Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Ongehoord!

Waarom goed luisteren uw organisatie beter maakt

Specificaties
Paperback, 127 blz. | Nederlands
Boom | 1e druk, 2014
ISBN13: 9789491560569
Rubricering
Juridisch : Management
Boom 1e druk, 2014 9789491560569
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

Goed luisteren maakt uw organisatie beter!

'Ongehoord!' is een praktisch boek vol inzichten over het belang van goed luisteren in een organisatie. Professioneel leren luisteren verbetert relaties met collega's binnen de organisatie én met klanten en stakeholders daarbuiten. Met behulp van vier simpele luistertesten krijgt u inzicht in uw persoonlijke luisterstijl. Door beter te luisteren, blijft niemand meer ongehoord!

"In iedere organisatie gaat het erom zo veel mogelijk goede ideeën over de toekomst te stimuleren en daarvoor met elkaar aandacht op te brengen. Dit boek biedt daarvoor enorm veel nuttige inzichten en handige tips. Maak er gebruik van en bedenk: met een luisterend oor is oneindig veel meer te bereiken dan je denkt." - Gerdi Verbeet, Voorzitter Tweede Kamer 2006-2012

"Wat een goed boek is dit! Ik heb het ademloos uitgelezen. Alles komt aan de orde in een evenwichtige, doordachte vorm, nooit te lang of te kort, prettig leesbaar, praktisch toepasbaar en je komt echt wat te weten! Zo'n boek over luisteren op de werkplek is broodnodig." - Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap, Universiteit van Amsterdam

"Communicatie begint bij oprechte aandacht voor de ander. Juist in deze tijd van online communicatie en sociale media is het persoonlijke gesprek het krachtigste communicatiemiddel. Dit boek van Rik Siere over de kunst van het luisteren komt dan ook als geroepen! Niet alleen voor iedereen die beter wil leren luisteren naar zichzelf en anderen, maar zeker ook voor professionals die het luisterend vermogen van de organisatie willen versterken." - Ron van der Jagt, voorzitter van de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals Logeion

Specificaties

ISBN13:9789491560569
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:127
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:27-6-2014
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (2)

recensie
Ongehoord!
Anouk Folstar | 8 december 2014
‘Luisteren is gewoon hard werken waarbij je ook nog eens vieze handen kunt krijgen’, de schrijver van ‘Ongehoord’ windt er geen doekjes om! Rik Siere bedoelt hiermee dat diepgaand luisteren het nodige graafwerk vergt.
Lees verder
recensie
Ongehoord!
Nico Jong | 19 augustus 2014
Luisteren wordt meestal niet gezien als een communicatieve handeling die even belangrijk is als het zenden van boodschappen. De Amerikaanse auteur Mark Twain zei ruim honderd jaar geleden: ‘If we were supposed to talk more than we listen, we would have two mouths and one ear.’ Vreemd dus dat er enorm veel over zenden geschreven is en maar weinig over luisteren. Juist de geheimen van het luisteren inspireerde Rik Siere er een boek over te schrijven: ‘Ongehoord!’
Lees verder

Over Rik Siere

Rik Siere (1961) is een ervaren communicatieadviseur. Na zijn opleiding Communicatie aan de HEAO in Utrecht studeerde hij in 1994 afin de Sociale Wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij volgde opleidingen op het gebied van advisering, kwaliteit van dienstverlening, auditing, management, persoonlijke effectiviteit en coaching. Vanaf 2006 heeft hij zich gespecialiseerd in de rol van luisteren bij communicatie, zowel op individueel als op organisatieniveau. Hij startte de website www.luistertest.com. een website waar iedereen zijn of haar luistervaardigheden kan testen. Ook ontwikkelde hij een luistervaardigheidsprogramma dat gevolgd kan worden als training. In 2013 ontving hij daarvoor de Listening Business of the Year Award van de prestigieuze International Listening Association (ILA), de enige mondiale organisatie die zich wetenschappelijk met luisteren bezighoudt. Rik Siere publiceerde diverse artikelen over luisteren, onder andere in het Nederlandse vakblad Communicatie en in Communication Director, het Europese magazine voor de communicatiesector. Hij is werkzaam als zelfstandig adviseur, coach en communicatiemanager. Vanaf 2012 is Rik Siere Manager Communicatie bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Daarvoor was hij onder andere Communicatiemanager bij Albert Heijn, Nederlandse Spoorwegen en AVRO. Voorafgaand aan deze functies was hij Account Director bij het communicatieadviesbureau Parter Novelli in Amstelveen waar hij leiding gaf aan de afdeling Corporate Communicatie. Hij stuurde accountteams aan en was eindverantwoordelijk voor de strategie en uitvoering van communicatieprogramma's. Daarnaast gaf hij trainingen op het gebied van communicatie, presentatie en mediacontacten. Hij heeft bijzondere ervaring in de sectoren voeding, gezondheid, farmacie, transport, media, publieke en zakelijke dienstverlening en financiën. Hij werkte voor uiteenlopende opdrachtgevers, waaronder Cargill, Gemeente Den Haag, Gemeentewaterleidingen Amsterdam, Hak, Greenery International, ING Bank, Koningin Wilhelmina Fonds (KWF), KNMP, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Novo Nordisk, Northwest Airlines en Pfizer.

Andere boeken door Rik Siere

Inhoudsopgave

1. Wat is luisteren?
1.1 Luisteren gedefinieerd
1.2 Empathie
1.3 Luisteren als onderdeel van een dialoog
1.4 De vijf O's van luisteren in tweegesprekken
1.5 Achtergrond: klassieke en moderne filosofen over luisteren
1.5.1 Aurelius en de stoïcijnen over luisteren
1.5.2 Buber over luisteren
1.5.3 Levinas over luisteren
1.5.4 Habermas over luisteren
1.5.5 Filosofen over luisteren
1.6 Luisteren door organisaties
1.7 Radicaal luisteren

2. Luisteren op je werk
2.1 Organisatiecultuur en luisteren
2.2 De rol van leiders
2.3 Betekenis geven en krijgen
2.4 Communicatieklimaat
2.5 Vijf soorten luisteren
2.5.1 Context en situatie
2.5.2 Afwezigheid van luisteren
2.5.3 Downloaden
2.5.4 Actief luisteren
2.5.5 Empathisch luisteren
2.5.6 Generatief luisteren
2.6 Naar wie luister je?
2.6.1 Luisteren naar jezelf (niveau 1)
2.6.2 Luisteren naar collega's en teamleden (niveau 2)
2.6.3 Luisteren naar klanten (niveau 3)
2.6.4 Luisteren naar stakeholders en de samenleving (niveau 4)
2.7 Je eigen luisterstijl

3. Luisteren naar jezelf
3.1 Van zelfkennis naar zelfsturing
3.1.1 Luisteren als professional
3.1.2 Luisteren naar gevoelens
3.1.3 Luisteren naar behoeften
3.1.4 Bij jezelf te rade gaan
3.2 Leren luisteren naar jezelf
3.2.1 Logboek
3.2.2 Meditatief luisteren
3.2.3 Levensverhalen
3.2.4 Voice dialogue
3.3 Ontdek je eigen luisterprofiel
3.4 Uitnodiging

4. Luisteren naar collega's
4.1 Problemen bij het werken in teams
4.1.1 Beroepszeer
4.1.2 Zwijgen
4.1.3 Schijnwereld
4.1.4 Burn-out
4.2 Luisteren lost problemen op
4.2.1 Uitnodigen tot spreken
4.2.2 Een goede vraag stellen
4.2.3 Luisteren in projectteams
4.2.4 Luisteren in teams met diversiteit
4.2.5 Luisteren en organisatiepolitiek
4.2.6 Luisterproblemen herkennen en corrigeren
4.3 Leren luisteren naar collega's
4.3.1 Yammer
4.3.2 3600 Feedbackgesprek
4·3·3 Het diepte-interview
4·3.4 Appreciative inquiry
4.4 Test het luisterklimaat in je team
4.5 Luisteren in teams bespreken
4.6 Naar een luisterstrategie Voor een team

5. Luisteren naar klanten
5.1 Sympathiek of niet?
5.1.1 Klantrelaties
5.1.2 Klant niet overal koning
5.1.3 Reciprociteit
5.1.4 Fans en critici
5.1.5 Klantenservice
5.2 Soms wel, soms geen persoonlijke aandacht
5.2.1 Wat doen organisaties aan klantcontact?
5.2.2 Gescripte medewerkers
5.3 Leren luisteren naar klanten
5.3.1 Real time messaging
5.3.2 Klantinzicht ontwikkelen
5.3.3 Het empathische klantgesprek
5.3.4 Cocreatie met de klant
5.4 Test je empathisch luistervermogen
5.5 Er is geen standaardoplossing

6. Luisteren naar stakeholders
6.1 Rijnlands organiseren
6.2 Organisaties en stakeholders
6.2.1 Hoe luisteren organisaties naar stakeholders?
6.2.2 Wanneer luisteren organisaties?
6.2.3 Pseudodialoog?
6.3 Het luisterdilemma van de leider 6-4 Leren luisteren naar stakeholders
6.1 Media- en issueanalyse
6.2 De reputatiequotient
6.3 Synmind
6.5 Luisteren naar de publieke opinie
6.6 Test de bereidheid om naar stakeholders te luisteren
6.7 Naar een luisterstrategie

7. Luisteren ontwikkelen: naar een luistercultuur
7.1 Tijd voor luisteren
7.1.1 Tijd voor luisteren maken
7.1.2 Luistertijd goed besteden
7.l.3 De ideale luisteraar tijdens een gesprek
7.1.4 Feedback over luisteren
7.2 Luisteren trainen in organisaties
7.2.1 De juiste training voor de juiste medewerker
7.2.2 Een luistercultuur ontwikkelen
7.2.3 Wat levert een luistercultuur op?
7.3 Op weg naar een luistercultuur

Nawoord
Literatuur
Over de auteur

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Ongehoord!