OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 93 van 2.297 resultaten
    interview
    Marketing
    24 juni 2011
    Hans van der Klis
    3-5 minuten leestijd
    Jan van Setten is terug, en wel in de huid van ‘De klantenfluisteraar’. In de enthousiaste no-nonsense Van Setten-stijl die we kennen uit zijn bestseller ‘Hoe krijg ik ze zover?’ leert hij zijn lezers beter te luisteren naar hun klanten. ‘Volgens de Dikke Van Dale is de betekenis van het begrip "klant" uitgegroeid tot iemand die "op enig moment een koper" is. Niet veel meer dan een potentiële zak Euros. Daar word ik niet blij van.’
    interview
    Algemeen management
    24 juni 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    In het boek Opmerkelijke ik probeert Cees Harmsen de Nederlander te leren zichzelf beter te verkopen, door zich met name op de psychologie van personal branding te richten. ‘Het zou mooi zijn als mensen zichzelf meer als autonome professional gaan zien.’
    interview
    Algemeen management
    21 juni 2011
    Annegreet van Bergen
    7-9 minuten leestijd
    Niet vanuit het heden naar de toekomst toe redeneren. Maar juist andersom: starten vanuit de kennis die beschikbaar is over de toekomst en dan kijken wat die kennis betekent voor jouw bedrijf. Dat is een van de kenmerken van de door futuroloog Wim de Ridder ontwikkelde de scenariomethode Futures Fit. Die staat centraal in De wereld breekt open – Strategisch inspelen op de nieuwe tijd. Daarnaast bevat het boek een scala aan boeiende feiten en verrassende vooruitzichten.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    20 juni 2011
    Annegreet van Bergen
    7-10 minuten leestijd
    Met het nieuwste boek van Remco Claassen is het min of meer als met de cacaobus van Droste. Op die bus staat een verpleegster met een dienblad in haar handen met daarop een cacaobus. Op die cacaobus staat een verpleegster met een dienblad, etc. etc. Verbaal Meesterschap. Het ultieme handboek voor alle mensen die gehoord willen worden is afgeleid van de gelijknamige trainingen die Claassen via Denkproducties al vier jaar geeft, die weer zijn afgeleid van een de training ‘De essentie van leiderschap’.
    interview
    Organisatiekunde
    15 juni 2011
    Paul Groothengel
    9-13 minuten leestijd
    Hij is al een leven lang gefascineerd door politiek, macht en besluitvorming, zowel in organisaties als in de maatschappij. Uiteenlopend van de interventies van Johan Cruijff, die de bestuurders Ajax dit voorjaar ruw wakker schudde, tot de conflicten in Egypte en Libië. Martin Hetebrij schreef er meerdere boeken over, dit voorjaar publiceerde hij Een goed besluit is het halve werk. Een gesprek over debatten, vergaderdrift en het psychologisch fileren van de tegenstander. ‘Met social media heeft de massa er opeens een krachtig middel bij waarmee ze veel macht kan mobiliseren. Fascinerend.’
    interview
    Verandermanagement
    15 juni 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Tot hun eigen verrassing verdienden Kees Schilder en Hans van Teijlingen van adviesbureau Odyssee met hun boek Veranderen in dialoog een nominatie voor het Managementboek van het Jaar 2011. ‘Het gaat ons niet om een betere positie van de OR, maar om de verbinding tussen OR en de andere lagen binnen de organisatie.’
    interview
    Marketing
    14 juni 2011
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Als een hedendaagse Marco Polo trok Martijn Arets vijf maanden door Europa, om de in zijn ogen meest inspirerende merken te bezoeken. Hij keek rond in fabrieken en kantoren van ondermeer Lego, Alessi, Innocent en Koziol, sprak met veel bijzondere ondernemers en een paar saaie topmannen. In zijn boek Brand expedition vertelt hij over zijn avontuur en de lessen die hij leerde.
    interview
    Organisatiekunde
    10 juni 2011
    Ronald Buitenhuis
    1-2 minuten leestijd
    Toen Stefan Peij in 2002 met de eerste versie van het Handboek Corporate Governance kwam, was van een code-Tabaksblat nog geen sprake. Op de golven van achtereenvolgens boekhoudschandalen, aandeelhoudersfocus en een financiële crisis was auteur Peij keer op keer verplicht zijn handboek te herschrijven. In de nu verschenen vierde geheel herziene versie, is minder sprake van een shareholder- en meer van een stakeholderbenadering, is er aandacht voor ‘stewardship’ en een apart hoofdstuk wordt gewijd aan de rol van de bestuurssecretaris.
    interview
    Marketing
    9 juni 2011
    Pierre de Winter
    3-5 minuten leestijd
    Het in mei 2009 in de Zoo van Antwerpen geboren olifantje Kai-Mook werd een marketingfenomeen dat alleen het Berlijnse ijsbeertje Knut voor zich hoeft te dulden. Het was het resultaat van een minutieus uitgevoerde marketingoperatie, geleid door commercieel directeur van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpsen, Anja Stas. In het boek Olifantenmarketing vertelt Stas hoe ze ervoor zorgde dat Kai-Mook een ‘love brand’ werd.
    interview
    Marketing
    6 juni 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Internetstrateeg Jim Stolze lanceert in zijn nieuwe boek Uitverkocht! het ADHD-model als alternatief voor het aloude AIDA. AD staat gewoon voor ‘attention deficit’, HD staat in het betoog van Stolze voor hyperdistributie. ‘Aandacht is waar de bedrijven op dit moment mee bezig zouden moeten zijn, vind ik, maar ze stoppen het weg in paragraaf 15.3 van hun marketingplan.’
    interview
    Leiderschap
    1 juni 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    In het boek Effectief motiveren voor professionals probeert psycholoog/psychotherapeut Frans Mathijs Gerards de vraag te beantwoorden hoe mensen te motiveren zijn. Want pas bij voldoende motivatie zijn mensen in staat tot blijvende gedragsverandering.
    interview
    Strategisch management
    31 mei 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Met het boek Klaar om te wenden houdt Paul de Ruijter een hartstochtelijk pleidooi voor dynamische strategievorming bij Nederlandse bedrijven en organisaties. ‘Niemand stapt in een boot zonder over verschillende scenario’s na te denken.’
    interview
    Leiderschap
    27 mei 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Hoe kan een narcistische en autocratische manager toch succesvol zijn? Hoe kan het dat deze manager door zijn medewerkers zelfs bewonderd en gevolgd wordt? Executive coach Jo Sanders stuitte op deze vragen en schreef er een boek over, Leiders & Paradoxen.
    interview
    Financieel management
    25 mei 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Hij predikt zowel de Evolutie als de Revolutie in zijn boek Bankroots in 2020. Bruno Fabre (werkzaam bij een grote Nederlandse bank) weet ook niet welke kant het uiteindelijk met de financiële sector op zal gaan, maar dat er veel gaat verschuiven is hem wel duidelijk. Met zijn boek wil hij wakker schudden. Een wake up call. In elk geval hebben de ‘krijtstreeppakken hun glans verloren.’
    interview
    Leiderschap
    24 mei 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    De manier waarop wij samenleven en werken, is drastisch aan het veranderen. Het oude model van command & control heeft afgedaan. Maar wat is het alternatief? In het boek Gedeeld leiderschap zoeken Jelle Dijkstra en Paul-Peter Feld naar een nieuw model.
    interview
    Organisatiekunde
    20 mei 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In het boek Hartelijk georganiseerd beschrijft organisatieadviseur Jacky van de Goor hoe organisaties aan een cultuur kunnen bouwen waarin mensen gemotiveerd en resultaatgericht hun werk doen.
    interview
    Werk en loopbaan
    17 mei 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    De arbeidsmarkt verandert in razend tempo. De overheid trekt zich steeds verder terug en de relatie tussen werkgever en werknemer wordt steeds minder hecht. Wat betekent dit voor de rol van de vakbonden, de HR-afdeling van bedrijven en voor de eigen verantwoordelijkheid van de werknemer? Deze en andere vragen onderzoekt Kees Korevaar in het boek Op eigen kracht.
    interview
    Personeelsmanagement
    12 mei 2011
    Hans van der Loo
    7-10 minuten leestijd
    Het idee voor haar nieuwe boek The Shift – naar eigen zeggen het meest omvangrijke werk dat zij tot nu toe heeft geschreven – ontstond jaren geleden bij het ontbijt. Haar zoon vertelde toen dat hij journalist wilde worden. Lynda Gratton wist niet of dit nou een verstandige keuze was. Eigenlijk had ze helemaal geen oordeel. En wat doet een hoogleraar en een stevig aan de weg timmerende managementgoeroe dan? Inderdaad, die start een grootschalig onderzoeksproject naar de toekomst van werk om tot een goed onderbouwd antwoord te komen! De eerste resultaten van de studie liggen nu op tafel. Alle reden dus om naar Londen af te reizen om uit eerste hand te vernemen hoe ons werk er in 2025 uit zal zien.
    interview
    Algemeen management
    12 mei 2011
    Ben Kuiken
    5-7 minuten leestijd
    In het boek Bullshit management veegt Jos Verveen de vloer aan met management en alles wat daarbij hoort. Volgens de voormalige organisatieadviseur is nooit aangetoond dat management werkt en zijn er zelfs steeds meer onderzoeken die laten zien dat het juist averechts werkt. ‘Laten we nu eens stoppen met die onzin.’
    interview
    Psychologie
    10 mei 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Met zijn boek Oerdriften op de werkvloer probeert sociaal psycholoog Bram Buunk hardnekkige gelovers in de maakbaarheid van het menselijk gedrag hardhandig van hun oogkleppen te ontdoen. In ruim 300 pagina’s maakt hij ons duidelijk dat als puntje bij paaltje komt, de mens toch vooral wordt geleid door zijn lagere instincten. ‘De ideale organisatie is een onhaalbaar ideaal.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden