OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
					1
			
Non-profit
																	Podcasts op Managementboek.
															
							
							
														466 resultaten
						preview
							Algemeen management
			
			6 oktober 2025
				Thom Verheggen
									3-4 minuten leestijd
							Iedereen die in zorg, onderwijs, welzijn of overheid werkt, kent het dilemma: doen we dit omdat het hoort, of omdat het écht helpt? Juist die vraag maakt het verschil tussen regels volgen en werkelijk bijdragen.
		preview
							Algemeen management
			
			1 oktober 2025
				Alain Hoekstra
									4-5 minuten leestijd
							Waarom ontsporen organisaties ondanks goed bedoelde regels en protocollen toch? Integriteit is vaak de doorslaggevende factor. In Integriteitsmanagement voor de overheid laat ik zien hoe organisaties integriteit niet alleen kunnen beschermen, maar ook actief kunnen benutten als strategisch voordeel.
		preview
							Non-profit
			
			3 juli 2025
				Mast
									2-3 minuten leestijd
							Wat werkt écht in de ouderenzorg? In haar boek ‘Goede ouderenzorg, het draait om mensen’ blikt Jennie Mast terug op 25 jaar leren, veranderen en verbeteren in de langdurige zorg. Aan de hand van persoonlijke ervaringen en praktijkvoorbeelden laat ze zien hoeveel betrokkenheid er schuilt achter betere zorg voor ouderen. Een preview.
		recensie
							Non-profit
			
			26 juli 2024
				Bert Thiel
									3-4 minuten leestijd
							Merel Morre geeft in haar laatste dichtbundel ‘Zie binnenzijde’ ‘indringende inkijkjes in de hoofden van mensen met verschillende worstelingen […] alsof ze in het hoofd is gekropen van degene die de pijn beleeft. Openhartig en taboedoorbrekend schrijft ze over angst, depressie en autisme, over burn-out, eetproblemen, dwang en meer.’
		recensie
							Non-profit
			
			30 april 2024
				Nan van Grootel
									2-3 minuten leestijd
							Als een wc-tegel kapot is, moeten we die vervangen omdat het een bron van bacteriën is. Daar zou je geen audit voor nodig moeten hebben. Wel gezond verstand en eigenaarschap. Dat is, kort door de bocht, de boodschap van ‘Van wie is de gebarsten WC tegel?’ van Watze Hepkema.
		Interview
							
					Non-profit
			
			10 april 2024
				Hans van der Klis
									7-10 minuten leestijd
							 In ‘Van wie is de gebarsten wc-tegel’ presenteert Watze Hepkema een radicaal andere besturingsvisie. Als bestuurders en managers zich in sectoren als de zorg en het onderwijs niet meer bemoeien met de primaire processen, vloeit het eigenaarschap terug naar de mensen die hun vak verstaan: de professionals. ‘Beslissingen hoeven niet langer drie keer naar boven en naar beneden. Dan gaat alles ineens sneller en korter en dan gaat het swingen.’
		recensie
							Non-profit
			
			10 april 2024
				Peter de Roode
									3-4 minuten leestijd
							‘Organisaties die wel samenwerken’ propageert het zogenaamde ketendenken, met voorbeelden uit de publieke sector. De klant komt hierbij weer centraal te staan en met het gepresenteerde model kunnen organisaties een dergelijke opzet zelf invoeren. Althans: dat is de belofte, maar het boek biedt te weinig diepgang om organisaties die stap te laten zetten.
		preview
							Non-profit
			
			26 februari 2024
				Watze Hepkema
									1-2 minuten leestijd
							Organisaties in het publieke domein zijn vastgelopen in bureaucratie. Er zijn veel pogingen gedaan het tij te keren: er zijn subsidies om te ontregelen, organisaties hebben zelfsturende teams ingevoerd, enzovoort. Maar het wordt alleen maar erger. In ‘Van wie is de gebarsten wc-tegel? - Organiseren op basis van eigenaarschap’ laat Watze Hepkema zien dat organisaties toch echt een andere weg in kunnen slaan.
		boekenlijst
							Algemeen management
			
			6 februari 2024
				Managementboek Redactie
							Voor elke auteur is de kroon op het werk een andere. Het eerste exemplaar of een mooie recensie, een interview, een topnotering.
Een droom voor velen blijft het winnen van een prijs; een beker, een beeldje, een geldbedrag. De erkenning, letterlijk onderscheiden worden, het ultieme doel.
		interview
							
					Non-profit
			
			15 december 2023
				Peter Spijker
									8-12 minuten leestijd
							Natuurlijk vinden organisaties hun klanten belangrijk. Maar zodra je er naar binnen stapt, geldt de wet van het organogram. Daar ontstaat verzuiling en iedere afdeling gaat voor het eigen resultaat. In ‘Organisaties die wél (samen)werken’ leggen Peter Geelen en Fleur Verhagen uit hoe je met integraal prestatiemanagement de klant echt centraal zet. ‘We helpen organisaties te kijken door de ogen van hun klanten.’ 
		recensie
							Non-profit
			
			14 december 2023
				Hans de Witte-van Mierlé
									3-5 minuten leestijd
							Publieke organisaties werken in een context van interne en externe doelen en verwachtingen. Hoe kunnen zij zó werken dat processen ingericht zijn voor het bereiken van de doelen? In ‘Organisaties die wél (samen)werken’ presenteren Peter Geelen en Fleur Verhagen een model uit de commerciële wereld: Integraal Prestatiemanagement.
		preview
							Non-profit
			
			20 september 2023
				Peter Geelen
									3-4 minuten leestijd
							Organisaties beter laten samenwerken vanuit het perspectief van de klant. Op die manier geloven wij dat organisaties de meeste waarde creëren, voor hun klanten én voor zichzelf. Doen organisaties dat dan niet? Het zwart-witte antwoord is ‘nee’, of wat genuanceerder ‘nog niet voldoende’.
		recensie
							Non-profit
			
			14 augustus 2023
				Christel Deckers
									1-2 minuten leestijd
							‘De twijfelende toezichthouder’ heeft te veel auteurs om op te noemen. Vele toezichthouders hebben hun visie gedeeld met Niels van Tent: die de redactie van dit boek verzorgde. Van Tent is partner bij Ebbinge en toezichthouder in de zorg en het speciaal onderwijs.
		podcast
							
					Mens en maatschappij
			
			20 juli 2023
				Marije van den Berg
									2-3 minuten leestijd
							We tellen duizenden beleidsmakers, miljoenen uren aan vergaderingen, fondsen met miljarden erin en geen gebrek aan goede bedoelingen. En toch gaat het schrikbarend vaak mis. In De beleidsbubbel beschrijft Marije van den Berg haar missie met dit boek: ‘Ik wil je helpen om een kijk op de overheid te ontwikkelen die verandering onvermijdelijk maakt, maar je tegelijk wat vaste grond onder de voeten geeft om die verandering aan te gaan.’ 
		preview
							Non-profit
			
			19 juli 2023
				
									2-3 minuten leestijd
							Hoe voorkom je dat er niemand komt opdagen tijdens een bijeenkomst? Of dat de zaal juist uit z’n voegen barst? Wanneer is participatie eigenlijk verplicht en wat moet je dan minimaal doen? Wanneer is participatie goed genoeg? Het ‘Handboek bewonersparticipatie’ van Saskia Fokkema en Suzanne Swart-Beekhuis geeft de antwoorden. Een preview.
		recensie
							Mens en maatschappij
			
			18 juli 2023
				Paul Misdorp
									3-5 minuten leestijd
							In 2020 schreef Marije van den Berg ‘STOP; stopstrategie voor organisaties’. Daarin pleitte zij voor het stoppen met wat al te vanzelfsprekend is, omdat dat schadelijk is voor mens en organisatie. Nu drie jaar later gaat het in haar boek ‘De beleidsbubbel’ niet om het doorbreken van routines, want – zo zegt zij – routines zijn onderdeel van ambachtelijk werk.
		recensie
							Mens en maatschappij
			
			7 juli 2023
				Annemarie Smits
									4-5 minuten leestijd
							In ‘De beleidsbubbel’ schrijft Marije van den Berg een boek als medicijn tegen cynisme, voor iedereen die het gat tussen gemeenschap en politiek wil dichten en ernaar snakt kwaliteit te leveren in onze gemeenschap. Zelf werkzaam bij een uitvoeringsorganisatie van de rijksoverheid, voelde ik me direct aangesproken. Het werk moet beter en vanaf een andere plek.
		recensie
							Mens en maatschappij
			
			13 juni 2023
				Martin van Staveren
									3-4 minuten leestijd
							Een knalroze omslag, een ballon op de voorkant en ‘De Beleidsbubbel’ als titel. Dit nieuwe boek valt op, zonder maar een bladzijde gelezen te hebben. Dat moet ook. Want ondanks duizenden beleidsmakers, miljoenen uren aan vergaderingen en miljarden euro’s in fondsen sneuvelt goedbedoeld overheidsbeleid nogal eens. Met als gevolg? Nog meer beleid, als vermeende oplossing. 
		recensie
							Mens en maatschappij
			
			6 juni 2023
				Liesbeth Tettero
									3-4 minuten leestijd
							‘Ik zit hier een boek te schrijven met een koptelefoon op en denk daarmee de overheid te kunnen veranderen. Hoe haal ik het in mijn hoofd?’ ... Onderzoeker en adviseur Marije van den Berg constateerde net als vele anderen dat het openbaar bestuur niet werkt zoals het zou moeten werken. Er is te veel beleid waar niets van terecht komt. 
		recensie
							Non-profit
			
			7 april 2023
				Elly Stroo Cloeck
									4-6 minuten leestijd
							Biases, of vooroordelen, kennen we inmiddels allemaal wel. Daniel Kahneman schreef daar de bestseller ‘Ons feilbare denken’ over. In 2021 bundelde hij de krachten met bias-experts Cass R. Sunstein (co-auteur van Nudge) en Olivier Sibony om een ander fenomeen te belichten: ruis (noise). Ik leerde dat ruis nog erger is dan bias want het is méér aanwezig maar minder opvallend.