Recensie

Share the Vibe van Eindhoven - ‘Must-read over citymarketing’

Citymarketing is complex, politiek beladen en vraagt om samenwerking tussen uiteenlopende belangen. In het bijna 500 pagina’s tellende ‘Share the Vibe van Eindhoven’ zie je hoe die puzzel in vijftien jaar tijd gelegd werd – van positionering tot huisstijl. In zijn recensie gaat Eric van Arendonk in op wat dit boek zo leerzaam maakt.

Eric van Arendonk | 15 juli 2025 | 2-3 minuten leestijd

Share the Vibe van Eindhoven, een boek over citymarketing, is maar liefst vijf centimeter dik en telt bijna 500 pagina’s. Een flinke kluif, zou je denken. Waar begin je aan? Uiteindelijk valt dat reuze mee: ik heb het hele boek in drie etappes gelezen. Het boeit van begin tot eind, omdat je wordt meegenomen in het volledige proces dat citymarketing in Eindhoven heeft doorgemaakt.

Komen tot een gezamenlijke propositie

Al lezend passeert het volledige spectrum van het specifieke vakgebied dat citymarketing is. Voor mij is dit marketing pur sang. Terwijl je in een stad met talloze stakeholders werkt, ieder met eigen belangen, moet je zien te komen tot één gezamenlijke waardepropositie. Hoe werk je samen en stimuleer je op een zodanige manier, dat dit in het voordeel is van zowel de waardepropositie als alle betrokkenen? Ondertussen heb je ook nog een opdrachtgever (de wethouder), die politiek gekleurd is en mogelijk iedere vier jaar van kleur verandert. Hoe dit alles in zijn werk is gegaan over een periode van ruim vijftien jaar, wordt in dit boek uitvoerig uit de doeken gedaan.

Externe adviseurs

Wat mij bijzonder boeide, was de gekozen werkwijze bij het inhuren van externen. Niet via de gebruikelijke pitches, maar bijvoorbeeld door het bundelen van de beste creatieven uit de regio – dus mensen van verschillende bureaus die met elkaar samenwerken. Een aanpak waarmee optimale regionale binding én kwaliteit werd gerealiseerd.

Share the vibe vormt min of meer de leidraad voor de uitvoering van citymarketing. Ik ben enthousiast over het deel waarin het proces en vooral het nut van een eigen lettertype wordt besproken. Een discussie die ik al menigmaal heb moeten voeren – en zelden in mijn voordeel heb kunnen beslechten. De kracht en meerwaarde ervan worden in het boek prachtig uiteengezet. Belangrijk is ook dat het gebruik van enkele uitingen, zoals het logo, niet strak is afgebakend. Sterker nog, het wordt juist aangemoedigd om er zo creatief mogelijk mee om te gaan.

Visie

Door de 500 pagina’s heen kom je relevante literatuur tegen, aangevuld met bijdragen van specialisten die hun visie delen. Het boek bewijst dat (city)marketing werkt. Dat het een vliegwiel kan zijn voor een hele stad – en in het geval van Eindhoven, voor de hele regio. Daar kan menig marketeer veel van leren. Het geheel wordt afgesloten met een overzicht van twintig praktijkervaringen van door de wol geverfde citymarketeers – een prachtige afronding van dit lijvige boek.

Share the vibe is een must-read voor iedereen die ook maar enigszins met citymarketing te maken heeft. Of je nu wethouder, raadslid of (city)marketeer bent – ik weet zeker dat het je zal inspireren en nieuwsgierig zal maken.

Ik schreef in het begin: ‘een hele kluif, zo’n boek’, maar geloof me: als je betrokken bent bij dit aspect van het marketingvak, dan wordt het smullen. Knoop je servet maar om. En voor je het weet, denk je ineens: hé, ik heb het boek al uit! En dan zul je concluderen dat het een ‘vet’ boek is.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden