Lees verder
Renée van Zijl is adviseur voor opleidings- en examineringsvraagstukken, en tevens ontwikkelaar van educatieve content.
Meer over de auteursDe inzet van touchpoints
Moderne mediaplanning
Samenvatting
Touchpoints zijn alle momenten waarop een klant, werknemer of andere stakeholder de organisatie of het merk ‘aanraakt’. Een touchpoint kan de drager van de boodschap zijn, maar ook het transportkanaal. Touchpoints kunnen specifieker zijn dan kanalen. In het kanaal ‘winkel’ kan een klant meerdere touchpoints tegenkomen, zoals een display met een aanbieding, een onderhandelingsgesprek met een verkoper over de prijs en een bezoekje aan de servicebalie. Een volledig en actueel overzicht van touchpoints is daarom niet te geven. De lijst is lang en continu aan verandering onderhevig.
Om de inzet van touchpoints doelgericht en georkestreerd te laten gebeuren maakt mediaplanning gebruik van de customer journey, een model waarmee het koopbeslissingsproces in kaart gebracht kan worden. In het boek De inzet van touchpoints. Moderne mediaplanning introduceert Renée van Zijl het begrip touchpoint en legt zij uit wat de rol en functie zijn van touchpoints in moderne mediaplanning. De auteur geeft een overzicht van alle gangbare touchpoints, zowel communicatiemiddelen als communicatiekanalen, en categoriseert deze onder meer in het BOE-model.
Zij laat zien welke touchpoints geschikt zijn in de verschillende fases van de customer journey waarin de doelgroep zich bevindt, en welke KPI’s relevant zijn om de effectiviteit van de inzet van touchpoints te kunnen meten. De auteur legt uit hoe een mediaplan tot stand komt en illustreert dit met een casus. Ze gebruikt hierbij inzichten uit de praktijk van grote mediabureaus. Ze doet dit alles in een no-nonsense-stijl waardoor de lezer snel en inzichtelijk wordt geïnformeerd. Dit boek is bedoeld voor mbo- en hbo-studenten communicatie en media, marketing, multimedia design, vormgeving en journalistiek. Het is tevens geschikt voor communicatie- en marketingprofessionals, die meer willen weten over hedendaagse mediaplanning.
Over Econtentenzo Econtentenzo levert een bijdrage aan de kennisontwikkeling van leerlingen, studenten, kenniswerkers, docenten en andere professionals binnen instellingen en bedrijven. Zij ontwikkelt, distribueert en vermarkt educatieve (e)content, in samenwerking met professionals binnen een kennisplatform. Het platform is nog volop in ontwikkeling.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Over Renée van Zijl
Over Désirée van Osch
Inhoudsopgave
1 Basisbegrippen
1.1 Bereik
1.2 Contactfrequentie
1.3 Mediabeleving
1.4 Attentiewaarde
1.5 Vluchtigheid
1.6 Engagement
1.7 Sentiment
1.8 Communicatievermogen
1.9 Beheersbaarheid
1.10 Kosten
2 Communicatiemiddelen
2.1 Reclame
2.2 Branded content
2.3 Online communicatie
2.4 Non-spot advertising
2.5 Word of Mouth
2.6 Directe communicatie
2.7 Salespromotion
2.8 Public relations
2.9 Sponsoring
2.10 Evenementen
2.11 Brandactivatie
3 Communicatiekanalen
3.1 Internet
3.2 Nieuwsmedia
3.3 Dagbladen
3.4 Magazines
3.5 Televisie
3.6 Radio
3.7 Online video
3.8 Online audio
3.9 Social media
3.10 Bioscoop
3.11 Out of Home media
4 Typologieën van touchpoints
4.1 Gesproken, gedrukt, audiovisueel en digitaal
4.2 Corporate, interne en marketingcommunicatie
4.3 Bought, owned en earned media
4.4 Pull en push
4.5 Branding en performance media
4.6 Mate van interactiviteit
5 Touchpoints in de customer journey
5.1 Customer journey
5.2 Aankoopfunnel
5.3 5 It’s-model
Customer journey van MarkyourName
6 Mediaplanning
6.1 Marketingstrategie
6.2 Communicatiestrategie
6.3 Mediaplanning
6.4 Data bij mediaplanning
Mediaplanning bij kleertjes.com
Introductiecampagne Mora Tostini®
Register
Verder lezen
Met dank aan
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht