OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 540 van 19.496 resultaten
recensie
Algemeen management
9 februari 2016
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Van straatarme immigrant tot een van de rijkste personen in de Verenigde Staten. Het levensverhaal van Elon Musk leest als de ultieme Amerikaanse droom. Bloomberg-journalist Ashlee Vance leverde een fascinerende biografie af die minstens tien jaar als referentiepunt zal dienen.
recensie
Internet en social media
9 februari 2016
José Otte
Het aantal malen dat ik mijn studenten heb laten zoeken naar informatie die verder gaat dan Wikipedia is ontelbaar inmiddels. Toch blijven veel beginnende onderzoekers, wat de studenten die ik begeleid zijn, tegen het feit aanlopen dat het zoeken met b.v. Google, lastig en tijdrovend is.
recensie
9 februari 2016
Hanneke Tinor-Centi
‘De Aanjagers’ vertelt ons het verhaal van Maria Smit-Garcia. Maria, van oorsprong Mexicaanse, is een succesvol advocate. Ze verbergt echter een beklemmend geheim dat haar gaandeweg meer begint te beperken zeker wanneer zich in haar gezin ingrijpende gebeurtenissen voordoen.
interview
Organisatiekunde
9 februari 2016
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Startups zijn hot en hebben een hoge aaibaarheidsfactor. Leuk, maar daar koopt niemand wat voor: verreweg de meeste startups falen. Ex-bestuurder en investeerder Quintin Schevernels ontrafelt in Suits & Hoodies de factoren die zowel succesvolle startups als grote corporates met elkaar gemeen hebben. ‘Begin met groot te dromen.’
nieuws
9 februari 2016
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Onlangs zond de BBC een documentaire uit over ondernemers uit Crickhowell, een klein plaatsje in Wales, die grote multinationals als Starbucks, Subway maar ook U2 wil dwingen hun belastingen te betalen. Dat willen ze doen door massaal van het Nederlandse belastingparadijs gebruik te maken.
preview
Internet en social media
8 februari 2016
Alex van Leeuwen
3-5 minuten leestijd
Reputatie is alles! Reputatiemanagement wordt steeds meer een essentieel aspect van bijna elke business. Maar hoe hou je grip op je reputatie? Alex van Leeuwen schreef er een boek over: Online reputatiemanagement. In deze preview geeft hij een korte rondleiding in zijn boek.
recensie
Psychologie
8 februari 2016
Marjolein Boeren-Hermans
3-4 minuten leestijd
Verandering. Beter worden. Zelfontwikkeling. Er is veel over geschreven en elke week verschijnen er nieuwe hypes en boeken die beloven: dit werkt! Ook het boek De Sparkle heeft grote ambities: word de beste versie van jezelf!
preview
Algemeen management
5 februari 2016
Madeleine Boerma
3-4 minuten leestijd
Ondernemer én kostwinner zijn betekent laveren in een spanningsveld. Hoe ga je daarmee om? Madeleine Boerma schreef er een boek over: Het zakelijke hart. In deze preview op haar boek geeft ze alvast 5 algemene tips.
preview
Algemeen management
4 februari 2016
Hans van der Loo
4-5 minuten leestijd
Energieke mensen zitten beter in hun vel, gedragen zich actiever en presteren beter. Maar waar haal je energie vandaan? Volgens Hans van der Loo en Patrick Davidson zijn er 5 struikelblokken. In deze preview op hun Waar haal je de energie vandaan? gaat Van der Loo daar kort op in.
recensie
Internet en social media
4 februari 2016
Ineke Smits
1-2 minuten leestijd
In 60 minuten je kennis verbreden over een onderwerp dat voor iedere ondernemer interessant is. Klinkt aanlokkelijk nietwaar? Ik ben de uitdaging aangegaan en heb Facebookmarketing in 60 minuten ter hand genomen.
preview
Algemeen management
4 februari 2016
Pieternel Dijkstra
2-3 minuten leestijd
Om te begrijpen waarom organisaties functioneren zoals ze doen, is inzicht in het gedrag van werknemers nodig. Hoe u dat krijgt staat te lezen in Gedrag en cultuur in organisaties. Pieternel Dijkstra, een van de auteurs, licht in deze preview een tipje van de sluier.
