Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • gegevens
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boek niet gevonden? Wij gaan voor u op zoek!
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in, dan gaan wij voor u op zoek.
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in.
Juridische boeken
Alle juridische boeken
  • Aanbestedingsrecht
  • Aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
  • Accountancy
  • Algemeen juridisch
  • Arbeidsrecht
  • Bank- en effectenrecht
  • Bestuursrecht
  • Bouwrecht
  • Burgerlijk recht en procesrecht
  • Europees-internationaal recht
  • Fiscaal recht
  • Gezondheidsrecht
  • Insolventierecht
  • Intellectuele eigendom en ict-recht
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Milieu- en omgevingsrecht
  • Notarieel recht
  • Ondernemingsrecht
  • Pensioenrecht
  • Personen- en familierecht
  • Sociale zekerheidsrecht
  • Staatsrecht
  • Strafrecht en criminologie
  • Vastgoed- en huurrecht
  • Vreemdelingenrecht
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer & Informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Jeugd
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Non-fictie informatief/professioneel
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Productaanvraag Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
010-4091959
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4091959
Boeken Non-profit Een leraar van klasse
Een leraar van klasse
Fred Korthagen

Prof. dr. Fred Korthagen is emeritus-hoogleraar onderwijskunde van de Universiteit Utrecht met als specialisaties opleiden, training en coaching.

Meer over de auteurs
Fred Korthagen, Bram Lagerwerf

Een leraar van klasse

Een goede docent worden en blijven

Specificaties
Paperback, 340 blz. | Nederlands
Boom | 5e druk, 2020
ISBN13: 9789024428830
Rubricering
Hoofdrubriek : Management
Juridisch : Mens en maatschappij
Boom 5e druk, 2020 9789024428830
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
65,50
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

'Een leraar van klasse' biedt docenten praktische handvatten voor hun dagelijks werk. De auteurs vertalen een schat aan onderwijskundige, didactische en pedagogische kennis naar de concrete onderwijspraktijk. Daarmee is dit werk een inspiratiebron voor docenten in allerlei onderwijscontexten, van traditionele scholen tot scholen die volop met vernieuwingen bezig zijn.

De hoofdthema’s in het boek zijn: (1) didactiek, (2) klassenmanagement en (3) de relatie van de leraar met de klas. Een vierde thema is de continue professionele ontwikkeling van docenten in de beroepspraktijk.

Deze thema’s worden uitgewerkt binnen de visie op onderwijs, waarin de leerlingen geleidelijk steeds meer verantwoordelijkheid leren dragen voor hun leerprocessen en -resultaten. De auteurs laten met veel voorbeelden zien hoe docenten dat voor elkaar kunnen krijgen.
Deze vijfde druk is volledig herzien en geactualiseerd.

Het boek is bestemd voor beginnende en ervaren docenten, schoolleiders en begeleiders van docenten. Het verbindt theorie en praktijk en laat zien hoe boeiend het leraarsvak kan zijn. Ook is het zeer geschikt als handboek in de lerarenopleiding. Alhoewel de voorbeelden uit het voortgezet onderwijs komen, is het boek ook zeer bruikbaar voor (de opleiding van) basisschoolleraren en docenten in het hoger onderwijs.

Trefwoorden

onderwijs   didactiek   klassenmanagement   docenten   lesgeven   leraar   professionele ontwikkeling   onderwijspraktijk   leerproces   zelfstandig leren   reflectie   klassenrelatie   onderwijsvernieuwing   samenwerken   leeromgeving   motivatie   leerlingbegeleiding   schoolontwikkeling   gedragsmanagement   vaardig-model   lerarenopleiding   leerlingverantwoordelijkheid   differentiatie   pedagogiek   teamontwikkeling   zelfregulatie   beroepspraktijk   ordehandhaving   beginnende docenten   ervaren docenten  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024428830
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:340
Uitgever:Boom
Druk:5
Verschijningsdatum:4-2-2020
Hoofdrubriek:Mens en maatschappij

Over Fred Korthagen

Prof. dr. Fred Korthagen is emeritus-hoogleraar onderwijskunde van de Universiteit Utrecht met als specialisaties opleiden, training en coaching. Hij heeft hierover honderden internationale artikelen en enkele boeken gepubliceerd en ontving diverse internationale prijzen voor zijn werk.

Andere boeken door Fred Korthagen

Bekijk alle boeken

Over Bram Lagerwerf

Drs. Bram Lagerwerf was lang werkzaam als leraar en als lerarenopleider en later als coach en supervisor van docenten in alle sectoren van het onderwijs. Hij overleed in 2011. Hij publiceerde vele artikelen en boeken, waaronder het boek 'Leren van binnenuit'.

Andere boeken door Bram Lagerwerf

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Vooraf

1 Inleiding

Deel I Didactiek
2 Inleiding op de hoofdstukken 3, 4 en 5

3 De Voortgangsbespreking
3.1 Nieuwsgierig en gul met belonen
3.2 Nagaan hoe het werk zelfstandig gegaan is
3.3 In kaart brengen en belonen wat succesvol is
3.4 Zoeken naar de oorzaak als het werk niet goed gegaan is
3.5 Het werk corrigeren
3.6 Hulp aan individuele of groepjes leerlingen

4 Aansluiten bij de leerlingen
4.1 Zorgzaam en uitdagend
4.2 Aansluiten op wat tot nu toe geleerd is
4.3 Aansluiten op ervaringen uit het dagelijks leven
4.4 Aansluiten op behoeften en inspiratie van de leerlingen
4.5 Zelfstandig werken in de klas

5 Afspraken maken over nieuw zelfstandig werk
5.1 Uitnodigend en leidend
5.2 Duidelijk maken welk werk er wordt afgesproken
5.3 De leerlingen vragen verantwoordelijkheid te nemen

6 Inleiding op de hoofdstukken 7 tot en met 10

7 Reflectie bij de leerlingen stimuleren
7.1 Voor leren begrijpen is eigen actie nodig
7.2 Wat is reflecteren?
7.3 De leerlingen worden zich bewust van hun manier van doen en verwoorden die
7.4 De leerlingen brengen in kaart wat voor hen belangrijk was in hun werk
7.5 De leerlingen zoeken naar alternatieve werkwijzen en bepalen hun voornemens voor het vervolg
7.6 De reflectiespiraal en zelfregulatie
7.7 Ook reflecteren als alles goed gaat

8 Dubbele aandacht: product en proces
8.1 Product en proces
8.2 De details en de grote lijnen
8.3 De korte en de lange termijn
8.4 Evenwicht brengen in de dubbele aandacht

9 Individuele benadering van de leerlingen
9.1 De eigenheid van een leerling waarderen
9.2 De 80/20-regel
9.3 Variatie brengen in werkwijzen en werkvormen
9.4 Creativiteit van de individuele leerlingen productief maken
9.5 Zelfvertrouwen van elke leerling bevorderen

10 Groepsgewijs leren bevorderen
10.1 Samen werken en leren
10.2 De groepssfeer gebruiken
10.3 Gelijkheid en verscheidenheid benutten
10.4 Het denken bespreekbaar maken
10.5 Doordachte werkvormen gebruiken
10.6 Leren samenwerken

11 Samenvatting van deel I: Het VAARDIG-onderwijsmodel
11.1 De naam van het model
11.2 De functie van het model
11.3 De VAARDIG-matrix
Verantwoording van deel I

Deel II Klassenmanagement
12 Inleiding op deel II

13 Een boeiende les
13.1 Het VAARDIG-onderwijsmodel
13.2 Andere aandachtspunten

14 Het fundament van je leiderschap
14.1 De basis leggen voor een ordelijke samenwerking
14.2 Het meeste leerlinggedrag is gewoontegedrag
14.3 Goed gewoontegedrag bevorderen
14.4 Goed gewoontegedrag maakt aandacht vrij voor moeilijker zaken
14.5 Gedrag wordt opgeroepen door allerlei signalen in en buiten de leerlingen

15 Veroorzaak je de onrust zelf?
15.1 Je pakt het onhandig aan
15.2 Je laat het erbij zitten

16 Met zorg de orde herstellen
16.1 Hoe sta je ervoor?
16.2 Wat doe je?
16.3 Je houding tegenover de leerlingen
16.4 Ordemaatregelen verstoren de orde
16.5 Oefenen!
16.6 Onder ogen zien wat er aan de hand is
16.7 De situatie groeit je boven het hoofd

17 Ordemaatregelen 153
17.1 Oppervlakkige maatregelen
17.2 Het blijft onrustig
17.3 Ingrijpender maatregelen

18 Strenge maatregelen
18.1 Strafmaatregelen
18.2 Niet alles kan of mag
18.3 Algemene aandachtspunten
18.4 Twee straffen die wat verder gaan
18.5 Als niets meer helpt
Verantwoording van deel II

Deel III Je relatie met de leerlingen
19 Inleiding op deel III

20 De kern van de relatie is het contact
20.1 Contact maken en houden
20.2 Docentengedrag dat contact verrijkt

21 Samenwerken onder jouw leiding
21.1 Basiselementen van samenwerken
21.2 Overleggen
21.3 Te moeilijke werksituaties eerst aanpakken
21.4 Beoordelen en selecteren

22 Helpen en geholpen worden
22.1 De kant van de leraar: hulp bieden en geven
22.2 De kant van de leerlingen: hulp vragen en krijgen

23 Mede-opvoeden van leerlingen
23.1 Een positieve zelfbeleving ontwikkelen
23.2 Een mening leren vormen en leren kiezen
23.3 Leren omgaan met andere
23.4 Leren omgaan met grenzen en ruimte
23.5 Leren denken over de eigen ontwikkeling
23.6 Pesten
23.7 Begeleiden van leerlingen die speciale aandacht nodig hebben

24 Grenzen van het leraarschap
24.1 Niet op voet van gelijkheid
24.2 Je hebt geen 24-uursdienst
24.3 Je kunt niet overal bij helpen
24.4 Leren kan niet altijd leuk zijn
Verantwoording van deel III

Deel IV Doorgroeien in het beroep van docent
25 Inleiding op deel IV

26 Kennismaken met je werkterrein
26.1 Het leven van een beginnende leraar
26.2 Wat heb je aan de school en wat vraagt de school van jou?
26.3 De samenwerking met collega-docenten

27 Je individuele professionele ontwikkeling
27.1 Overleven en dan?
27.2 Reflecteren
27.3 Automatismen ontwikkelen via reflectie en oefening
27.4 Inspiratie putten uit je idealen
27.5 Kernreflectie

28 Onderwijsontwikkeling is teamwork
28.1 Weten wat je wilt
28.2 Klein beginnen en geleidelijk meer
28.3 Schoolontwikkeling

29 Onderwijsontwikkelingen in de laatste decennia
29.1 Kernpunten van onderwijsvernieuwing
29.2 Leerlingen helpen omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid
29.3 Geleidelijk meer verantwoordelijkheid bij de leerlingen leggen

30 Het VAARDIG-model toegepast op de hele school
30.1 Individueel lerende docenten
30.2 Groepsgewijs leren met collega’s
30.3 Congruentie in de ontwikkeling op de verschillende niveaus in de school
30.4 Afsluiting

Verantwoording van deel IV
Lijst van voorbeelden
Register
Over de auteurs

Vergelijkbare boeken

  • De kunst en wetenschap van het lesgeven
    Robert Marzano
    De kunst en wetenschap van het lesgeven
    € 52,00
  • De kracht van reflectie
    Fred Korthagen
    De kracht van reflectie
    € 37,25
  • De Reflectieve Leraar
    Robert J. Marzano
    De Reflectieve Leraar
    € 49,00
  • Effectief lesgeven voor vakdocenten
    Ton Rijkers
    Effectief lesgeven voor vakdocenten
    € 41,75
  • Oplossingsgericht werken met leerlingen
    Jan Teggelaar
    Oplossingsgericht werken met leerlingen
    € 25,50
  • Effectief opleiden voor praktijkopleiders
    Ton Rijkers
    Effectief opleiden voor praktijkopleiders
    € 42,95

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Recht voor de sociaal professional
    Dineke Sepmeijer-Schmahl
    Recht voor de sociaal professional
    € 44,95
  • Statistiek in stappen
    Nel Verhoeven
    Statistiek in stappen
    € 46,50
  • MBA Financiering met resultaat Theorieboek
    S.M. Faber
    MBA Financiering met resultaat Theorieboek
    € 51,00
  • Basisboek Aanpak Schulden
    Nadja Jungmann
    Basisboek Aanpak Schulden
    € 48,95
  • Handboek JavaScript & jQuery
    Peter Kassenaar
    Handboek JavaScript & jQuery
    € 39,99
  • Internationaal ondernemen
    Radha Jethu-Ramsoedh
    Internationaal ondernemen
    € 62,95

Net verschenen

Rubrieken

  • aanbestedingsrecht
  • aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
  • accountancy
  • algemeen juridisch
  • arbeidsrecht
  • bank- en effectenrecht
  • bestuursrecht
  • bouwrecht
  • burgerlijk recht en procesrecht
  • europees-internationaal recht
  • fiscaal recht
  • gezondheidsrecht
  • insolventierecht
  • intellectuele eigendom en ict-recht
  • management
  • mens en maatschappij
  • milieu- en omgevingsrecht
  • notarieel recht
  • ondernemingsrecht
  • pensioenrecht
  • personen- en familierecht
  • sociale zekerheidsrecht
  • staatsrecht
  • strafrecht en criminologie
  • vastgoed- en huurrecht
  • vreemdelingenrecht
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden

Bestellen en retourneren

Bezoekadres

Jan van Galenstraat 7
3115 JG  Schiedam

Postadres

Postbus 231
3100 AE  Schiedam
De expert in juridische vakliteratuur
Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Een leraar van klasse

        Een leraar van klasse
        Fred Korthagen , Bram Lagerwerf
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Een leraar van klasse

        Verwijder uw beoordeling