Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Basisboek Sales

Theorie en praktijk van het dynamische salesvak

Specificaties
Gebonden, 388 blz. | Nederlands
Noordhoff | 3e druk, 2021
ISBN13: 9789001292782
Rubricering
Hoofdrubriek : Management
Juridisch : Management
Noordhoff 3e druk, 2021 9789001292782
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

- Complete en toegankelijke oriëntatie op het vakgebied Sales;
- sluit volledig aan op het examen NIMA A Sales;
- rijke digitale ondersteuning met o.a. toetsen, opdrachten, cases en Kennisclips.

Basisboek Sales biedt studenten de kennis en inzichten om zich optimaal voor te bereiden of beter te worden in een aantrekkelijke salesfunctie. Alle belangrijke thema’s van de salesdiscipline komen aan bod, zoals de inhoud van de verkoopfunctie, marketing, logistiek, inkoop en accountmanagement. Ook is er ruime aandacht voor de praktische verkoopvaardigheden die elke verkoper zich eigen moet maken. Basisboek Sales sluit volledig aan op het examen NIMA A Sales en is opgenomen in de literatuurlijst voor dit examen.

Deze vernieuwde, derde editie van Basisboek Sales sluit volledig aan bij de moderne salespraktijk. Het boek is afgestemd op de nieuwe NIMA-exameneisen per 2021 en praktijkvoorbeelden in het boek zijn geactualiseerd. In deze nieuwe editie is bovendien meer aandacht voor digitalisering en actuele ontwikkelingen als social selling.

Basisboek Sales is geschikt voor opleidingen in zowel het hbo als mbo waar sales/verkoop onderdeel van het curriculum is. Bovendien sluit het boek volledig aan bij de NIMA Sales-A eisen, waarmee het de student helpt zich optimaal voor te bereiden op dit examen

Studenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. toetsen, opdrachten, cases en Kennisclips. Voor docenten staat er collegesheets, antwoorden en uitwerkingen.

Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister. Dit platform biedt docenten de mogelijkheid de les volledig op maat aan te bieden. Met studiemeister kun je content van Noordhoff gemakkelijk combineren met eigen materiaal. Studenten vinden alle essentiële informatie op één plek en betalen bovendien alleen voor materiaal dat door de docent klaargezet wordt om het vak onder de knie te krijgen. Studiemeister geeft docenten realtime inzicht in de voortgang van de studieresultaten.

Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.

Specificaties

ISBN13:9789001292782
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:388
Uitgever:Noordhoff
Druk:3
Verschijningsdatum:10-8-2021
Hoofdrubriek:Management
ISSN:

Over Robin van der Werf

Robin van der Werf verzorgt vanuit zijn eigen advies- en trainingsbureau CommVida (in-company) opleidingen en trainingen op het gebied van sales, marketing, communicatie en management. Hij werkt daarbij samen met opleidingsinstituten en trainingsbureaus als NCOI Opleidingen en ICM opleidingen & trainingen. Hij werkte onder meer voor Bosch Powertools en in verschillende commerciële en leidinggevende functies als key-accountmanager, international salesmanager en businessunit manager. Ook is hij auteur van Praktisch Sales- en Accountmanagement.

Andere boeken door Robin van der Werf

Inhoudsopgave

1 De salesomgeving 9
1.1 De betekenis van sales 10
1.2 Marktbenaderingsconcepten 13
1.3 De interne omgeving 17
1.4 De externe omgeving 32
Samenvatting 53

2 Sales en planning 57
2.1 Belang van planning 58
2.2 Soorten planning 60
2.3 Relatie tussen organisatie-, marketing- en salesplanning 61
2.4 Organisatieplanning 62
2.5 Marketingplanning 65
2.6 Salesplanning 74
2.7 Het operationele salesplan 80
Samenvatting 89

