OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 546 van 19.504 resultaten
recensie
Internet en social media
5 januari 2016
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Andrew Keen heeft een messcherp manifest geschreven waarin hij de lezer kennis laat maken met de andere kant van het internet. In Internet is niet het antwoord toont hij aan dat internet –sinds de Industriële Revolutie- de grootste ontwrichtende verandering in onze maatschappij in gang heeft gezet.
column
Economie
5 januari 2016
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Door sjoemelsoftware-affaire bij Volkswagen moest ik denken aan de belangrijkste les die ik ooit heb gekregen van Hans van den Doel.
recensie
Advisering
4 januari 2016
Peter Streefkerk
4-5 minuten leestijd
Offertes beoordelen tijdens een offerte- of aanbestedingsprocedure is een bekende activiteit voor inkopers, maar wat maakt in iedere procedure één van die te beoordelen offertes nu tot de winnende offerte?
preview
Personeelsmanagement
4 januari 2016
Annet van den Hoek
2-3 minuten leestijd
Systeemdenken in de praktijk toont een andere manier van kijken, een manier die door de auteurs de systemische benadering wordt genoemd. Een van de auteurs, Annet van den Hoek, neemt u in deze preview in vogelvlucht door de methode.
recensie
Mens en maatschappij
4 januari 2016
Hanneke Tinor-Centi
1-2 minuten leestijd
‘Nachtwild’ is het waargebeurde verhaal van Anoek de Groot.
Op een zeker moment vertrekt Anoek, uit een gevoel van onvrede met haar leven als kunstenares in Amsterdam, naar Tokio om daar te gaan werken als nachtclubdanseres.
interview
Persoonlijke effectiviteit
4 januari 2016
Ger Post
7-10 minuten leestijd
Margriet Sitskoorn kreeg na een lezing steevast de vraag: hoe kunnen we ons brein ontwikkelen? In haar nieuwste boek geeft ze antwoord. ‘Eigenlijk is een betere wereld maken mijn hoofddoel.’
column
Algemeen management
4 januari 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
In 2014 voorspelde ik het volgende: ‘Gepatenteerde trends zijn retro & authentiek. Vandaar dat we voor onze inventarisatie een authentieke klassieke glazen sneeuwbol een paar keer op zijn kop hebben gehouden waarna een hele sneeuwbui aan onmiskenbare trends naar beneden dwarrelde.
opinie
Leiderschap
29 december 2015
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Saskia Tjepkema is als adviseur verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Ze werkt als procesbegeleider, ontwerper en coach bij leer- en ontwikkelvraagstukken van personen, teams en organisaties. Ze vertelt over haar 3 favoriete boeken.
recensie
Verandermanagement
29 december 2015
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Dat is toch wel een vondst: een samenvatting maken van je eigen boek en die vervolgens zelf uitgeven. Het resultaat is #DKVV. De kern van veranderen dus waarin auteurs Marco Witte en Jan Jonker de lezer in kort bestek de wegen naar de kern wijzen.
interview
IT-management / ICT
28 december 2015
Lex van Almelo
4-6 minuten leestijd
Joris Hutter en Koen Versmissen van Privacy Management Partners maken samen met twee collega’s in Grip op datalekken op een vlotte manier duidelijk wat je sinds 1 januari moet doen bij datalekken en hoe je datalekrisico’s kunt beheersen.
preview
Psychologie
28 december 2015
Sietse Bakker
4-5 minuten leestijd
Geïnspireerd door het butterfly-effect - elke kleine verandering kan grote gevolgen hebben - neemt Sietse Bakker je in De Sparkle mee op de zoektocht naar de details die het verschil maken in je leven, je omgeving en de wereld. Een preview.
recensie
Psychologie
28 december 2015
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
In Ariely weet raad weet Dan Ariely op vlotte en humorvolle wijze antwoord te geven op de 95 leukste psychologische puzzels die hem in de afgelopen 25 jaar werden voorgelegd.
recensie
Psychologie
24 december 2015
Annett Keizer
2-3 minuten leestijd
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Hoe krijg je dan toch mensen mee in jouw verhaal? Harder praten helpt niet, zeggen Job Boersma en Sarah Gagestein. Zij geven daarom zeven ‘ongehoord goede strategieën om wél te overtuigen.’
opinie
Mens en maatschappij
24 december 2015
Martijn Leijten
3-4 minuten leestijd
In deze rubriek analyseren bestuurskundigen van de TU Delft patronen en wetmatigheden waar veel managementboeken soms aan voorbij gaan of voor vanzelfsprekend aannemen. In deze aflevering legt Martijn Leijten uit wat de gevaren zijn van gemiddelden.
recensie
Leiderschap
24 december 2015
Inge Ploegmakers
Enige tijd geleden werd mij verteld dat uit onderzoek blijkt dat een mens zich gemiddeld 160 keer per dag irriteert. Hoewel ik er vanuit ga dat het merendeel van deze irritaties redelijk onbewust opkomt en weer voorbij gaat, kan ik mij bij dit aantal wel iets voorstellen.
preview
Marketing
24 december 2015
Paul Kruijssen
3-4 minuten leestijd
In deze preview gaat Paul Kruijssen in op de vier schijven uit Het MerkMenu. Hoe laat je de wereld zien wat jouw organisatie uniek maakt? En hoe betrek je je medewerkers en klanten ook in dit proces?
recensie
Algemeen management
24 december 2015
Corien Plaisier
1-2 minuten leestijd
Om succesvol te zijn moet je groot denken en hulp van anderen accepteren. Maar hoe zorg je ervoor dat anderen jou helpen? Dat hangt helemaal af van je houding, de communicatie en je gedrag. Gertien Beijering legt in Opdrachten binnenhalen met de GunfactorVerhoger uit hoe je dat precies doet.
nieuws
24 december 2015
Pierre Spaninks
1-2 minuten leestijd
Dezer dagen verschijnen de laatste boeken die nog kunnen meedingen naar de titel van Managementboek van het Jaar. Dan moet de jury echt aan de bak. En mag jurylid Pierre Spaninks niet meer uit de school klappen. Daarom zet hij vandaag een punt achter zijn blog.
interview
Leiderschap
24 december 2015
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
De wereld verandert in steeds hoger tempo. De toenemende complexiteit veroorzaakt onzekerheid. Dat stelt hoge eisen aan het leiderschap. Sjoerd de Waal ontdekte een instrumentarium dat daar een cruciale bijdrage aan zou kunnen leveren. Hoe, dat beschrijft hij samen met Ingvar Jónsson in The Whole Brain Leader. Een man met een missie doet zijn verhaal.
preview
Marketing
23 december 2015
Rijn Vogelaar
3-4 minuten leestijd
In de eerste editie van De Superpromoter staan nog vrijwel geen praktijkervaringen beschreven. Het was toen vooral nog een vernieuwend theoretisch concept. Ondertussen hebben organisaties over de hele wereld het gedachtegoed omarmd. Tijd dus voor een herziene versie met best practices en nieuwe inzichten. In deze preview blikken we terug op het succes van de eerste versie en wordt beschreven wat nieuw is aan de herziene versie.