Sinds de tijd van de dorpswinkels is er veel veranderd voor bedrijven. We shoppen vandaag altijd en overal en willen op de juiste manier geholpen worden. Enkel wie zich aanpast aan de wensen van de klant blijft boven water. Dat kan enkel wanneer een KMO drie essentiële elementen combineert; good leadership, good value en een good place to work. Die elementen maken van je bedrijf een good business.
Dit boek vertrekt van het DNA van je bedrijf en verbindt het met harde cijfers, organisatiecultuur, welbevinden van medewerkers en wensen van klanten; harDT met een D en een T. Zo achterhaal je wat voor klanten echt een verschil maakt en hoe authenticiteit je businessproces succesvol kan aansturen.
Ik heb het boek uitgewerkt in vijf hoofdstukken;
Hoofdstuk 1 Goede basisprincipes. ‘De klant leren kennen, is als een artisjok pellen’.
Vertrek als stichter, bedrijfsleider altijd vanuit je eigen dna; van aanbod naar vraaggestuurd handelen; klantenbeleving is meer dan klantvriendelijkheid; maak een businessmodel met je klanten-ambassadeurs en stop met intentioneel handelen.
Hoofdstuk 2; Good leadership. ‘Wat kunnen managers leren van clowns’.
De essentie van leiderschap: ziel, hoofd, hart en lichaam. De clown als metafoor waaraan leiders zich kunnen spiegelen. Een good manager is daarbij als een clown; hij/zij durft tegen de grond te gaan, is altijd bereid om het niet te weten, maar is wel alert voor elk signaal. De veerkracht van een clown maakt van een leider een kwetsbare en innoverende en sterke leider.
Hoofdstuk 3 Good value. ‘Wat maakt van een onderneming een good business’.
Van Good profit naar een waardengedreven businessmodel is de brug maken tussen hart en hard. Segmenteren vanuit 2 businessdimensies;marge en potentieel (duurzaamheid ), is een must. Nieuwe strategische keuzen inbedden in de bedrijfscultuur maakt veranderende businessplannen hapbaar. De businesscel als innoverend businessmodel maakt de belevingsbrug naar je klanten – ambassadeurs en verbindt de bakstenen winkel met de digitale winkel.
Hoofdstuk 4 Good place to work. ‘Hoe worden interne en externe klanten mijn ambassadeurs’.
Welvaart en welzijn; verbinding maken; kracht, macht, onmacht, almacht. Gedragsverandering is een complex proces en vergt inzicht in ons brein; wanneer ben ik bereid om te veranderen; hoe bouw ik aan een bedrijfscultuur die open staat voor innovaties en veranderingen?
Het boek is doorspekt met quotes en er is plaats voor getuigenissen ondernemers.
Louis Schoofs is oprichter en voorzitter van Consensio, dat KMO’s strategisch begeleidt naar new business. Hij ondersteunde talrijke onderneming in hun toekomstpad, waaronder Torfs, Max Havelaar en Akzo Nobel.