interview
Verandermanagement
4 februari 2016
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Functieomschrijving, pakkencultuur, procedurehandboeken, targets, budgetten en bonussen zijn allemaal middelen om gedrag in te perken, zegt Maarten Schellekens in Het zijn maar cijfers. Controletouwtjes van de gevestigde orde om Generatie Y zo te beteugelen dat een bedrijf er vooral financieel wat aan heeft. Maar diezelfde teugels ontneemt de nieuwe generatie hun vrijheid, sturen medewerkers de gebaande paden op en zitten daarmee creativiteit en innovatie in de weg. En de dynamische service-economie gedijt juist, anders dan de stabiele maakindustrie, bij creativiteit en innovatie. ‘Er moeten nieuwe Calvijns en Luthers opstaan.’
recensie
Non-profit
4 februari 2016
Geert Vandamme
3-4 minuten leestijd
Er is een asverschuiving aan de gang. Er wordt beroep gedaan op elke burger om actief deel te uit te maken van een participatieve samenleving. Als Burgers komen we niet enkel ‘iets halen’, meer en meer vindt de gedachte dat we ook ‘iets mee’ kunnen brengen ingang in het gemeenschapsdenken. Anders denken – anders doen handelt over een overheid dat aansluit op het ruime potentieel aan mogelijkheden en talenten dat in de samenleving aanwezig is.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
3 februari 2016
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
In de Maand van de Spiritualiteit (loopt tot en met 14 februari) is het goed om even rustig bij zaken stil te staan. Iedereen kent tegenslagen, persoonlijk en/of zakelijk. We worden getroffen door dood, echtscheiding, ontslag, of door een zwaar ongeluk. Depressies liggen op de loer. Velen zitten bij de pakken neer en anderen komen juist sterker uit de strijd. De één zoekt steun in het geloof, de ander bij vrienden of in het spirituele.
preview
Leiderschap
3 februari 2016
Rini van Solingen
3-4 minuten leestijd
Terwijl steeds meer organisaties omwille van effectiviteit, snelheid en wendbaarheid overstappen op zelfsturende teams, is de leidinggevende niet te benijden. Immers, hun oude manier van aansturing moet op de schop, en alles wat tot nu toe werkte wordt ter discussie gesteld. Een preview op De Bijenherder.
recensie
Algemeen management
3 februari 2016
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
Heineken is al bijna honderd jaar met veel succes actief op misschien wel het moeilijkste continent dat er is: Afrika. Als geen ander weet Heineken in Afrika te overleven, ook in tijden van burgeroorlogen, staatsgrepen, Ebola en andere rampspoed. Een knappe prestatie, maar de manier waarop Heineken dit doet verdient niet de schoonheidsprijs en dat is zachtjes uitgedrukt.
column
Verandermanagement
3 februari 2016
Jaap Boonstra
3-4 minuten leestijd
Er is veel onderzoek gedaan naar de houdbaarheid van leiders. Als je als leider echt verschil wilt maken, iets wilt toevoegen, heb je minimaal 5 jaar nodig. Als je niet minstens 5 jaar wilt blijven, vergeet dan dat je diepgaande veranderingen kunt realiseren en een waardepropositie kunt vestigen. En bij meer dan 9 jaar wordt het lastig.
recensie
Verandermanagement
2 februari 2016
Carla Verwijs
Anders denken is in, zo lijkt het gezien het aantal boeken dat verschijnt met dit thema. We willen geen kuddegedrag, niet tot de grijze massa behoren, maar vernieuwend zijn. Lef en creativiteit zijn daarbij belangrijk. De titel van het boek ‘Spookrijders staan nooit in de file’ laat al zien dat Van den Brandt en Van de Wiele met deze trend meegaan. De vraag is, gaan we met dit boek in de hand wél tegen de stroom in zwemmen?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 februari 2016
Carla Verwijs
Soms gebruik ik een mindmap als techniek om informatie te ordenen. Niet heel vaak, bij een brainstormsessie bijvoorbeeld. Ik bedenk dat ik eigenlijk niet goed weet waarvoor ik allemaal mindmapping zou kunnen toepassen. ‘Zakelijk mindmappen voor slagvaardige organisaties’ van Ary Velstra en Esther van Wijngaarden helpt me hier beter inzicht in te krijgen.
recensie
Algemeen management
2 februari 2016
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
In september 2013 trokken Peter Hinssen, Harry Demey en Steven Van Belleghem voor het eerst met een gezelschap van zo’n twintig topondernemers, CEO’s en politici naar Silicon Valley, met als doel het geheim van het succesvolle ondernemingsklimaat te ontrafelen.