Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Winnen is zilver - 'Aanrader'

De titel trekt zeker de aandacht, want sinds wanneer is winnen zilver? Het boek ziet er mooi uit met een stevige kaft en een grote leesbaarheid alsmede op het eerste gezicht niet zo veel pagina's. Het zijn 97 bladzijden.

Annemiek Sierhuis | 16 mei 2018 | 2-3 minuten leestijd

Ik begin aan het boek zonder duidelijke verwachtingen. Natuurlijk heeft de achterkant mij wel geprikkeld om het boek te gaan lezen: ‘als je weet waaruit succes bestaat, welke componenten bijdragen aan succes, dan kun je deze componenten als leidraad nemen bij de ontwikkeling van prestaties. De optelsom van prestaties zorgen voor resultaat.’

Vrij snel in het boek wordt mij duidelijk wat auteur Michel van Vuuren bedoelt. Als je in een bedrijf werkt en natuurlijk probeert bij te dragen aan een positief eindresultaat dan is het best lastig als je niet weet wat het doel en nut is van jouw onderdeel en waarop je wordt afgerekend. Van Vuuren maakt in dit boek gebruik van Maarten, interim-manager en hockeycoach. De vergelijking met sport weet hij goed neer te zetten.

Heel herkenbaar is de tekst ‘...dat managers nog weleens terugvallen op het aanreiken van tips en tricks. Het nadoen 'wat Willem ook altijd doet' lijkt ook een zinvol advies van een manager maar werkt in de praktijk niet.’ Dit potentiële voorbeeldgedrag is moeilijk te kopiëren en ook niet alom inzetbaar doordat verschillende situaties, in dit boek vooral beschreven in de verkoop, vragen om verschillende benaderingen.

De titel wordt goed uitgelegd voor de auteur in zijn tekst: ‘Ook al is je tegenstander een klasse beter, dan nog kun je een topwedstrijd spelen door je prestatiedoelen te bereiken zonder te winnen.’ In een mooie, wisselende lay-out geeft Van Vuuren weer op een schoolbord dat je moet sturen op prestatiedoelen en echt niet op resultaat of taken. Dus op throughtput en niet op input en output.

Om prestatiedoelen te definiëren is het wel noodzakelijk eerst de strategie te bepalen. De auteur maakt de vergelijking met voetballen tegen FC Barcelona. Als je de underdog bent, ga je met een andere strategie het veld op, dan als jouw team Real Madrid is.

Een mooi boek met een duidelijk doel. De schrijver is ervaren in het bedrijfsleven en schrijft helder over dit onderwerp. Ik zie een gelijkenis met het boek Het Doel van Eli Goldratt, vanwege het gebruik van een verhaallijn om de theorie uit te leggen. Winnen is Zilver is een aanrader! Handzaam, helder, goed boek voor iedereen in sales prettig leesbaar.

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

Over Annemiek Sierhuis

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden