Expert tips voor wervend spreken bestaat bijna geheel uit de vijftig tips. Dit is een 'format' dat door de uitgeverij vaker is gebruikt voor de uitgave van boeken. De uitgever belooft een praktisch boek en dat is het zeker.
Schrijver Scholsberg heeft jarenlang ervaring en kan daarover goed vertellen - dat is zijn vak. De vijftig tips zijn ingedeeld volgens de PIT-methode. Die kende ik niet van tevoren, maar wordt uitgelegd aan het begin van het boek. De letters hebben een wat vergezochte afkomst, namelijk:
P - Prestatie uitvoering voorbereiden
I - Initatief nemen tot verbinding
T - Toepasselijke en pakkende presentatie geven.
Bij P: de voorbereiding voor een wervende speech moet uitvoerig zijn volgens de schrijver - met de volgende 5 stappen:
1. Waarom dit onderwerp en wat weet jij hierover?
2. Wie is je publiek en wat hebben ze nodig?
3. Wie heeft dit al eerder gedaan?
4. Wat mis ik nog?
5. Neem je speech op en kijk hem vaak terug.
Bij I: denk aan drie manieren van verbinden:
1. Verbinden met je interne wereld, mindset
2. Verbinding maken met je direct omgeving
3. Verbinding maken met je indirecte omgeving.
Naast dit boek in papieren uitgave kan de lezer het e-book De WES Methode downloaden.
De titel is niet geheel overeenkomend met de inhoud van het boek. Auteur Scholsberg geeft ook algemene adviezen, bij de 50 tips, voor (startende) ondernemers, zoals:
1. Betaal jezelf als ondernemer salaris uit
2. Wees bereikbaar
3. Maak vrienden en neem deel aan netwerken
De tips zijn verdeeld in 9 tips op het gebied van P (Prestatie uitvoering voorbereiden), 24 tips over I - Initiatief nemen tot verbinding en tenslotte 27 tips over T - Toepasselijke en pakkende presentatie geven.
Het boek is, zoals beloofd, praktisch. Het is goed leesbaar door de duidelijk indeling, een uitspraak of samenvattende woorden aan het einde van elke tip, het gebruik van kleine illustraties en een steunkleur blauw.
Ik vind de veelheid aan tips en de veelzijdig goed en tegelijkertijd heb je ook meer tijd nodig om die tips echt te laten inwerken en er mee te gaan werken. Voor mij zijn er niet veel verrassende, of geheel vernieuwende tips.
Graag noem ik nog enkele voorbeelden van waardevolle tips met enige toelichting:
A) Beloof minder en lever meer service (uit I)
Iedereen wil graag verwend en verrast worden. Goede service, of beter gezegd uitmuntende service betaalt zich tegenwoordig uit.
B) Praat niet over zaken waar je geen verstand van hebt (uit I)
Je kan niet overal verstand van hebben. De auteur raadt je aan om in dit geval vragen te stellen en goed te luisteren. Stilte is in dit geval beter dan praten over iets, waarover je onvoldoende weet.
C) Zeg wat je bedoelt en bedoel wat je zegt (uit T)
Vergaloppeer je niet. Er ontstaat anders ongewenste verwarring, je moet je verontschuldigen en wellicht dingen terug draaien. Dat kan je beter proberen te voorkomen.
Advies: een leuk en leerzaam boek. Ik verwacht dat ik de voorkeur heb voor een lezing van deze auteur boven het lezen van dit boek.
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.
Over Annemiek Sierhuis
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.