Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Bedrijfsethiek: een goede zaak

Specificaties
Paperback, 368 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 7e druk, 2006
ISBN13: 9789023242178
Rubricering
Juridisch : Management
Koninklijke van Gorcum 7e druk, 2006 9789023242178
Onderdeel van serie Management & ethiek
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Een 'goede onderneming' staat vandaag de dag niet alleen voor winst en continuïteit, maar evenzeer voor integriteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bedrijven worden steeds vaker aangesproken op hun rol in de samenleving en gaan op hun beurt het gesprek aan met belanghebbenden over de wederzijdse verwachtingen. De overheid helpt een handje met 'inspirerend en stimulerend' beleid. Ondertussen wordt de samenleving complexer en stellen globalisering en ontwikkelingen op het gebied van wetenschap en techniek ons telkens voor nieuwe dilemma's.

'Bedrijfsethiek: een goede zaak' beschrijft en analyseert deze ontwikkelingen vanuit een moreel perspectief. Aan de hand van uitgebreide casuïstiek komen strategieën en instrumenten aan de orde waarmee ondernemingen de morele kwaliteit van hun besluitvorming kunnen verbeteren, zoals integriteitstraining en sociale en ethische doorlichting. Het boek biedt een fundamenteel kader om de recente ontwikkelingen op het gebied van integriteitsmanagement en maatschappelijk verantwoord ondernemen te begrijpen en er zelf mee aan de slag te gaan.

In 2002 won 'Bedrijfsethiek: een goede zaak' de J.J.F. van den Bergh Prijs, voor het beste boek binnen de toegepaste gedragswetenschap. Het werd in 2006 geactualiseerd.

Specificaties

ISBN13:9789023242178
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:368
Druk:7
Verschijningsdatum:29-12-2016
Hoofdrubriek:Management
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Bedrijfsethiek: een goede zaak
Carla Verwijs | 27 juli 2006
Als mijn onderneming zich vestigt in een land waar mensenrechten worden geschonden, ben ik daar dan indirect ook voor verantwoordelijk? Kan ik dit cadeau aannemen, en wanneer is het een steekpenning? Moet ik deze beslissing laten leiden door de wens van de aandeelhouders of door die van de medewerkers? Als mijn onderneming zich vestigt in een land waar een heel andere cultuur heerst, moeten we die dan overnemen of hanteren we onze eigen normen? Het boek 'Bedrijfsethiek: een goede zaak', onder redactie van Ronald Jeurissen, staat vol met dit soort dilemma's. Dilemma's die tot nadenken stemmen.
Lees verder

Inhoudsopgave

1. Bedrijfsethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen
2. Morele verantwoordelijkheid in organisaties
3. Morele competenties
4. Waarden en morele normen in de onderneming
5. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en strategie
6. Verantwoordelijkheid voor stakeholders
7. Duurzaam ondernemen
8. Ethiek organiseren

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Bedrijfsethiek: een goede zaak