OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 92 van 2.297 resultaten
    interview
    Strategisch management
    15 augustus 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    Bij performance management lijkt het er soms op dat het er vooral om gaat om bij voorkeur vier cijfers achter de komma de juiste antwoorden te geven. Maar dat zijn dan vaak antwoorden op verkeerde vragen, concludeert Dries van de Nieuwenhuyse in zijn vervolgboek Best Practises in Performance Management. ‘Maar zo gaan we China en India zeker niet verslaan. We moeten de juiste vragen gaan stellen. Data alleen zegt niet veel.’
    interview
    Leiderschap
    8 augustus 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    In het boek Effectief motiveren voor professionals probeert psycholoog/psychotherapeut Frans Mathijs Gerards de vraag te beantwoorden hoe mensen te motiveren zijn. Want pas bij voldoende motivatie zijn mensen in staat tot blijvende gedragsverandering.
    Interview
    Psychologie
    5 augustus 2011
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    Psychologie van het dagelijks (werk)leven. Daarover gaan de columns die Roos Vonk (1960) bundelde in het onlangs verschenen boek ‘Menselijke gebreken voor gevorderden’.
    interview
    Algemeen management
    5 augustus 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Het lijkt vandaag de dag de droom van heel veel mensen: eigen baas worden. Je eigen tijd indelen, zelf je vermogen bijeensprokkelen en vooral niet om vijf uur bij de lift hoeven staan als loonslaaf. Wat zou het mooi zijn om in een soort MRI-scan het antwoord te vinden op de vraag: ben ik eigenlijk wel in de wieg gelegd voor het ondernemerschap? Josette Dijkhuizen schreef er een boek over: Het ondernemersgen.
    interview
    Communicatie en media
    4 augustus 2011
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    Overtuigend presenteren en debatteren wordt steeds belangrijker. Tot voor kort was daar binnen het reguliere onderwijs slechts weinig aandacht voor. Politici, maar ook managers volgen steeds vaker communicatie- en debattrainingen. In ‘Debatteren om te winnen. De kunst van het overtuigen’ wordt een aantal belangrijke lessen op een rijtje gezet. De auteurs (Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis en Donatello Piras) werken alledrie bij het Nederlands Debat Instituut. Managementboek Magazine sprak met Van Grieken (1972), die dit instituut in 1998 oprichtte.
    interview
    Psychologie
    3 augustus 2011
    Ben Kuiken
    3-4 minuten leestijd
    Hoe maken mensen keuzes? Wat is de rol van het onbewuste en in hoeverre kiezen we uit vrije wil? De Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid startte in 2008 een onderzoeksproject met deze vragen als uitgangspunt. Dat heeft nu geleid tot het boek Hoe mensen keuzes maken. Een gesprek met de auteur, Wil Tiemeijer.
    interview
    Algemeen management
    27 juli 2011
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Natuurlijk luistert u ook beleefd naar uw collega, klant, medewerker. En naar uw baas. Maar luistert u eigenlijk wel echt? Met uw hart? Dan bent u een uitzondering, constateert Harry van de Pol. In Harthorend (Luisteren voor professionals) beschrijft deze coach hoe je beter kunt luisteren, om te beginnen naar jezelf.
    interview
    Verandermanagement
    22 juli 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Onder de titel Het veranderkompas bedacht Reinier Mak een methode waarmee ‘veranderenden’ hun eigen rol kunnen gaan zien in de veranderprocessen waarin ze zich bevinden. ‘Veranderen gaat nu eenmaal niet alleen over anderen, maar in de eerste plaats over jezelf.’
    interview
    Algemeen management
    19 juli 2011
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Ze trekt volle zalen. Haar stem is helder. Met een soepele pen schrijft ze over de psychologie van het overtuigen. Ze is een multi-talent.
    interview
    Algemeen management
    15 juli 2011
    Bert Peene
    7-10 minuten leestijd
    Manager worden is ongetwijfeld nog steeds voor veel mensen een gedroomde carrièrestap, maar veel meer dan wat extra salaris lijkt zo’n promotie inmiddels niet meer op te leveren. Status in ieder geval niet. De hedendaagse manager is vooral een producent van data geworden, een controleur die geen idee heeft hoe hij mensen tot grootse daden kan inspireren. En die dus nauwelijks nog bijdraagt aan de toekomstgerichtheid van het bedrijf waar hij werkt. Het inspireerde Norbert Greveling tot een ontluisterend, maar tegelijk ook bemoedigend boek: De ondernemende manager. Want het kan anders, maar dan moeten managers wel bereid zijn het roer drastisch om te gooien.
    interview
    Coaching en trainen
    13 juli 2011
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Ruim vijftienhonderd titels over persoonlijke effectiviteit telt de backlist van managementboek.nl en daarbij zitten diverse spellen. Er komen er ook steeds meer, bijzonder creatieve zelfs. Een spel over denkstijlen of metaprogramma’s ontbrak echter nog en dat was toch wel een gemis, vond Tonja Koudijs die vanuit haar praktijk als vitaliteitcoach prima ervaringen met deze concepten uit het NLP-gedachtegoed had. Daarom ontwikkelde zij samen met Ada Nuesink en vormgever Jan Scholtus een spel dat ‘een speurtocht naar je stijl van denken’ belooft ‘en hoe het anders kan’. Ze noemde het Denkwijze(-r). Managementboek Magazine ging op zoek naar de achtergronden van dit spel en de dubbele betekenis die in de titel is vervat.
    interview
    Algemeen management
    12 juli 2011
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    Organisatieontwikkeling is zo moeilijk niet als mensen zich gehoord voelen en gaan begrijpen wat het effect is van hun gedrag. Dat betekent dat leidinggevenden niet moeten oordelen, maar mensen bij elkaar brengen vanuit het besef dat ieder mens uniek is. Op basis van die opvattingen schreef Agnes Siegerink een boek over hoe je mensen in organisaties optimaal kunt laten functioneren door ze te leren hoe zij het beste uit zichzelf en anderen kunnen halen. Uniting talent dus en zo luidt dan ook de titel van het boek. Managementboek Magazine sprak met de auteur en probeerde een nogal abstract betoog begrijpelijk te maken voor mensen die graag aan de slag willen met wat zij hebben gelezen.
    interview
    Psychologie
    11 juli 2011
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Mensen zijn hopeloos irrationeel, zegt de Israëlische gedragseconoom Dan Ariely in zijn boek Volmaakt onvoorspelbaar. Maar het goede nieuws is dat ze daarin heel voorspelbaar zijn. ‘Bedrijven die zichzelf en hun klanten tegen zichzelf beschermen kunnen goud geld verdienen.’
    interview
    Internet en social media
    8 juli 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    De bestseller van David Scott Meerman over de impact van sociale media op marketing en public relations is eindelijk in vertaling verschenen: De nieuwe regels van social media. ‘25 procent van de bedrijven verbiedt het gebruik van social media. Idioot! Elke manager die daarvoor verantwoordelijk is, zet zijn bedrijf op achterstand.’
    interview
    Algemeen management
    8 juli 2011
    Annegreet van Bergen
    7-9 minuten leestijd
    Niet geheel onverwacht vindt het interview met Frank Garten, auteur van Werken met andere culturen, plaats wanneer hij in Thailand zit. Daar verzorgt hij een training ‘Human Dynamics’ voor projectmanagers van NXP, oud-Philipsdochter en fabrikant van halfgeleiders. De deelnemers komen uit verschillende Aziatische landen. Op het programma van deze vierdaagse training staan onder andere effectief communiceren, conflicthantering, intercultureel werken en coaching. Voor Garten is het de eerste keer dat hij deze training in dit werelddeel geeft. Maar hij weet heel goed dat hij het anders moet doen dan in Nederland.
    interview
    Leiderschap
    6 juli 2011
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    Leiderschap werd gedomineerd door triple C: controle, commanderen en (topdown) communiceren. Inmiddels zijn we aanbeland in de triple V leiderschapsperiode: vertrouwen, verbinden en (waarderen van) vakkennis. Uiteindelijke tenderen we naar triple R: richting geven, ruimte bieden en resultaat vragen. De leider van morgen moet dan o.a. tegendraads, betekenisvol, ondernemend, resultaatgericht en androgyn zijn. In De Leiderschapsbox geven vijftien ‘leiders’ een inspirerende en prikkelende visie op hoe dat nieuwe leiderschap er uit kan zien. ‘Op zoek naar doorwaadbare plaatsen.’
    interview
    Algemeen management
    5 juli 2011
    Pierre Spaninks
    10-14 minuten leestijd
    Organisatiefilosoof, zo noemt Rob van Es zich. Hij doet onderzoek naar de cultuur, de ethiek en de politiek van het organiseren en geeft daar ook les in. Binnenkort verschijnt Professionele ethiek. Aanleiding voor een gesprek over moraal, moreel bewustzijn, en de manieren om dat te verankeren in organisaties.
    interview
    Marketing
    1 juli 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Michel Hoetmer is bekend van zijn vaak vlijmscherpe columns over boeken die naar zijn zin te modieus of slecht onderbouwd zijn. Maar hij heeft zich voorgenomen minder op de waan van de dag te gaan reageren. ‘Loyaliteit en klantbetrokkenheid zijn natuurlijk best belangrijk, maat het gaat erom dat je begrijpt hoe het aankoopproces van je klant werkt’, betoogt hij in zijn onlangs verschenen Management Topic, Verkopen: de nuchtere werkelijkheid.
    interview
    Strategisch management
    30 juni 2011
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Strategie ontwikkelen is één, een strategie uitvoeren is iets heel anders. En juist in die uitvoering van strategieën gaat het vaak mis. Dat is in het kort het thema van het boek Strategiehelden van Vlaming Jeroen De Flander. Strategie is te belangrijk om het over te laten aan dure consultants, stelt hij. ‘De beste managers zitten vaak op de verkeerde projecten.’ Een boek met heel veel tips over hoe je wél op een juiste manier strategie implementeert.
    interview
    Algemeen management
    24 juni 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Op papier was Ronnie Overgoor multimiljonair. Hij liftte mee als directeur van internetbedrijven op het succes van de IT-revolutie, maar was terug bij af toen de zeepbel uiteen spatte. In Ondernemerslessen van een InternetCowboy vertelt hij openhartig over zijn ondernemerslessen. Over zijn pieken en dalen en het sprookje van Tim en Beer.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden