OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 417 van 19.560 resultaten
nieuws
Algemeen management
27 oktober 2017
Bert Peene
1-2 minuten leestijd
In zijn boek Verwaarloosde organisaties. Introductie van een nieuw concept voor organisatieprofessionals (uit 2011) introduceerde Joost Kampen de theorie van de verwaarloosde organisaties.
column
Verandermanagement
27 oktober 2017
Jaap Peters
2-3 minuten leestijd
Naast het blauwe (2009) en rode boekje (2012) nu het groene Rijnland Veranderboekje (2017). Was dat nu echt nodig? Ik denk het wel. De kennis over #Rijnlands is niet zo groot als de meeste ‘kenners’ van zichzelf denken.
recensie
Leiderschap
27 oktober 2017
Peter de Roode
4-5 minuten leestijd
De centrale vraag van dit boek is: Hoe verhinderen we slecht leiderschap? Hoe raak je ontspoorde leiders en slechte managers kwijt? In Hoe raak je ze kwijt? neemt Joep Schrijvers een niet-alledaags standpunt in om duidelijk te maken dat leiderschap te veel door een roze bril is bekeken.
preview
Communicatie en media
27 oktober 2017
Wim Daniëls
3-4 minuten leestijd
Wie schrijft die blijft. En wie goed schrijft, blijft het langst. Maar goed schrijven, is niet eenvoudig. Taalfouten zijn zo gemaakt: spelfouten, woordkeuzefouten, zinsbouwfouten, structuurfouten en fouten met leestekens. In dit boek beschrijf ik op een toegankelijke manier hoe je taalfouten kunt voorkomen en hoe je je schrijfstijl kunt verbeteren. Een preview.
recensie
Algemeen management
27 oktober 2017
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Leidinggeven is een vak apart, maar wie ervoor kiest door te groeien naar een managementfunctie kan in ieder geval gebruik maken van een rijk gevulde bibliotheek vol meer en minder gezaghebbende publicaties. Het lemma ‘leiderschap’ op bijvoorbeeld www.managementboek.nl telt maar liefst een kleine vijfduizend titels. Dan mag het toch niet moeilijk zijn als leidinggevende in spé een adequate kennisbasis op te bouwen.
interview
Non-profit
27 oktober 2017
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Arend Ardon, sociaalpsycholoog annex bedrijfskundige, zette zichzelf in korte tijd als managementauteur op de kaart met twee populaire boeken. Sindsdien is hij een veelgevraagd spreker op congressen en seminars. Aan een derde boek is hij nog niet toe gekomen, want de klanten uit zijn adviespraktijk gaan voor. Maar ideeën heeft hij te over, zowel vakmatig als wetenschappelijk.
recensie
Leiderschap
27 oktober 2017
Wiemer Renkema
2-3 minuten leestijd
‘Lekker, zo’n handboek.’ Dat zou een logische reactie zijn van een manager die net het Handboek voor managers heeft gekocht en er doorheen aan het bladeren is. Het is een kloek boek, zonder franje, van dik driehonderd pagina’s samengesteld door Harvard Business Review.
recensie
27 oktober 2017
Hanneke Tinor-Centi
2-3 minuten leestijd
In ‘Onvindbaar’ neemt auteur Laura McHugh haar lezers mee in het verhaal van Arden. Arden is nog maar tien jaar oud, wanneer zij op een middag op haar twee jongere zusjes past. De tweeling, Violet en Tabitha, ontsnapt een kort ogenblik aan haar aandacht.
recensie
27 oktober 2017
Hanneke Tinor-Centi
preview
Algemeen management
27 oktober 2017
Bart Groothuis
4-5 minuten leestijd
In dit boek beschrijft Bart Groothuis de meest voorkomende managementtypes. Een spiegel voor iedere manager die zich in de verhalen herkent en zijn leven wil beteren. In deze preview: Het type van De ‘Human-Resource’-manager.
recensie
Algemeen management
26 oktober 2017
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
De veranderende wereld om ons heen en de enorm toegenomen snelheid van kennisontwikkeling vormen een risico voor professionals. De waarde van informatie, ervaring, vaardigheden en houding krijgt een steeds kortere houdbaarheidsdatum.
recensie
Marketing
26 oktober 2017
Paul Hassels Mönning
6-8 minuten leestijd
Mark Roberge deelt met ‘The Sales Acceleration Formula’ zijn vernieuwende en succesvolle visie op het B2B salesvak. Die is drieledig: hij wil salesprofessionals en ondernemers ten eerste doen inzien dat sales wel maakbaar en voorspelbaar is, dat het salesvakgebied daarbij radicaal anders moet (en kan!) en de dat de perceptie van sales daarbij ook sterk verbetert.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 oktober 2017
Marjolein Boeren-Hermans
3-4 minuten leestijd
De Kernkwadranten van Daniel Ofman en dit bijbehorende spel bestaan al jaren, en zullen dan bij veel ervaren coaches en trainers bekend zijn. De vernieuwde versie die dit jaar is uitgebracht, is op een paar belangrijke punten sterk verbeterd.
column
Organisatiekunde
26 oktober 2017
Martin van Staveren
1-2 minuten leestijd
Wat als de met regelmaat voorkomende schietpartijen in de VS als een volksgezondheidscrisis worden beschouwd?
recensie
Algemeen management
26 oktober 2017
Milou Engelaer
2-3 minuten leestijd
Noor van Leeuwen en Louis Polstra beschrijven hun boek op de achterflap als: ‘een actueel zorgmanagementboek dat ingaat op de veranderingen die door maatschappelijke ontwikkelingen en systeemwijzigingen in zorg & welzijn (gaan) plaatsvinden’.
interview
Leiderschap
26 oktober 2017
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
De ervaren HRM-manager en amateurtoneelspeler Wiemer Renkema schreef het boek Managen of niet, dat is de vraag. Hierin trekt hij - op een intelligente manier - parallellen tussen het werk van William Shakespeare en het bedrijfsleven.
preview
Internet en social media
26 oktober 2017
Corinne Keijzer
3-4 minuten leestijd
Stel, je hebt een zakelijke afspraak met iemand, wat doe je dan als een van de eerste dingen? Juist, hem of haar online opzoeken. Het LinkedInprofiel komt vrijwel altijd als eerste naar boven en daarmee maak je je eerste indruk.
recensie
Strategisch management
26 oktober 2017
Freija van Duijne
1-2 minuten leestijd
Thomas Frey is sinds jaar en dag een toonaangevende futurist uit de Verenigde Staten. Hij heeft een boeiende nieuwsbrief. Zijn ideeën zijn vaak zeer de moeite waard. In Epiphany Z brengt Frey zijn meest recente ideeën bijeen in een achttal thema’s.
recensie
Internet en social media
25 oktober 2017
Sjors van Leeuwen
1-2 minuten leestijd
Een goede ‘customer experience’ is een must voor het aantrekken en behouden van klanten. Met behulp van online, middelen, tools en data kun je de ‘customer journey’ in kaart brengen en de klantbeleving verbeteren. Dat schrijft Bart van der Kooi in het boekje De Customer Journey in kaart in 60 minuten.
nieuws
Algemeen management
25 oktober 2017
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
‘Wie bepaalt hoe de jury wordt samengesteld?’. Deze vraag heb ik in de achterliggende periode geregeld gehoord. Terecht, want het is nogal een verantwoordelijkheid: beslissen welk managementboek het allerbeste van dit jaar is.