OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 524 van 19.511 resultaten
achtergrond
Marketing
13 mei 2016
Robert Buisman
6-9 minuten leestijd
Niet eerder was de Business Development Manager zo belangrijk. Ook niet eerder was er zoveel verwarring over de inhoud van de functie. In dit artikel - het laatste uit de serie Uitgelegd & Uitgelicht - leg ik uit wat Business Development is, tegen het decor van de veranderende economie. Want dat is de kracht van strategische bedrijfsontwikkeling: groeistrategieën opzetten en uitvoeren die de toekomst veiligstellen.
recensie
Organisatiekunde
13 mei 2016
Henny Portman
6-8 minuten leestijd
Rudy Gort heeft zich met zijn boek Lean vertaald naar projecten. Samen leren bouwen aan innovatievermogen tot doel gesteld om de lezers te laten zien dat er zoveel meer te leren valt van de lean-filosofie. Oordeelt u mee.
recensie
Non-profit
13 mei 2016
Nico Jong
Klassieke economische beleidsmodellen vertrekken of vanuit marktwerking of vanuit overheidscontrole. Deze manier van kijken en denken is nog maar beperkt bruikbaar. In heel veel gevallen is ze zelfs schadelijk en leidt ze juist af van creatieve, innovatieve beleidsoplossingen. David Colander en Roland Kupers presenteren in hun boek ‘Complexity and the Art of Public Policy’ een nieuwe, meer flexibele aanvliegroute voor beleid.
recensie
Strategisch management
13 mei 2016
Sjors van Leeuwen
Het leven is door de economische, maatschappelijke en culturele crisis voorgoed veranderd. We hebben te maken met ‘het nieuwe normaal’ want ‘business as usual’ komt niet meer terug. Nog nooit was het zo noodzakelijk om uw organisatie klaar te stomen voor de toekomst. Deze nieuwe tijd vraagt om organisaties die even daadkrachtig zijn als wendbaar.
preview
Persoonlijke effectiviteit
13 mei 2016
Jim Stolze
3-5 minuten leestijd
In De TED-methode houdt Chris Anderson het TED-gordijn opzij voor iedereen die van de besten wil leren hoe je je publiek meevoert in je verhaal. Jim Stolze, organisator van TEDx Amsterdam, vetelt over het boek.
recensie
Marketing
13 mei 2016
Hanneke Tinor-Centi
1-2 minuten leestijd
Een Marketing Superhero is een doodgewoon mens; hij doet echter ongewone dingen. Dat zal ook wel moeten, want vandaag de dag verkoopt het meest geweldige product zich niet meer automatisch.
recensie
Mens en maatschappij
13 mei 2016
Hanneke Tinor-Centi
Is er nog 'iets' na de dood? Kun je je op de dood en eventueel lijden voorbereiden? Het zijn vragen waar iedereen wel eens over nadenkt. De antwoorden op deze vragen kunnen zeer uiteenlopend zijn.
recensie
13 mei 2016
Hanneke Tinor-Centi
1-2 minuten leestijd
‘Ritueel’ is het derde deel van de vierdelige serie ‘De Noordzee moorden’. In 2014 schrijft Isa Maron de eerste twee delen.
recensie
Coaching en trainen
13 mei 2016
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
‘Je hebt nu eenmaal niet de juiste lengte’. Wie zit te wachten op een coach die dergelijke antwoorden geeft op vragen waarmee je worstelt? Tenminste, dat zou je wellicht denken. In de provocatieve coaching is dit echter normaal.
nieuws
Economie
12 mei 2016
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? ‘Onze man in de VS’ Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.
recensie
Leiderschap
12 mei 2016
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
In Boonstra vertelt reclameman Manfred Bik het verhaal van Cor Boonstra. Eén van Nederlands meest besproken, meest succesvolle en meest verguisde topmannen uit het Nederlandse bedrijfsleven. Een boeiend en leerzaam verhaal met ‘19 lessen uit het leven van Nederlands meest dwarse CEO'.
preview
Verandermanagement
12 mei 2016
Hadewych Jansen op de Haar
6-8 minuten leestijd
Wat doe je als de stekker uit je organisatie gaat? Hoe reageren medewerkers en managers? Er bestaan vele boeken over de juridische aspecten, maar eigenlijk niets over hoe je het eind van een organisatie aan de menskant managed. Met De Transitie kwam daar verandering in. Een preview.
recensie
Mens en maatschappij
12 mei 2016
Pierre Spaninks
5-6 minuten leestijd
Vanuit zijn Studio Zeitgeist doet Farid Tabarki al jaren onderzoek naar verschijnselen als ‘radicale decentralisatie’ en ‘radicale transparantie’. In Het einde van het midden focust hij op de gevolgen daarvan voor mens, bedrijf en overheid. Het onderwerp is belangrijk, zeker ook voor managers. Het boek zou echter gebaat zijn geweest bij meer oog voor de paradoxale ontwikkelingen die zich daarbij voordoen.
interview
Marketing
12 mei 2016
Peter Spijker
5-7 minuten leestijd
Marketing verliest terrein in ondernemingen, vanwege een gebrek aan visie en leiderschap. Samen met Henry Robben schreef Rudy Moenaert het boek Marketing met ballen waarin drie gedragskenmerken centraal staan die marketingleiderschap bepalen: ontdekken, managen en respecteren.
recensie
Algemeen management
11 mei 2016
Patrick Davidson
4-5 minuten leestijd
Een nieuw boek van Robert Quinn, een van de pioniers op het gebied van positiviteit binnen organisaties. Zo’n titel spreekt me natuurlijk aan en dus duik ik in de vertaling die deze winter uitkwam.
nieuws
Algemeen management
11 mei 2016
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Achter elk boek zit een auteur die de tijd neemt om materiaal (visies, kennis, ideeën) aan het papier toe te vertrouwen. En een uitgever die het aandurft om dat weer te publiceren. Soms is dat een succes en wint het een prijs, maar veel vaker verdwijnt het boek op veel ongelezen stapels.
recensie
Coaching en trainen
11 mei 2016
Nico Jong
Na het uitgebreide standaardwerk De communicatieadviseur – op een strategische positie in de organisatie is er nu ook een beknopt werkboek dat kan helpen die adviseur te worden. Winkelaar en Kossen beschrijven vier stappen om daar te komen.
recensie
Communicatie en media
11 mei 2016
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
De draagwijdte van communicatie, informatie en informatievoorziening is de laatste jaren sterk toegenomen. De ontwikkelingen in de communicatiewetenschap gaan razendsnel.
preview
Advisering
11 mei 2016
Urjan Claassen
3-4 minuten leestijd
De samenleving verandert continu en ook de adviesmarkt moet met zijn tijd mee. Maar veel verzekeraars, intermediairs, financieel planners etc. vinden het moeilijk om hier vorm aan te geven. De toekomst van particulier advies omschrijft de manier waarop advieskantoren zichzelf en het advies dat ze geven opnieuw moeten inrichten om bestaansrecht te behouden. Een preview.
recensie
Coaching en trainen
10 mei 2016
Corien Plaisier
2-3 minuten leestijd
Professioneel begeleiders zijn meestal bezig met anderen, in een hulpverlenende of coachende rol. Hun eigen wensen en behoeften schuiven ze daarbij aan de kant. Dat is niet zonder risico, een begeleider die te weinig doet aan zelfzorg kan last krijgen van lichamelijke klachten.