OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 591 van 19.527 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 april 2015
Justin van Lopik
3-4 minuten leestijd
Wie schrijft, die blijft. Misschien doet u er zelf ook aan mee. Dagelijks produceren wij met z’n allen enorme hoeveelheden rapporten en memo’s. Leest u ze allemaal? En hoe goed leest u ze? Hoeveel van de informatie kunt u na een paar dagen nog reproduceren? In ‘Lezen, weten en niet vergeten’ reikt Mark Tigchelaar u een methode aan om uw hersenen te trainen en ze daardoor beter te benutten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 april 2015
Nicole Wouters
Wie schrijft, die blijft. Misschien doet u er zelf ook aan mee. Dagelijks produceren wij met z’n allen enorme hoeveelheden rapporten en memo’s. Leest u ze allemaal? En hoe goed leest u ze? Hoeveel van de informatie kunt u na een paar dagen nog reproduceren? In zijn boek ‘Lezen weten en niet vergeten’ reikt Mark Tigchelaar u een methode aan om uw hersenen te trainen en ze daardoor beter te benutten.
recensie
Algemeen management
14 april 2015
Nienke Dijkstra
2-3 minuten leestijd
Verticale of intensieve vooruitgang, hoe doe je dat? Een vraag die centraal staat in Zero to One van Peter Thiel, de medeoprichter van Paypal. Totaal nieuwe producten bedenken en ontwikkelen in plaats van dingen die werken kopiëren (horizontale variant). Een overzicht met onverwachte verbanden en een inhoudelijke samenvatting over de do’s en don’ts van het nieuwe ondernemen.
recensie
Algemeen management
14 april 2015
Nienke Dijkstra
2-3 minuten leestijd
Verticale of intensieve vooruitgang, hoe doe je dat? Een vraag die centraal staat in Zero to One van Peter Thiel, de medeoprichter van Paypal. Totaal nieuwe producten bedenken en ontwikkelen in plaats van dingen die werken kopiëren (horizontale variant). Een overzicht met onverwachte verbanden en een inhoudelijke samenvatting over de do’s en don’ts van het nieuwe ondernemen.
recensie
Algemeen management
14 april 2015
Martin van Staveren
De omslag van dit boek roept associaties op met het Tv-programma Bananasplit, de inhoud eveneens. Drie marketeers hebben in het boek 'Business Bloopers' meer dan 175 bedrijfsuitglijders beschreven én geanalyseerd. Dit resulteert in 10 lessen. Zijn business bloopers altijd te voorspellen? Nee. Is er wat aan dergelijke risico’s te doen? Wel degelijk.
recensie
Mens en maatschappij
14 april 2015
Peter van der Wel
3-4 minuten leestijd
‘#1 In de leesclub van Mark Zuckerberg van Facebook’. Dat belooft wat. De titel ‘Het einde van macht’ belooft ook veel. Maakt Moisés Naím de auteur van dit boek dit allemaal waar? Ja en nee. Dit antwoord is net zo genuanceerd als het boek zelf. Ik vind het een goed boek. Een aanrader voor wie echt geïnteresseerd is in het machtsaspect in het huidige tijdsgewricht. Maar ik heb er ook het een en ander op aan te merken.
nieuws
Mens en maatschappij
13 april 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Met de regelmaat van de klok verschijnen er biografieën over grote leiders. Maar zeldzaam is dat een modern, gerespecteerd leider een biografie schrijft over zijn held, zijn (leer)meester. Boris Johnson heeft dit gedaan over zijn leermeester Winston Churchill in De Churchill factor (‘Hoe één man geschiedenis schreef’).
recensie
Organisatiekunde
13 april 2015
Joost Lommers
Het regiebureau – kernprincipes voor sturen op resultaat van Leon-Paul de Rouw en Chris Verhoef – ziet er netjes en verzorgd uit. De stripachtige tekening op de voorkant, wel in ‘klare lijn’, doet een speelse insteek vermoeden. Als je het boek doorbladert, blijken toch de ‘rechthoeken-en-lijnen-plaatjes’ de overhand te hebben. Gelukkig zijn het heldere plaatjes.
recensie
Non-profit
13 april 2015
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
Als Disney de baas was van uw ziekenhuis, zou hij het wel weten. Dan krijgen hoffelijkheid en echte aandacht voor de patient de voorkeur boven efficiency. Dat is niet alleen leuk voor de klant, maar ook goed voor de organisatie. Want zo'n aanpak levert betere zorg tegen lagere kosten. Aldus Fred Lee, schrijver van het boek 'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis' in een interview met Managementboek Magazine.
recensie
Algemeen management
13 april 2015
Christel Deckers
3-4 minuten leestijd
Het nieuwe non-profit-management in theorie en praktijk, geschreven door Tom Bosman laat in de praktijk en in theorie de overeenkomsten en verschillen tussen manager in de profit en manager in de non-profit zien.
recensie
Algemeen management
13 april 2015
Marloes Hoekman
Smartcuts – niet te verwarren met ‘shortcuts’ – zijn manieren om sneller én slimmer succes te behalen. Op de achterflap van het boek valt te lezen dat ‘persoonlijk succes niet alleen wordt bepaald door opleiding en werkervaring, maar vooral door het momentum. Hoe grijp je dat?’
recensie
Organisatiekunde
10 april 2015
Jannie Vos
Een bootje met op de boeg ‘regiebureau’ vaart voorop en breekt het ijs voor een grote boot met de naam ‘onderneming’. Op het dek van de ‘onderneming’ staan containers die samen het woord ‘core business’ vormen. Het regiebureau als ijsbreker voor de onderneming, het is een grappig beeld en een mooie metafoor voor regie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 april 2015
Sjors van Leeuwen
5-7 minuten leestijd
Klanten zijn niet gek en ze hebben tegenwoordig keuze te over. Leveranciers en producten in overvloed. Dus hoe overtuig je mensen, consumenten en klanten om toch voor jouw bedrijf, merk of product te kiezen. Of hoe zorg je ervoor dat jouw baas en collega's het eens zijn met jouw plannen?
recensie
Marketing
10 april 2015
Sjors van Leeuwen
Neuromarketing is ‘hot’. Want klanten zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen. Traditioneel marktonderzoek heeft daardoor nauwelijks voorspellende waarde. Niet voor niets mislukt het merendeel van alle nieuwe producten en is een groot deel van het reclamebudget weggegooid geld. Dankzij neuromarketing is dat verleden tijd.
recensie
Algemeen management
10 april 2015
Sjors van Leeuwen
recensie
Organisatiekunde
10 april 2015
Sjors van Leeuwen
Wakker geschud door de economische en vertrouwenscrisis zoeken organisaties naar een nieuw evenwicht tussen menselijke en economische waarden. Het boeddhisme biedt hiervoor een aantal goede aanknopingspunten.
recensie
Psychologie
10 april 2015
Sjors van Leeuwen
Mensen zijn meer kuddedieren dan we zelf willen geloven. Dat is de boodschap van Mark Earls in zijn boek ‘De Ultieme Kudde’. Hij beschrijft daarin op pakkende wijze hoe de mens vooral beïnvloed wordt door anderen. Zijn conclusies heeft hij samengevat in de zeven principes van kuddemarketing.
recensie
Strategisch management
10 april 2015
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Zomerspelers hebben passie voor de klant en de beste klantbeleving. Ze willen hun klanten het best mogelijke product tegen de best mogelijke prijs bieden. Zomerspelers hebben klantgerichtheid en klantgericht ondernemen in de haarvaten en genen van de organisatie.
recensie
Algemeen management
10 april 2015
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Wie kan er beter iets schrijven over start-ups dan iemand die meerdere succesvolle start-ups heeft opgericht? Durfkapitalist Peter Thiel die o.a. de bedrijven Palantir en PayPal heeft opgericht en de eerste directeur was bij Facebook, heeft een zeer eigentijdse visie over hoe nieuwe bedrijven opgezet moeten worden. Daarmee schopt hij her en der tegen heel wat heilige huisjes, maar Zero to One blijft boeiend van begin tot eind.
recensie
Algemeen management
10 april 2015
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Wie kan er beter iets schrijven over start-ups dan iemand die meerdere succesvolle start-ups heeft opgericht? Durfkapitalist Peter Thiel die o.a. de bedrijven Palantir en PayPal heeft opgericht en de eerste directeur was bij Facebook, heeft een zeer eigentijdse visie over hoe nieuwe bedrijven opgezet moeten worden. Daarmee schopt hij her en der tegen heel wat heilige huisjes, maar Zero to One blijft boeiend van begin tot eind.