OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 544 van 19.496 resultaten
recensie
Coaching en trainen
14 januari 2016
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Talent heb je of niet. Die overtuiging wordt waarschijnlijk even vaak bestreden als omarmd. Voor de auteurs van De talentcoach (‘Hoe signaleer en ontwikkel je talenten in organisaties?’) is er echter geen twijfel mogelijk: talent gaat over die eigenschappen en vaardigheden waarvoor we een aangeboren eigenschap hebben. Met hun boek nemen zij de lezer mee in een ontdekkingstocht naar inzicht in het menselijk talent.
recensie
Strategisch management
14 januari 2016
Dick Bos
3-5 minuten leestijd
Na de eerste bladzijden van Zo vernieuw je je businessmodel van Yousri Mandour, Kris Brees en Dorien van der Heijden, wat aarzelend gelezen te hebben, werd mijn aandacht steeds meer naar de inhoud getrokken. Een knap geschreven boek, met praktische handreikingen en een indrukwekkende methodiek.
preview
Non-profit
14 januari 2016
Wilma Roozenboom
3-4 minuten leestijd
Een bedrijf is geen goed doel belooft te laten zien hoe bedrijven en maatschappelijke organisaties succesvol kunnen samenwerken. De auteur, Wila Roozenboom, licht in deze preview een tipje van de sluier.
nieuws
Psychologie
14 januari 2016
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Januari, de eerste maand van het jaar. Een gelegenheid die massaal wordt aangegrepen om gewoontes te veranderen. En de daarbij behorende andere dingen te doen. De beste wensen voor jezelf. Anders eten, sportschool gaan bezoeken, vaker naar familie, eindelijk (en echt!) de studie af te ronden. Sommige van die zaken vereisen kleine stappen, andere hebben grotere gevolgen. En dan na die eerste stap: volhouden!
recensie
Algemeen management
13 januari 2016
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Ergens geweldig goed in zijn, communicatief sterk en geen schroom om op de voorgrond te treden. Dat is vast wel genoeg om uit te groeien tot autoriteit. Toch?! Of niet, want kijkend naar die kenmerken komen er heel wat mensen in aanmerking.
recensie
Verandermanagement
13 januari 2016
Manon Ruijters
6-8 minuten leestijd
Mijn kennismaking met Leandro Herrero en zijn ‘Viral Change’ is een verhaal met een veelbelovend begin. Terugdenkend kan ik bijna niet meer scherp achterhalen hoe en waar ik ‘viral change’ nu heb opgepikt. Is het vaktaal of volksmond? Beide misschien? Het begrip lijkt te zoemen. Herrero heeft daar gevoel voor, taal maken.
recensie
Reclame en verkoop
13 januari 2016
Marianna Zelichenko
In ‘Three Value Conversations: How to Create, Elevate and Capture Customer Value at Every Stage of the Long-Lead Sale’ beloven Erik Peterson, Tim Riesterer, Conrad Smith en Cheryl Geoffrion de aanpak voor B2B-trajecten te vernieuwen, met behulp van storytelling en inzichten uit neuropsychologie. Het boek maakt het – in mijn opinie terechte – punt dat salesprofessionals zich meer als visionairen en consultants moeten opstellen. Met dit idee in het achterhoofd worden uiteenlopende technieken gepresenteerd om het B2B traject succesvol te doorlopen.
recensie
Leiderschap
13 januari 2016
Marloes Hoekman
2-3 minuten leestijd
De manier waarop je naar de wereld kijkt, is bepalend voor wat je ziet – en dat wat je ziet, is bepalend voor wat je vervolgens doet. Dit is één van de belangrijkste uitgangspunten die Stephen Covey benoemt aan het begin van De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Immers, wanneer je een situatie wilt veranderen, moet je beginnen bij jezelf.
column
Psychologie
13 januari 2016
Roos Vonk
1-2 minuten leestijd
Mensen kunnen zichzelf enorm voor de gek houden. Ze gaan selectief om met informatie om hun positieve zelfbeeld en hun gemoedsrust. Ze vergeten dingen die niet in het gewenste beeld passen of geven er een creatieve draai aan.
recensie
Internet en social media
13 januari 2016
Marjolijn Vlug
Over sociale media wordt veel getweet, gepraat en geblogd. In het HR-vak denk je daarbij al snel aan ontwikkelingen en toepassingen in recruitment en wellicht arbeidsmarktcommunicatie: het twitteren van vacatures en het profileren van je organisatie op LinkedIn. Maar er is veel meer mogelijk. Op Twitter en Facebook, maar bijvoorbeeld ook met blogs en YouTube.
recensie
Marketing
12 januari 2016
Blokhuis
1-2 minuten leestijd
Contentmarketing vraagt aandacht van organisaties om publiek te binden en te boeien. Het nieuwste boek Handboek Engaging Content. Contentmarketing met een WOW-effect! van Patrick Petersen, laat zien waarom contentmarketing ertoe doet en hoe je het organiseert. Het boek helpt je snel op weg met contentmarketing en bevat een schat aan praktische informatie.
recensie
IT-management / ICT
12 januari 2016
Martin van Staveren
3-4 minuten leestijd
Sinds 1 januari 2016 is het wettelijk verplicht dat organisaties het lekken van digitale persoonsgegevens melden. Niet zo spannend, denk je? Wél als je het eerste voorbeeld leest in het praktijkboek Grip op datalekken.
recensie
Algemeen management
12 januari 2016
Maarten Fijnaut
In Wahlberg staat de coaching van een CEO centraal. Het eerste boek van Arvid Buit is een businessroman waarbij hij de lezer meeneemt in een uitvoerig coachingstraject. De lezer ervaart stap voor stap de transformatie van een keiharde en berekenende CEO naar een sociale en empathische leider.
preview
Non-profit
11 januari 2016
Friso van Abbema
3-4 minuten leestijd
In veel gemeenten komt de transformatie niet op gang; de impuls van de decentralisatie is te dominant en zit maatschappelijke vernieuwing in de weg. In de buurt van Friso van Abbema geeft echter handvatten om de zaak vlot te trekken. Een preview.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
8 januari 2016
Yolanda van Heese
3-5 minuten leestijd
In haar nieuwste boek Ik2 - de beste versie van jezelf laat Margriet Sitskoorn zien op welke manier u uw prefrontale hersenschors en de zogenaamde executieve vaardigheden (denk aan werkgeheugen, het vermogen om impulsen te onderdrukken en een cognitieve en mentale flexibiliteit) kunt ontwikkelen.
recensie
Algemeen management
8 januari 2016
Thijs Koevoet
2-3 minuten leestijd
Je moet springen als je valt. Laat het je niet overkomen. Wees proactief en gebruik de druk en beweging van de kanteling om verder te komen. Waag de sprong dan bereik je meer. Zo beginnen de auteurs Dr. Louis Polstra en Noor van Leeuwen hun vlot leesbare handboek over de veranderprocessen in zorg- en welzijnsorganisaties.
recensie
Algemeen management
8 januari 2016
Peter Streefkerk
3-5 minuten leestijd
Het managen van een team is een kunst apart, die slechts weinig mensen goed beheersen. Niet elk team boekt dezelfde successen. De cruciale vraag is dan ook waarom het ene team wel succesvol is en het andere team niet.
column
Organisatiekunde
8 januari 2016
Jan-Dirk den Breejen MA, MSc
2-3 minuten leestijd
Geluksgevoelens leveren volgens diverse onderzoeken een belangrijke bijdrage aan de omzet en winst van organisaties. Hoe maken we van de organisatie een omgeving die werknemers gelukkig maakt?
recensie
Algemeen management
7 januari 2016
Sebastiaan van der Valk
1-2 minuten leestijd
In het boek FLOW - van goed naar goud worden de theoretische inzichten van Mihaly Csikszentmihalyi door Marc Lammers vertaald naar de praktijk en naar teamverband.
preview
Algemeen management
7 januari 2016
Justin van Lopik
3-4 minuten leestijd
Ondernemingswaarde is een vrije keuze, zo stellen Pieter Geelhoedt en Wil Jansen in Wat kan mij nou gebeuren? Uitgangspunt is dat ondernemingen zich niet te hoeven laten overvallen door de realiteit die op hen af komt. Een preview.