3 De salesfunctie 93
3.1 Taken van de salesafdeling 94
3.2 Sales is teamwork 94
3.3 Structuur van de salesorganisatie 95
3.4 Verkoopfuncties 102
3.5 Omvang van de verkoopafdeling 107
3.6 Rayonindeling 110
3.7 Bezoek- en routeplanning 112
3.8 Direct marketing 116
3.9 Telemarketing 119
3.10 E-commerce 121
3.11 Social media en social selling 123
Samenvatting 129

4 Marketing en de invloed op sales 133
4.1 De betekenis van marketing 134
4.2 Het marketingbeleid 135
4.3 De relatie tussen marketing en sales 136
4.4 Vormen van marketing 137
4.5 Consumentengedrag 138
4.6 Marktonderzoek 147
4.7 De marketingmix 155
4.8 Marketingmix: product 156
4.9 Marketingmix: prijs 167
4.10 Marketingmix: plaats 174
4.11 Marketingmix: promotie 185
Samenvatting 192

5 Klantenmanagement 197
5.1 Relatiemanagement 198
5.2 Analyse van bestaande en potentiële klanten 199
5.3 De buyer journey en de relatielevenscyclus 205
5.4 Binden van klanten en klantloyaliteit 210
5.5 Klantbewerking 213
5.6 Informatiesystemen en CRM 226
5.7 Offertes 229
5.8 Prijs-, leverings- en betalingscondities 233
5.9 Customer service 240
5.10 Klachten 244
Samenvatting 248

6 Accountmanagement 253
6.1 Wat is accountmanagement? 254
6.2 Invoeren van accountmanagement 259
6.3 Accountplanning 261
Samenvatting 268

7 Inkoop en logistiek 271
7.1 De inkoopfunctie 272
7.2 Taken van de inkoopafdeling 272
7.3 Inkoop in diverse typen organisaties 274
7.4 Taken en verantwoordelijkheden van de inkoper 276
7.5 Het inkoopproces en koopsituaties 277
7.6 Strategische inkoop 281
7.7 De DMU 285
7.8 Leveranciersselectie en vendor rating 287
7.9 Logistiek 288
7.10 Fysieke distributie 289
Samenvatting 294

8 Financiële aspecten en commerciële calculaties 297
8.1 Kostensoorten 298
8.2 Kostprijsberekeningen 302
8.3 Winst en brutomarge 306
8.4 Calculaties: marge, kortingen, verkoopprijs en btw 308
8.5 Break-evenanalyse 313
8.6 Financiële analyse 315
8.7 Financiële kengetallen 318
Samenvatting 322

9 Communiceren en andere vaardigheden 325
9.1 Communicatie 326
9.2 Communicatiemodellen 334
9.3 Verbale communicatie en gespreksvaardigheden 338
9.4 Non-verbale communicatie 342
9.5 Omgaan met verschillende klanttypen 346
9.6 Klachtenbehandeling in de praktijk 349
9.7 Presenteren en demonstreren 350
9.8 Effectief telefoneren 355
Samenvatting 358

10 Het verkoopgesprek 361
10.1 Inleiding op het verkoopgesprek 362
10.2 Verkoopgesprekscyclus en verkoopgespreksmodellen 362
10.3 Gespreksvoorbereiding 367
10.4 Verkoopgesprek, stap 1: contact maken 369
10.5 Verkoopgesprek, stap 2: opening 370
10.6 Verkoopgesprek, stap 3: behoeftebepaling 371
10.7 Verkoopgesprek, stap 4: argumentatie 375
10.8 Verkoopgesprek, stap 5: weerleggen van bezwaren 380
10.9 Verkoopgesprek, stap 6: onderhandeling 385
10.10 Verkoopgesprek, stap 7: afsluiting 393
10.11 Verkoopgesprek, stap 8: afronding 395
10.12 Verkopen op beurzen 396
Samenvatting 401

Literatuurlijst 403
Register 405
Over de auteur 413

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Basisboek Sales