OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 580 van 19.520 resultaten
recensie
Strategisch management
16 juni 2015
Daniëlle de Jonge
Dat het cruciaal is om als (klein) bedrijf een ijzersterk merk te hebben (of beter: zijn) staat buiten kijf. Logischerwijs betekent dus ook: jezelf laten zien. En dat is waar sommige vrouwen ineens last krijgen van dat typisch vrouwelijke trekje ‘kan ik dat wel maken / ben ik wel goed genoeg / ….’.
preview
Persoonlijke effectiviteit
16 juni 2015
David Allen
3-4 minuten leestijd
De eerste editie van Getting Things Done, die uitkwam in 2001 en door velen werd beschouwd als een klassieker onder de titels over persoonlijke productiviteit, is door David Allen herschreven. Logische vragen bij deze nieuwe editie zijn: Wat is er nieuw aan? Wat is het verschil met de versie van 14 jaar geleden? Waarom is het boek herschreven? Allen beantwoordt de vragen in deze preview.
interview
Strategisch management
16 juni 2015
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
‘Leiders blijven bestaan, maar we gaan managers uit organisaties slopen.’ Het is voor Filip Vandendriessche en Han Looten, auteurs van het boek Leidinggeven zonder cijfers ('Van input naar output'), geen vraag of dat gaat gebeuren, maar in welk tempo. Domineerde in de jaren ’70 tot ’90 generalisme, de toekomst is er één voor de specialisten. ‘Je kunt niet vandaag een schoenenfabriek managen en morgen de NS. ’ Van (af)vinken naar vonken.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
16 juni 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Iets toezeggen. We doen dat vaak al te makkelijk. Tegen je collega, je partner of je kinderen. ‘Ja’ op een vraag en te vaak om er maar gewoon van af te zijn. Of omdat een ‘nee’ de wedervraag ‘waarom niet?’ en een mogelijk conflict uitlokt.
preview
Algemeen management
15 juni 2015
Gertien Beijering
3-4 minuten leestijd
Veel ondernemers zullen de volgende situatie herkennen. Producten en diensten gaan steeds meer op elkaar lijken. Je kunt proberen je inhoudelijk, of in prijs, te onderscheiden maar dat doen anderen ook. Als je slechts ‘een van de velen’ bent, is de kans dat klanten voor jou kiezen relatief klein. Toch is er een slimme manier om in no time meer omzet te genereren. Hoe? Door je gunfactor te verhogen! Gertien Beijering deelt in deze preview op haar Opdrachten binnenhalen met de GunfactorVerhoger 5 tips om jouw gunfactor te verhogen.
nieuws
Communicatie en media
15 juni 2015
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Effectief speechen is te leren. In Spreek als TED legt de Amerikaanse communicatie/adviseur Carmine Gallo uit hoe.
interview
Economie
15 juni 2015
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
De reorganisatie bij de politie vlot niet. De Jeugdzorg klaagt over het nieuwe systeem en ook met het pgb wil het nog niet vlotten. Waarom gaat het in verandertrajecten toch zo vaak fout? In het boek Hoe ik verander (‘Anders interveniëren in organisaties en maatschappelijke vraagstukken’) geeft Shirine Moerkerken antwoord op die vraag en geeft zij tevens aan hoe je wel het verschil kunt maken.
interview
Werk en loopbaan
14 juni 2015
Pierre Spaninks
4-5 minuten leestijd
In Wie heeft mijn werkplek gepikt? vertellen Floris Vrasdonk en Suze Krijnen hoe je als medewerker Het Nieuwe Werken naar jouw hand kunt zetten. Dat iemand je werkplek gaat pikken, is onvermijdelijk. De vraag is: regel jij er een betere plek voor terug?
interview
Economie
14 juni 2015
Ronald Buitenhuis
8-12 minuten leestijd
Het vak corporate antropologie is in opkomst. Organisaties kunnen veel leren van gebruiken en rituelen van verre vreemde volken. Waar we in het dagelijks leven bijvoorbeeld uitgebreid stil staan bij geboorte en dood, daar laten we in de corporate wereld mensen met stille trom vertrekken en vergeten we inwerkprogramma’s of een goede afscheidsspeech. Terwijl die rituelen er niet voor niets zijn. ‘Het zou pas geholpen hebben als bankiers door een ritueel berouw hadden getoond. Dan zou het misschien hebben beklijfd.’
recensie
Reclame en verkoop
12 juni 2015
Corien Plaisier
'Human2Human' is het tweede boek van Danielle de Jonge. Ze neemt u mee op het pad van onderscheidend verkopen met echte aandacht, en dat is dan ook de ondertitel van dit boek.
recensie
Reclame en verkoop
12 juni 2015
Peter Streefkerk
Binnen het MKB worstelen leveranciers vaak met de complexiteit van het Europees aanbesteden. Toch is er slechts weinig - in gewone mensen taal geschreven - literatuur beschikbaar om het MKB wegwijs te maken in de aanbestedingswetgeving en de daaruit voortvloeiende regels. Het gevolg is veel gemopper en inefficiënte inspanningen vanuit de leveranciers zonder zichtbare resultaten. Met het ‘Handboek inschrijven op aanbestedingen’ vult Octavia Siertsema die leemte voor een deel in, naast het al eerder geschreven boek ‘Succesvol inschrijven op aanbestedingen’ van Jessica van der Burg.
recensie
IT-management / ICT
12 juni 2015
Peter Streefkerk
Het aantal boeken over contractmanagement in het Nederlandse taalgebied is op één hand te tellen. De oogst is mager, terwijl de behoefte aan vakliteratuur groot is bij contractmanagers, inkopers en contractbeheerders, die een volgende stap willen zetten in hun eigen ontwikkeling en die van hun afdeling.
recensie
Leiderschap
12 juni 2015
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
De veranderingen gaan steeds sneller en de impact van de veranderingen is steeds groter. Was de gemiddelde levenscyclus van een bedrijf in 1955 nog 45 jaar, tegenwoordig is dat slechts 15 jaar. Ook wordt de levensduur van producten steeds korter. In de afgelopen jaren zijn bedrijven voor hun omzet en winst grotendeels afhankelijk geworden van producten die in de laatste vijf jaar zijn gelanceerd.
recensie
Algemeen management
11 juni 2015
Sjors van Leeuwen
5-7 minuten leestijd
Big Bang Disruption is een nieuwe vorm van innovatie die de kracht heeft om stabiele bedrijven in slechts een aantal maanden of soms zelfs dagen te ontwrichten. Dat komt door de inzet van disruptieve technologieën die vele malen beter en goedkoper zijn dan hun voorganger. Met als gevolg een continue stroom van nieuwe producten en diensten die beter, goedkoper én meer op maat zijn.
interview
Algemeen management
11 juni 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Hoe minder managers, hoe beter. Dat zegt Paul Verburgt die zelf 35 jaar manager was. Medewerkers zuchten onder de beheersdrift van hun managers en daarom moet het roer radicaal om, lezen we in zijn boek Minimal Management.
recensie
Organisatiekunde
10 juni 2015
Nico Jong
Leiderschap is ingewikkeld in deze tijd, waarin complexiteit en chaos toenemen omdat cultuur nauwelijks nog tijd heeft om te stollen tot een culturele orde. Antropologie kan leiders helpen omdat zij is gericht op het ontwarren van cultuurpatronen, het duiden van rituelen, omgangsvormen en machtsrelaties en het interpreteren van manieren waarop mensen orde in de chaos proberen te scheppen.
recensie
Internet en social media
10 juni 2015
Brigitte Koehler
Heb je een iPad? Wil je deze zakelijk gebruiken en ben je op zoek naar een boek dat helderheid schept in het enorme aanbod apps? Maar wil je ook efficiënter werken, toegang hebben tot al je informatie en daarom minder of zelfs geen papier meer hoeven te gebruiken? Dan is Peter van Loevezijns boek ‘Je iPad als mobiel kantoor’ echt iets voor jou!
recensie
Organisatiekunde
10 juni 2015
Sebastiaan van der Valk
Anders dan anders; Qua verhalen, qua vormgeving en qua aanpak. En juist daarom inspireert ‘De corporate tribe’ van Danielle Braun en Jitske Kramer!
recensie
Organisatiekunde
10 juni 2015
Arie Buvens
Omdat studenten in de klas hem vaak vragen hoe je de theorie nu in de praktijk moet toepassen, schreef Hugo Hendriks een studieboek voor het hoger beroepsonderwijs, post hbo en wo, waarbij de praktische toepassing van de theorie centraal staat: ‘Procesmanagement in de praktijk, beschrijven, besturen, analyseren en verbeteren’.
recensie
Communicatie en media
10 juni 2015
Nico Jong
Betteke van Ruler, de Grande Dame van het communicatievak, heeft na twee jaar opnieuw honderd professionals, wetenschappers, docenten en studenten weten te bewegen een tweede editie te produceren van het grootboek van het communicatievak. 'Communicatie NU #2' is een koffietafelboek in de vorm van een glossy magazine.