OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 472 van 19.533 resultaten
recensie
Marketing
31 januari 2017
Eric van Arendonk
1-2 minuten leestijd
Het vak marketing verandert razendsnel. Nieuwe, onder andere, technische mogelijkheden bieden ons steeds meer inzicht in wat de klant werkelijk wil.
recensie
Marketing
31 januari 2017
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Al bij de inleiding van Eén fan per dag is het meteen raak: steeds meer bedrijven hebben klantgerichte ambities, dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat het daar bij blijft of dat de uitvoering vaak te wensen over laat. Jos Burgers kiest er daarom voor om niet alleen volop inspiratie te geven over klantgerichtheid, hij pakt ook het thema gedragsverandering beet.
recensie
Leiderschap
31 januari 2017
Annemiek Sierhuis
2-3 minuten leestijd
Externe Mindset beschrijft aan de hand van duidelijke praktijkcases en kernachtige adviezen hoe individuen en organisaties een 'externe mindset' kunnen ontwikkelen, om zo een cultuur van samenwerking te realiseren, waarbij iedereen wint. Wie namelijk begrijpt wat anderen nodig hebben om succesvol en tevreden te zijn, werkt tegelijk aan zijn eigen succes!
preview
Non-profit
31 januari 2017
Pierre Pieterse
8-11 minuten leestijd
Afgelopen week werd in hoger beroep door het OM opnieuw 3 jaar celstraf heeft geëist wegens fraude en zelfverrijking van de oud bestuurder Möllenkamp (de ‘Maserati-man’). Niet geheel toevallig verschijnt binnenkort het boek Veranderen van maatschappelijke organisaties waar deze case ook wordt opgevoerd. Bij wijze van voorproeve het gesprek dat Kilian Bennebroek Gravenhorst met René Grotendorst (voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale) had.
recensie
Algemeen management
31 januari 2017
Jos Burgers
4-5 minuten leestijd
De succesillusie is een relevant, boeiend en leerzaam managementboek. Richard Engelfriet prikt als onafhankelijk denker terecht heel wat managementballonnen door en schopt enkele heilige managementhuisjes omver. Zelfs de inmiddels populaire zoektochten van bedrijven naar hun zogenaamde ‘why’ blijven niet gespaard. En terecht
preview
Leiderschap
31 januari 2017
Leo van de Voort
3-4 minuten leestijd
Het wereldbeeld waarmee ik opgroeide was op de Verlichting én op de gruwelen van twee wereldoorlogen gebaseerd – een afgedwongen droom van vooruitgang, toenemende gelijkheid en rechtvaardigheid.
column
Algemeen management
31 januari 2017
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Benader de wereld vanuit een ander perspectief en je krijgt een totaal andere geschiedenis. De zijderoutes van Peter Frankopan is daarvan een recent voorbeeld.
interview
Marketing
31 januari 2017
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Eén fan per dag! combineert Jos Burgers zijn ideeën over marketing en klantgerichtheid met lessen uit het verandermanagement. ‘Wil je echt trouwe klanten krijgen, dan is het verstandig om niet te veel tegelijk te willen bewerkstelligen. Als je erin slaagt er één fan per dag bij te krijgen, ben je al heel goed bezig.’
recensie
Verandermanagement
30 januari 2017
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Organisaties transformeren steeds meer in steeds wisselende coalities van groepen mensen die tijdelijk samen een klus klaren om zoveel mogelijk maatwerk voor de klant te genereren. Herhaling en routinewerk komen alsmaar minder voor.
recensie
Non-profit
30 januari 2017
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
De zorg is een roerige sector. Bezuinigingen, marktwerking, bureaucratie, vermaatschappelijking van zorg, personeelstekorten en kritischer wordende zorgconsumenten vergen het uiterste van zorginstellingen. Om te overleven gooide zorginstelling Philadelphia een paar jaar geleden radicaal het roer om. In Het werkt! lees je het opmerkelijke verhaal van de bedoeling, de beweging en het resultaat.
preview
Strategisch management
30 januari 2017
Michiel van Yperen
2-3 minuten leestijd
Kernafval dumpen in de Noordzee, een sigaret opsteken in een restaurant, niet mogen trouwen met iemand omdat hij naar een andere kerk gaat: dat was één generatie geleden nog heel normaal. Maar hoe gevestigd de gevestigde orde ook lijkt, fundamentele verandering kun je sturen. Dat leert het nieuwe boek Ondernemen voor transitie van Michiel van Yperen (MVO Nederland), Chris Roorda en Sophie Buchel (DRIFT).
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 januari 2017
Veronique Kilian
3-4 minuten leestijd
Na 15 jaar ondernemerschap was Chris Anderson bijna failliet. Maar als Head of TED zegeviert hij. Meer dan vijftig TED-presentaties neemt hij als voorbeeld om lering uit te trekken. Een TED-talk wordt vaak duizenden zo niet miljoenen en sommige meer dan een miljard keer bekeken. Wie TED heeft, heeft de toekomst.
recensie
Mens en maatschappij
28 januari 2017
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
‘In het mij laatstgezondene halve brood (zijn) eenige stukjes schil van aardappelen, en zelfs ook een stukje aardappel met de schil omkleed, ter grootte van een kleine noot, door mij gevonden.'
interview
Strategisch management
27 januari 2017
Paul Groothengel
6-9 minuten leestijd
Hoe weten nieuwkomers een markt naar hun hand te zetten? De kern van het succes van spelveranderaars zit ‘m in de ontdekking dat zij heel anders naar de wereld kijken dan bestaande bedrijven, blijkt uit Gamechangers, een boek over hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen.
column
Verandermanagement
27 januari 2017
Peter Camp
2-3 minuten leestijd
De verhouding tussen de generaties wijzigt. Door nieuwkomers, de stijgende gemiddelde leeftijd en de veranderende gezinssamenstelling wordt onze samenleving steeds kleurrijker.
recensie
Verandermanagement
27 januari 2017
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Verandering moet beklijven, anders heeft zij weinig zin. Een verandering die beklijft wordt zichtbaar in ander (organisatie)gedrag. Dat is het uitgangspunt van het nieuwe boek van Jaap van ’t Hek en Leike van Oss. In Onomkeerbaar bieden zij hun kennis, kunde en ervaring op dit gebied in compacte vorm aan.
recensie
Strategisch management
27 januari 2017
Sonja van Vuren
6-8 minuten leestijd
Ken je het milkshake verhaal? Een fastfoodketen wilde meer milkshakes verkopen. Dus ondervroegen zij klanten die in 'het typische milkshake drinker profiel' pasten. Moest het goedkoper, dikker, dunner, met meer chocoladesmaak?
preview
Non-profit
27 januari 2017
Johan Faber
3-4 minuten leestijd
In Het werkt! beschrijft Johan Faber hoe zorginstelling Philadelphia het roer een paar jaar geleden radicaal omgooide. Minder systeem en minder regels, meer aandacht voor de cliënten – voornamelijk mensen met een verstandelijke beperking. Een preview.
recensie
27 januari 2017
Hanneke Tinor-Centi
recensie
27 januari 2017
Hanneke Tinor-Centi