OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 489 van 19.862 resultaten
recensie
Non-profit
30 januari 2017
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
De zorg is een roerige sector. Bezuinigingen, marktwerking, bureaucratie, vermaatschappelijking van zorg, personeelstekorten en kritischer wordende zorgconsumenten vergen het uiterste van zorginstellingen. Om te overleven gooide zorginstelling Philadelphia een paar jaar geleden radicaal het roer om. In Het werkt! lees je het opmerkelijke verhaal van de bedoeling, de beweging en het resultaat.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 januari 2017
Veronique Kilian
3-4 minuten leestijd
Na 15 jaar ondernemerschap was Chris Anderson bijna failliet. Maar als Head of TED zegeviert hij. Meer dan vijftig TED-presentaties neemt hij als voorbeeld om lering uit te trekken. Een TED-talk wordt vaak duizenden zo niet miljoenen en sommige meer dan een miljard keer bekeken. Wie TED heeft, heeft de toekomst.
preview
Strategisch management
30 januari 2017
Michiel van Yperen
2-3 minuten leestijd
Kernafval dumpen in de Noordzee, een sigaret opsteken in een restaurant, niet mogen trouwen met iemand omdat hij naar een andere kerk gaat: dat was één generatie geleden nog heel normaal. Maar hoe gevestigd de gevestigde orde ook lijkt, fundamentele verandering kun je sturen. Dat leert het nieuwe boek Ondernemen voor transitie van Michiel van Yperen (MVO Nederland), Chris Roorda en Sophie Buchel (DRIFT).
recensie
Mens en maatschappij
28 januari 2017
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
‘In het mij laatstgezondene halve brood (zijn) eenige stukjes schil van aardappelen, en zelfs ook een stukje aardappel met de schil omkleed, ter grootte van een kleine noot, door mij gevonden.'
column
Verandermanagement
27 januari 2017
Peter Camp
2-3 minuten leestijd
De verhouding tussen de generaties wijzigt. Door nieuwkomers, de stijgende gemiddelde leeftijd en de veranderende gezinssamenstelling wordt onze samenleving steeds kleurrijker.
interview
Strategisch management
27 januari 2017
Paul Groothengel
6-9 minuten leestijd
Hoe weten nieuwkomers een markt naar hun hand te zetten? De kern van het succes van spelveranderaars zit ‘m in de ontdekking dat zij heel anders naar de wereld kijken dan bestaande bedrijven, blijkt uit Gamechangers, een boek over hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen.
recensie
Verandermanagement
27 januari 2017
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Verandering moet beklijven, anders heeft zij weinig zin. Een verandering die beklijft wordt zichtbaar in ander (organisatie)gedrag. Dat is het uitgangspunt van het nieuwe boek van Jaap van ’t Hek en Leike van Oss. In Onomkeerbaar bieden zij hun kennis, kunde en ervaring op dit gebied in compacte vorm aan.
recensie
Strategisch management
27 januari 2017
Sonja van Vuren
6-8 minuten leestijd
Ken je het milkshake verhaal? Een fastfoodketen wilde meer milkshakes verkopen. Dus ondervroegen zij klanten die in 'het typische milkshake drinker profiel' pasten. Moest het goedkoper, dikker, dunner, met meer chocoladesmaak?
preview
Non-profit
27 januari 2017
Johan Faber
3-4 minuten leestijd
In Het werkt! beschrijft Johan Faber hoe zorginstelling Philadelphia het roer een paar jaar geleden radicaal omgooide. Minder systeem en minder regels, meer aandacht voor de cliënten – voornamelijk mensen met een verstandelijke beperking. Een preview.
recensie
27 januari 2017
Hanneke Tinor-Centi
recensie
27 januari 2017
Hanneke Tinor-Centi
recensie
Verandermanagement
27 januari 2017
Henny Portman
4-6 minuten leestijd
Rini van Solingen en Vikram Kapoor hebben de businessroman De responsive enterprise, in 9 stappen naar een snelle en wendbare organisatie geschreven. In dit boek volgen we Ron, directeur bij een groot internationaal maar bureaucratisch bedrijf, en Mark, directeur-eigenaar van een jong snelgroeiend bedrijf.
recensie
IT-management / ICT
26 januari 2017
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Alles wordt digitaal. Een uitmuntende digitale ‘customer experience' wordt daarom steeds belangrijker in het gevecht om de klant. Voor de meeste organisaties een flinke uitdaging. In The digital excellence challenge lees je wat koplopers doen voor het bieden van een excellente digitale ervaring en wat je ervan kunt leren.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 januari 2017
Veronique Kilian
4-5 minuten leestijd
Een naar binnen gerichte glimlach. Zo heet het eerste hoofdstuk. Wat ben ik hier blij mee. Laat de innerlijke glimlach nu een van de basisbeginselen zijn van de Chinese vitaliteitskunde Healing Tao. Ook Dijksterhuis refereert aan een Oosterse wijsheid. Geluk, stelt hij, is een naar binnen gerichte glimlach.
recensie
Leiderschap
26 januari 2017
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Alweer een boek over leiderschap? Kunnen we het nu nog niet? Maar ik moet toegeven dat ik zelden zo’n integer boek over leiderschap heb gelezen als Groeien in leiderschap van Frans Wilms.
recensie
Strategisch management
26 januari 2017
Nico Jong
2-4 minuten leestijd
Donald Norman benadert complexiteit vanuit een ontwerpoptiek. Hij maakt onderscheid tussen complexiteit en gecompliceerdheid. Complexiteit beschrijft de staat van de wereld. Het gaat over zaken met veel ingewikkelde en onderling samenhangende delen.
recensie
Leiderschap
26 januari 2017
Theo Sikkema
2-3 minuten leestijd
Diversiteit is hot. En iets wat hot is, daarover wordt geschreven. Veel geschreven. De vraag die rijst, is of deze boeken zelf wel een beetje divers zijn. De schrijver van Succes in Veelvoud, Esther Mollema, lijkt aan de oppervlakte gewoon het mainstream gender-thema te behandelen. Het tegendeel blijkt echter waar als je het boek goed tot je neemt. En dat is zeker de moeite waard.
recensie
Strategisch management
25 januari 2017
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
We kijken verlekkerd naar de successen van ondernemers die het volledig anders aanpakken dan we gewend zijn. Je zou het niet verwachten, maar elke ondernemer kan een ‘spelveranderaar’ worden die de regels van het marktspel weet te veranderen of een heel nieuw spel weet te creëren. In het boek Gamechangers lees je daar meer over.
recensie
Strategisch management
25 januari 2017
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De ondertitel van De Feel Good-factor verraadt waar het heen gaat: ‘emotie = business’. In een zeer goed leesbaar boek brengt de auteur een uitstekende lijn aan die gebaseerd is op het goede gevoel hebben in je organisatie.
interview
Verandermanagement
25 januari 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Hoe gaat een manager of bestuurder effectief om met complexe vraagstukken? Door als een sterke, daadkrachtige leider knopen door te hakken? Eric Spaans, Gemma van der Ploeg en Rolf Resink vinden van niet. In Hoe richt je een zwerm? Een eenvoudige aanpak voor complexe vraagstukken stellen de drie auteurs dat complexe vraagstukken een andere visie en aanpak vereisen. Een aanpak waarmee je duurzame veranderingen realiseert door productieve ontmoetingen of werkateliers te organiseren voor de betrokken partijen.