OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 270 van 19.685 resultaten
interview
Organisatiekunde
18 mei 2020
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Een onderwerp dat nog nooit een onderwerp was. Zo zou je ‘onmacht’ wel kunnen typeren. Tot Leike van Oss & Jaap van ’t Hek ervoor kozen het voor het eerst vol in de schijnwerpers te zetten. Want onmacht heeft bijvoorbeeld grote invloed op werkplezier en de menselijke maat in organisaties. Hoe kun je zo omgaan met onmacht dat je die weer terugbrengt? Daarover gaat hun boek, Onmacht.
preview
Coaching en trainen
18 mei 2020
Annita Rogier
3-4 minuten leestijd
Dit werkboek bij het succesvolle 'Handboek coachen bij stress en burn-out' geeft coaches, psychologen, artsen en hun cliënten de instrumenten in handen om verantwoord en effectief te herstellen. Een preview.
preview
Leiderschap
16 mei 2020
Harm Jan Brondijk
4-6 minuten leestijd
Als een organisatie besluit Agile te werken, heeft dat hoogstwaarschijnlijk vergaande consequenties voor het leiderschap. Aan het woord Harm Jan Brondijk, Ronald Buijs en Steven van den Heuvel: de drie auteurs van Hoe manage jij jouw Agile transformatie?
recensie
Ondernemen
15 mei 2020
Elly Stroo Cloeck
4-5 minuten leestijd
Het kan toch niet waar zijn......(dat wij eten weggooien terwijl andere mensen honger lijden, dat er straks meer plastic in de oceaan drijft dan er vissen zwemmen, etc). Hoe vaak denken we dit? Heel vaak!
recensie
Internet en social media
15 mei 2020
Mylene Bouwman
3-5 minuten leestijd
Hoe zet je social media op de juiste manier in? Welk kanaal past het best bij je bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat het niet alleen tijd kost, maar ook het gewenste resultaat oplevert? Kortom: wat zijn de ins en outs van social media, social selling en social business op dit moment?
recensie
Mens en maatschappij
15 mei 2020
Henk Jan Kamsteeg
5-6 minuten leestijd
Victor Frankl ontdekte mede door zijn gruwelijke ervaringen in gevangenschap in Auschwitz dat de voornaamste drijfveer van de mens niet geld of geluk, maar betekenis is.
preview
Organisatiekunde
15 mei 2020
Mike Hoogveld
3-4 minuten leestijd
De toekomst laat zich niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof. Hoe kun je er met alle veranderingen en crises dan voor zorgen dat jij en jouw organisatie de winnaar worden in de markt van morgen?
recensie
15 mei 2020
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
In Elke leerling kan uitblinken pleit Yong Zhao voor personaliseerbaar onderwijs en zet zich tevens af tegen het commerciële gepersonaliseerde onderwijs. Maar Yong Zhao richt zijn pijlen vooral op het onderwijs dat voorbereidt op het examen en de zogenaamde prestatiekloof wil verkleinen. Dit boek laat op hoofdlijnen zien wat er mankeert aan het huidige onderwijs en biedt een perspectief voor een volkomen nieuwe richting dat zowel inspanning, moed als vertrouwen vraagt van zowel mensen binnen als buiten het onderwijs.
interview
Leiderschap
15 mei 2020
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Alle seminars, management development programma’s en sjieke MBA’s ten spijt, leren leiders in de hoogste echelons van organisaties het liefst met vallen en opstaan. Omdat ze in hun volle agenda’s geen tijd vrij kunnen maken voor een dag op de hei, bijvoorbeeld. Maar ook omdat al die programma’s onvoldoende aansluiten bij wat zij nodig hebben om tot leren te komen. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het promotieonderzoek van Jeroen Seegers. Hij publiceerde het onder de alleszeggende titel Leiders leren met vallen en opstaan.
recensie
Organisatiekunde
15 mei 2020
Rudy Kor
6-8 minuten leestijd
Om beter te begrijpen wat er speelt bij mensen die in organisaties werken hebben Leike van Oss & Jaap van 't Hek een boek geschreven: Onmacht - in samenleving en organisatie.
achtergrond
14 mei 2020
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
Oude boeken, nieuwe boeken... er is zoveel moois om te lezen. Deze week vertellen Managementboekcollega's Fred, Irene en Marjan welk boek hen pakte.
achtergrond
Algemeen management
14 mei 2020
Jochanan Eynikel
3-4 minuten leestijd
Vanuit onderzoek naar wat leven en werk zinvol maakt, reikt Jochanan Eynikel in Check-in bouwstenen en enkele methodische stappen aan die organisaties kunnen helpen om hun zingevend kapitaal te versterken.
preview
Leiderschap
14 mei 2020
Sake Algra
4-5 minuten leestijd
Juist nu wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vermogen van bestuurders om afstand te nemen en te kijken naar wat er echt nodig is. In Zen in de boardroom beschrijft CEO Sake Algra hoe je dat doet.
recensie
Psychologie
14 mei 2020
Freija van Duijne
1-2 minuten leestijd
Sappige verhalen, wie is er niet dol op? Vooral over iets spannends, zoals enge ziektes, vreselijke rampen, of gevaarlijke boeven. Wie sterke verhalen vertelt, kan rekenen op aandacht. Dat het verhaal rammelt of de bron niet klopt, daar kijken wij als luisteraars voor het gemak overheen.
recensie
Strategisch management
13 mei 2020
Peter van der Wel
3-4 minuten leestijd
In 2006 verscheen de eerste druk van Wijzer in de toekomst van Jan Nekkers. Gezien het feit dat er tot 2020 al 16 drukken van dit boek waren verschenen, voorzag dit ‘handboek voor het werken met toekomstscenario's' in een duidelijke behoefte.
recensie
Algemeen management
13 mei 2020
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
De roep om systeemverandering is er al een tijdje en wordt steeds luider. De manier waarop de economische groei boven alles lijkt gesteld, zorgt bij meer en meer mensen voor vraagtekens.
preview
Marketing
13 mei 2020
Bas Jacobs
4-5 minuten leestijd
Door het slim toepassen van gedragspsychologie haal je veel meer resultaat uit je website, app of online campagne. In Online invloed leggen psycholoog en webdesigner Joris Groen en overtuigingsgoeroe Bas Wouters haarfijn uit wat werkt, wat niet werkt, en waarom. Een preview.
recensie
Strategisch management
13 mei 2020
Jan Hoogstra
2-3 minuten leestijd
Is Concurreren op kennis niet iets wat alle organisaties doen? Vaak vanuit de interne gedachte, door ontwikkelde kennis te verkopen of in de ontwikkeling van producten te stoppen.
recensie
Marketing
12 mei 2020
Mylene Bouwman
2-3 minuten leestijd
Je kent het vast wel... Je zit aan tafel bij een potentiële klant. Je vertelt hem over jullie perfecte oplossing voor zijn probleem, de bijbehorende USP's en argumenten waarom jullie bedrijf een goede keuze is. Maar de klant lijkt het niet helemaal te begrijpen.
recensie
Communicatie en media
12 mei 2020
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Organisaties hebben altijd een bovenstroom en een onderstroom. Het zichtbare, tastbare topje van de ijsberg is de bovenstroom, vol rationele informatie, cijfers, jaarplannen, beleidsdocumenten en waarneembaar gedrag.