OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 583 van 19.523 resultaten
recensie
recensie
recensie
preview
Algemeen management
2 juni 2015
Paul Verburgt
4-6 minuten leestijd
‘Management is vooral beheerskosten waaruit je moeiteloos zestig procent kunt wegsnijden’ aldus Paul Verburgt in zijn eerdere preview op zijn boek Minimal Management. In deze preview gaat Verburgt dieper in op de principes achter Minimal Management.
nieuws
2 juni 2015
Ger Post
3-4 minuten leestijd
Als het aan beroepsscepticus Michael Shermer had gelegen, konden de geesteswetenschappen wel worden afgeschaft. Dat idee veranderde toen hij onlangs de Nederlandse hoogleraar Rens Bod tegenkwam.
recensie
Algemeen management
1 juni 2015
Jaap Nawijn
Paul beschrijft zijn visie op organiseren en sturing in moderne en toekomstbestendige organisaties op een uiterst leesbare en toegankelijke manier. Hij geeft bovendien praktische tips en toepasbare adviezen. Ruimte en verantwoordelijkheid laten aan medewerkers, loslaten door een zeer beperkt aantal ‘managers’, sturen op resultaten.
column
Psychologie
1 juni 2015
Roos Vonk
1-2 minuten leestijd
Eén rotte appel in je team kan voor iedereen de arbeidsvreugde en productiviteit om zeep helpen. Eerder onderzoek liet al zien dat de prestaties van een heel team dalen als één collega zich vervelend gedraagt. Voor een deel komt dat doordat gedrag van mensen veel besmettelijker is dan ze zelf denken.
recensie
Organisatiekunde
1 juni 2015
Nico Jong
Veel organisaties worstelen met ernstige gezondheidsklachten, ondanks alle managementhypes die zij telkens weer omarmen. Volgens Ben Kuiken kan nieuw organiseren hen mogelijk helpen. Dat is niet de volgende hype, maar juist een stap terug naar de bedoeling van de organisatie en terug naar menselijke verhoudingen, tussen medewerkers onderling en met klanten. Zijn inzichten vat hij samen in een handzaam EHBO-boekje voor organisaties.
recensie
Strategisch management
1 juni 2015
Evelien Dieleman
In zijn boek ‘De ontdekking van de toekomst’ onderzoekt Wim de Ridder recente en minder recente technologische ontwikkelingen en hun oorzaken. Hij concludeert dat technologische ontwikkeling veelal een reactie is op maatschappelijke en of economische crises. Crises hebben impact op de maatschappij en blijken voorspelbaar te zijn. Het maakt dat technologische ontwikkelingen geëxtrapoleerd kunnen worden naar de toekomst.
recensie
Marketing
1 juni 2015
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
‘Power to the people’, een prachtige en krachtige titel, een oranje opgeheven vuist erbij en een regenboog aan verfspetters aan de buiten én de binnenkant van het boek. Marktwerking in de zorg vraagt om marketing in de zorg. Hoe zorg je ervoor dat potentiële cliënten voor jouw organisatie kiezen en niet voor de concurrent?
recensie
Personeelsmanagement
1 juni 2015
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Je Binnenste Buiten: een dik boek over professionele identiteit in organisaties. Het hebben van een sterke professionele identiteit kent vele voordelen; deze voordelen worden in dit boek uitgebreid besproken en voor zien van zowel een theoretische onderbouwing alsook geïllustreerd met verhalen uit de praktijk. Wij willen immers allemaal werken in een professionele organisatie... toch?
preview
Algemeen management
1 juni 2015
Glenn van der Burg
3-4 minuten leestijd
Terwijl de wereld om ons heen in vliegende vaart verandert, vraagt Glenn van der Burg zich in zijn nieuwe boek Management mythes af: Werkt de organisatie nog? Van der Burg licht in deze preview een mythe toe: die van beheersing.
nieuws
Internet en social media
29 mei 2015
Justin van Lopik
3-4 minuten leestijd
‘Binnen Google kunnen er nog genoeg dingen verbeterd worden.’ Zo bescheiden begint Laszlo Bock, Hoofd People Operations bij Google, zijn verhaal. ‘We zijn simpelweg een groep mensen die proberen het juiste te doen.’ Wat belangrijk is voor een verandering in het huidige werkleven is de transformatie van werk als noodzakelijk kwaad naar een verrijking van het leven van de werknemer.
recensie
Marketing
28 mei 2015
Rob van Nes
Een inspirerende lezing is soms de aanleiding om het boek waarop die inleiding is gebaseerd te lezen, net zoals een boek de reden kan zijn om de daaraan ontleende lezing te bezoeken. Net als bij de combinatie film/boek geeft dit niet zelden een spanningsveld met op een van beiden een teleurstelling. Zo ook in het geval van ‘Kijken, kijken… anders kopen’. Een vlammend betoog van Cor Molenaar deed mij verlangen naar meer achtergronden en vooral naar zijn visie op de toekomst. Dat wordt immers beloofd; ‘In dit boek behandelt Cor Molenaar de veranderende koopprocessen en schetst hij een toekomstbeeld van de klant en de markt’.
preview
Leiderschap
28 mei 2015
Mirjam van der Linden
2-3 minuten leestijd
Elk jaar heeft weer een zakenvrouw de eer: benoemd worden tot Zakenvrouw van het Jaar, officieel de Prix Veuve Clicquot. Feestelijk uitgereikt door een van onze vrouwelijke ministers in aanwezigheid van de pers én haar voorgangsters.
interview
Personeelsmanagement
28 mei 2015
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
Over professionals, professioneel en professionaliteit is in de loop der jaren al heel wat geschreven. Over professionele identiteit ook, alleen is daarover, in tegenstelling tot de eerstgenoemde begrippen, bar weinig in professionaliseringsprogramma’s terecht gekomen. Dat is volgens Manon Ruijters een belangrijke vergissing. Met haar boek Je Binnenste Buiten - Over professionele identiteit in organisaties wil zij een bijdrage leveren aan de positionering van het onderwerp binnen het omvangrijke corpus van literatuur over het ontwikkelen van mensen in organisaties.
recensie
Communicatie en media
27 mei 2015
Marjolein te Kolsté
Heerlijk – een glossy! Wat bij mijn weten geheel nieuw is in het serieuze communicatievak is een leuk en vrolijk tijdschrift óver het communicatievak. Bladeren, kopje koffie erbij en een uurtje later weet je alle ins en outs over het vak en ken je diegenen die ertoe doen.
recensie
Communicatie en media
27 mei 2015
Marjolein te Kolsté
Na Communicatie NU is er nu (voorjaar 2015) een opvolger. Opnieuw een leuk en vrolijk tijdschrift óver het communicatievak. Verschil met deel 1: aandacht voor nieuwe businessmodellen en de gevolgen van digitalisering.
recensie
Communicatie en media
27 mei 2015
Marjolein te Kolsté
Heerlijk – een glossy! Wat bij mijn weten geheel nieuw is in het serieuze communicatievak is een leuk en vrolijk tijdschrift óver het communicatievak. Bladeren, kopje koffie erbij en een uurtje later weet je alle ins en outs over het vak en ken je diegenen die ertoe doen.
recensie
Marketing
27 mei 2015
Sjors van Leeuwen
‘CEX SELLS’. Zo’n titel moet de aandacht wel trekken, zullen de auteurs en uitgever gedacht hebben. Maar deze titel is niet alleen een leuke eyecatcher, het dekt ook de lading.