Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Woef woef en nu je bek houden - 'Enorm inspirerend'

Met de opvallende en prikkelende titel Woef woef en nu je bek houden levert Ad de Jong een boek af voor alle docenten, onderwijsmanagers en begeleiders die van hun leerlingen de indruk krijgen dat ze ‘klootzakken’ zijn, maar zichzelf daar geenszins in herkennen.

Hanneke Tinor-Centi | 30 juli 2018 | 1-2 minuten leestijd

De Jong schreef zijn boek bovendien voor iedereen die te maken krijgt met de steeds groter wordende groep jongeren die uitvallen op school, de drop-outs, thuiszitters en rondhangers die ongelukkig zijn en vervelend doen.

De Jong weet waar hij het over heeft; hij was namelijk zelf zo’n jongere. In zijn boek legt hij uit waarom zijn benadering van ‘probleemjongeren’ wel werkt en vele andere goedbedoelde pogingen op niets uitlopen. Via allerlei aansprekende en originele handvatten laat De Jong zien hoe je wél aanhaakt bij jongeren. Hoe je hen wel degelijk kunt stimuleren om te leren en bij hen de prikkel om zich te ontwikkelen kunt opwekken. Wat in elk geval niet werkt, volgens de auteur, is het opleggen van allerlei geboden en verboden. Begrijpen, leiden en ruimte geven… dát is de boodschap! In veel gevallen blijkt dan plotseling dat jongeren echt wel hard willen werken om succesvol te zijn.

Woef woef en nu je bek houden is een enorm inspirerend boek over hoe men om kan gaan met ‘probleemjongeren’. Na het lezen ervan, had ik even (echt éven…) het verlangen om zelf in een lesgevende situatie te verkeren. Ik zou onmiddellijk aan de slag gaan met de handvatten die De Jong aanreikt. Het waren overigens zijn eigen ervaringen in het onderwijs die De Jong het inzicht gaven over wat er mis is in ons onderwijssysteem en de omgang met jongeren.

De Jong hoopt met zijn boek veel medewerkers in het onderwijs te kunnen helpen en te inspireren met zijn boek en ik denk dat hem dat gaat lukken! Ik adviseer derhalve alle directies en besturen van middelbare scholen hun docenten dit boekje als relatiegeschenk te geven.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden