OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 551 van 19.511 resultaten
recensie
1 december 2015
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
Vroeger, thuis, bij mijn ouders, was Toon Hermans van de grote drie van destijds de minst gewaardeerde. Wim Kan was het helemaal en Wim Sonneveld kon na zijn vroegtijdige overlijden niet meer stuk.
recensie
Mens en maatschappij
1 december 2015
Jan Boerstra
In World Order verklaart de oud-minister van Buitenlandse Zaken Henry Kissinger aan de hand van voorbeelden uit de wereldgeschiedenis hoe conflicten tussen landen en regio’s zijn ontstaan en opgelost. Op basis daarvan geeft hij aan wat nodig is voor het creëren van een internationale orde die zorgt voor stabiliteit en vrede.
recensie
Mens en maatschappij
1 december 2015
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
In World Order verklaart de oud-minister van Buitenlandse Zaken Henry Kissinger aan de hand van voorbeelden uit de wereldgeschiedenis hoe conflicten tussen landen en regio’s zijn ontstaan en opgelost. Op basis daarvan geeft hij aan wat nodig is voor het creëren van een internationale orde die zorgt voor stabiliteit en vrede.
nieuws
Advisering
1 december 2015
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
De speurtocht naar het nieuwe Managementboek van het Jaar is in volle gang. Pierre Spaninks houdt een blog bij over zijn ervaringen. Vorige week liet hij juryvoorzitter Mirella Visser aan het woord over wat zij van een managementboek verwacht. Deze week: Leike van Oss.
recensie
30 november 2015
Peter van der Wel
2-3 minuten leestijd
Wie is er niet benieuwd hoe het er in 2025 uit zal zien? Hoe het dan zal zijn met zijn of haar werk of bedrijf? Hiermee komen we op het terrein van de toekomstverkenning ofwel futurologie. Deze wetenschap is intussen het stadium van de glazen bol of het trendwatchen allang ontstegen. The Future of Business - met bijdragen van meer dan 60 toekomstverkenners uit meer dan 20 landen onder redactie van Rohit Talwar - is een ware schatkamer vol inzichten over de mogelijke toekomst.
preview
Internet en social media
30 november 2015
Gerrita van der Veen
3-4 minuten leestijd
Social media is één van de belangrijkste recente ontwikkelingen die effect hebben op de bedrijfsvoering. Stichting Management Studies liet er daarom onderzoek naar doen, en dat resulteerde in Social media? Social business! Een preview.
interview
Marketing
30 november 2015
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Branding is hot, maar dat leidt niet automatisch tot betekenisvolle merken. Niet zelden lijkt een middagje brainstormen genoeg om de merkidentiteit vast te leggen. Zonde van alle tijd en moeite, oordeelt merkadviseur Michel Jansen. Als de identiteit op een meer onderbouwde wijze tot stand komt, valt er veel meer uit het merk te halen. Met zijn nieuwste boek, De vijf stappen naar een betekenisvol merk (‘Ontdek de kracht van archetypen’) reikt hij communicatie- en marketingprofessionals, maar vooral ook management teams, handvatten aan om vanuit een sterk merk de markt te bewerken.
recensie
Verandermanagement
27 november 2015
Lieke Hoogerwerf
7-10 minuten leestijd
Een verfrissend en tegelijk uiterst vakkundig betoog over strategische samenwerking. Daniël Wolfs is in Magic makers glashelder over ‘wat verbindt’ en wat verbondenheid inhoudt.
recensie
Algemeen management
27 november 2015
Justin van Lopik
2-3 minuten leestijd
De boodschap van Paul Verburgt in Minimal Management: geef medewerkers hun vrijheid en eigen verantwoordelijkheid terug en beperk management tot het uiterste minimum. Wat vinden de klanten van Managementboek.nl van dit boek?
recensie
Leiderschap
27 november 2015
Eric van Arendonk
1-2 minuten leestijd
Neuro is momenteel hot binnen marketing. De neurowetenschap opent nieuwe inzichten voor de marketeer. Menig marketeer kijkt er naar als een kind naar de snoeppot. Is er een soort koopknop waarmee we iedere consument kunnen beïnvloeden? Er is al menig boek over volgeschreven en ik heb er zelf aan een meegewerkt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 november 2015
Dick Bos
Mindfulness, kleine oefeningen voor meer ontspanning van Gill Hasson, is een ontzettend leuk boek om te lezen. Het zet je even stil en doet je beseffen dat er meer is dan een jachtig leven leiden en dat het wenselijk, nee zelfs noodzakelijk is om in het hier en nu te leven.
recensie
Reclame en verkoop
27 november 2015
Hanneke Tinor-Centi
Wanneer je regelmatig presentaties geeft of gaat geven en je jouw ‘pitch-skills’ wilt verbeteren, dan is ‘Pitch’ echt iets voor jou. Met een uitgebalanceerde en aansprekende pitch haal je namelijk opdrachten binnen! Je zet je zelf (of jouw organisatie) in de schijnwerpers en maakt een onuitwisbare indruk op (aspirant)opdrachtgevers. Ook wanneer je weinig tijd of ruimte krijgt om je verhaal te vertellen, kun je glansrijk pitchen.
interview
Internet en social media
27 november 2015
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Samen met de consument een nieuwe biersmaak bedenken, ijssmaken van Ben & Jerry’s van de graveyard terughalen, koeien en consumenten die in het weiland een yoghurtsmaak bepalen. Social media is social business. Ook interne social media kan geld opleveren, al is dat lastiger meetbaar. Dit en meer blijkt uit het boek Social media? Social business! Een onderzoek in opdracht van de Stichting Management Studies. Wij spraken Han Gerrits, een van de auteurs/onderzoekers.
nieuws
Leiderschap
27 november 2015
Jeroen Ansink
4-5 minuten leestijd
Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? ‘Onze man in de VS’ Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.
recensie
Communicatie en media
26 november 2015
Louis Thorig
1-2 minuten leestijd
Organisatieverandering is aan de orde van de dag in bedrijven en andere organisaties. Elke organisatie maakt heel dringende of juist kleine veranderingen door. Verandercommunicatie kan daarbij helpen, en daarover gaat Veranderen. Zo communiceer je dat! van Vincie van Gils.
column
Leiderschap
26 november 2015
Mirella Visser
4-6 minuten leestijd
Sinds de verschijning van De zijderoute naar de top (in 2009) is er weinig veranderd in de bestuurskamers. In 2013 werd een wettelijk streefcijfer ingevoerd van minstens 30% mannen en 30% vrouwen in de top. Maar vandaag de dag voldoet geen enkele onderneming hieraan. Nederland loopt ook achter in Europa. Waarom lukt het in een aantal andere landen wel? Welke instrumenten worden succesvol ingezet door internationale ondernemingen? Wat kunnen we leren van innovatieve aanpakken uit het buitenland? Dit zijn kernvragen tijdens het seminar Gender-Balanced Company Boards op 9 december.
recensie
Organisatiekunde
26 november 2015
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
In Positieve organisaties bouwt Robert Quinn voort op zijn eerdere werken. Het thema van de ‘positieve organisatie’ is daaraan toegevoegd en geeft een krachtige richting aan de lezer. Hoewel het boek weinig nieuwe inzichten biedt, is het van hoge kwaliteit. Dat komt door de eenvoud, de schrijfstijl, de verhalen en de ondersteunende instrumenten.
recensie
Organisatiekunde
26 november 2015
José Otte
Een boek over toezicht geschreven aan de hand van ervaringen van toezichthouders door de mensen achter Toezicht met Pit.
recensie
26 november 2015
Hanneke Tinor-Centi
‘Stem!’ verhaalt over twee volkomen tegengestelde vrouwen. Enerzijds is daar de onopvallende, teruggetrokken Trudy en anderzijds Senna, de populaire zangeres én jurylid van talentenjacht ‘Stem!’.
recensie
Organisatiekunde
26 november 2015
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
‘Geen enkele organisatie kan de grote private en publieke vraagstukken van deze tijd alleen oplossen,’ schrijven Edwin Kaats en Wilfred Opheij in hun boek Leren samenwerken tussen organisaties (‘Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships’). ‘Of het nu gaat om innovatie, goede zorg, economische ontwikkeling, duurzaamheid, openbare orde en veiligheid, het te boven komen van een recessie; samenwerken is altijd nodig.’