernemingsfasen er zijn. Hij sluit in zijn toelichting nauw aan bij de bestaande theorieën over deze onderwerpen. De kern van het boek gaat over ondernemingsprofielen: de karakterisering, of dwarsdoorsnede van een onderneming. Deze profielen zijn de afgelopen decennia voortgekomen uit een onderzoek van Bellahsen et al (2011). Per ondernemersprofiel legt de auteur in ruim 100 pagina's verband tussen de kracht en grenzen van ieder ondernemerstype, hoe een ondernemer omgaat met beleid in de verschillende fasen, welk risico een profiel met zich meebrengt voor de onderneming en hoe een ondernemer zich kan verbeteren, uitgaand van zijn eigen specifieke profiel. Theorie is hardnekkig Ieder profiel wordt getoetst aan de praktijk aan de hand van drie fictieve ondernemingen. Het gebruik van die voorbeelden van ondernemingen is hard nodig. Het boek belooft een handboek te zijn dat de link legt tussen mens, markt en onderneming. Maar de theorie blijkt hardnekkig. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een ondernemer ook daadwerkelijk met het boek op schoot aan het eind van zijn tweede, derde of misschien tiende ondernemersverjaardag de profielen nog eens door neemt. De sfeer van het boek blijft wat mij betreft te abstract om echt aan te spreken. Voor wie dan wel De Jong, met zijn achtergrond als researcher, lecturer en consultant, beseft dat iedere ondernemer of externe consultant een bepaalde basiskennis moet bezitten om continuïteit van ondernemingen te waarborgen. In dit boekje is die basis compact en helder bij elkaar gebracht. De referenties naar geraadpleegde literatuur beslaan twee pagina's, wat laat zien dat hij kan putten uit een enorme bron van theorie en inzichten uit de organisatie en marketing wetenschap. Volgens de samenstellers van de Trendrede 2014 is 'delen het nieuwe hebben' en daar sluit dit boekje mooi bij aan: kennis krijgt pas waarde, als je die deelt. Geen poespas De Jong draait niet graag om de zaken heen. Dat blijkt ook uit de vormgeving: die is ontdaan van iedere poespas. Geen mooi vormgegeven grafieken, geen eigen opmaak. De basisstijlen van Word zijn voldoende om het verhaal over te brengen. Helaas is daarmee ingeboet op de uitstraling en de leesbaarheid. Doordat sommige illustraties en grafieken erg klein zijn, blijft het gissen wat er staat, wat niet bijdraagt aan de overtuigingskracht van het boek. Voor iedereen die daar doorheen kijkt is 'Na opening houdbaar tot' vooral te gebruiken als referentie bij het ondernemen. Niet meer en niet minder.

Over Ingrid Spruit
Ingrid is zelfstandig communicatieprofessional en eigenaar van Spring: stoftotdenken. Zij is lid van beroepsvereniging Logeion en examinator bij Van der Hilst Communicatieopleidingen. Daarnaast blogt ze regelmatig op de site van CMNL.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden