OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 592 van 19.527 resultaten
preview
Algemeen management
10 april 2015
Steven de Groot
3-4 minuten leestijd
Je organisatie ‘mooier’ maken. Kan dat? Hoe ziet dat er dan uit? En heeft het wel zin? Volgens Steven de Groot, auteur van Het Schone in organisaties, is schoonheid te vinden in werkprocessen, samenwerking, producten en diensten. En leidt schoonheid tot meer werkplezier, eigenaarschap en trots.
interview
Marketing
10 april 2015
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
Het nieuwe boek Power to the people gaat over marketing in de zorg. Een nieuw fenomeen voor zorgorganisaties. Het boek beschrijft hoe je als zorgorganisatie marktgericht wordt en hoe je marketing als nieuwe discipline kunt invoeren in een zorgorganisatie. Aan de auteurs Marian Draaisma, Marketing Director bij Pluryn, en Sjors van Leeuwen, Indora Managementadvies en Zorgmarketingplatform, stelden we de volgende vragen.
recensie
Projectmanagement
9 april 2015
Dick Bos
Gewoon een prettig boek om te lezen, ‘Scrum, tweemaal zoveel doen in de helft van de tijd’ van Jeff Sutherland. Het boek voert je terug naar de oorsprong van Scrum en frist je geheugen weer even op. De samenvatting van de werkwijze op de laatste pagina’s is overzichtelijk en zet Scrum weer op je netvlies. Een goed geschreven boek, beetje Amerikaans, maar waard om te lezen.
nieuws
Algemeen management
9 april 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Dingen en gedoe: ze beheersen menig leven. Dingen zijn, nou ja, dingen. Dingen die je moet doen, moet wegwerken om verder te gaan. Er is zelfs een soort management voor bedacht: timemanagement! Met technieken zoals Getting things done.
interview
Leiderschap
9 april 2015
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Don Quichot kon niet zonder Sancho Panza en Sherlock Holmes was afhankelijk van het voorwerk van Dr. Watson. Volgers zetten leiders in het licht, maar andersom moet leiders volgers voeden om organisaties te ontwikkelen. Sterker nog: volgerschap is veel meer dan de tegenhanger van leiderschap. Het is er ook een onderdeel van, stelt trainer/coach Caroline Perrée in haar boek Volgen voor gevorderden.
recensie
Marketing
8 april 2015
Sjors van Leeuwen
1-2 minuten leestijd
In het boek 'Verboden voor klanten, wij houden van fans' schrijven Jessica van Wingerden en Wim Schuurmans dat het veel leuker en slimmer is om fans te hebben in plaats van gewone klanten. Fans zijn loyaler, minder prijsgevoelig en bevelen je aan bij anderen. Maar hoe krijg je meer fans? Het boek licht een tipje van de sluier op.
recensie
Communicatie en media
8 april 2015
Sjors van Leeuwen
De meeste communicatie schiet zijn doel voorbij. Postbus-51 spotjes leiden niet tot een gezondere leefstijl en collega's reageren niet op jouw interne mail. De oorzaak is simpel: we houden te weinig rekening met het brein van de ontvanger. Het boek ‘Stop met communiceren!’ van Harrie van Rooij geeft de oplossing.
recensie
Strategisch management
8 april 2015
Sjors van Leeuwen
2-3 minuten leestijd
Waarom wordt het ene merk wel marktleider of runner-up en het andere niet? Is het geluk, toeval of het resultaat van hard werken en briljante inzichten? Volgens marketingauteur Roland van Kralingen, hebben marktleiders en runners-up acht cruciale eigenschappen met elkaar gemeen.
recensie
Algemeen management
8 april 2015
Sjors van Leeuwen
De economische crisis is overgegaan in een nieuwe werkelijkheid. Een nieuwe economie waarin een andere manier van ondernemen nodig is om te kunnen overleven. Dat schrijft Marga Hoek in 'Zakendoen in de Nieuwe Economie'. Een inspirerend boek waarin 'klantgericht ondernemen' een hele nieuwe dimensie krijgt.
recensie
Marketing
8 april 2015
Jeanine Dijkhuis
1-2 minuten leestijd
‘Gamechangers - Are you ready to change the world?' van Peter Fisk lijkt een werkboek dat uit zijn voegen barst van de ideeën en powertalk. Het begint met zeer lovende aanbevelingen van 20 vooraanstaande CEO's voorin het boek en het eindigt met 100 (!) voorbeeldcases van echte Gamechangers. De auteur verwijst veel naar zijn helden van Apple, Nike, Dove en Virgin en de overtuigingen van goeroes als David Aaker en Simon Sinek. Weinig nieuws onder de zon, zo lijkt het.
recensie
Organisatiekunde
8 april 2015
Maarten Cornelissen
Verzakelijking van dienstverlening, hoe stuurt een organisatie dat goed aan? Met een regiebureau, vinden De Rouw en Verhoef. Met als regiedefinitie: ‘Regie wil zeggen dat je weet wat je wilt en dat je gaat zorgen dat daarvoor de benodigde middelen bij elkaar gebracht worden’.
recensie
Marketing
8 april 2015
Jeanine Dijkhuis
1-2 minuten leestijd
‘Gamechangers – Are you ready to change the world?’ van Peter Fisk lijkt een werkboek dat uit zijn voegen barst van de ideeën en powertalk. Het begint met zeer lovende aanbevelingen van 20 vooraanstaande CEO’s voorin het boek en het eindigt met 100 (!) voorbeeldcases van echte Gamechangers. De auteur verwijst veel naar zijn helden van Apple, Nike, Dove en Virgin en de overtuigingen van goeroes als David Aaker en Simon Sinek. Weinig nieuws onder de zon, zo lijkt het.
recensie
Organisatiekunde
7 april 2015
Robert Bierwolf
De auteurs Leon-Paul de Rouw en Chris Verhoef hebben uit hun ervaringen gepoogd een overall beeld te schetsen van wat het nu betekent om ICT uit te besteden. Hoewel de toepassing van het boek niet perse daartoe beperkt is, zijn de voorbeelden wel vooral uit de wereld van verzakelijking van ICT diensten, zoals de auteurs ook zelf aangeven.
recensie
Organisatiekunde
7 april 2015
Ted Mos
Het lezen van ‘Het Regiebureau’ van Léon-Paul de Rouw en Chris Verhoef, voelt aan als het doorlopen van een intervisietraject. En dat voelt wegen naar Rome en regievoeren is tenslotte iets, waarbij juist eigenlijk best goed. Feedback zonder oordeel of veroordelen. Er zijn tenslotte meer vanuit voortschrijdend inzicht ingespeeld moet kunnen worden (het ‘sturen’) op zich voordoende ontwikkelingen. Het regiebureau als linkin pin tussen vraag en aanbod.
nieuws
Psychologie
7 april 2015
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Ruim een jaar geleden was psycholoog Eldar Shafir in Nederland ter promotie van het boek Schaarste dat hij samen met econoom Sendhil Mullainathan schreef. Zijn boodschap, dat schaarste ten koste gaan van onze denkkracht, sloeg aan. Dat bleek toen Shafir onlangs opnieuw in ons land was.
recensie
7 april 2015
SalesManagement
'Dit boekje is een cadeau voor iedereen die van creatief taalgebruik een vak heeft gemaakt. Ronny Boogaart heeft een juweeltje geschreven over de verhullende en soms zelfs ronduit misleidende wijze waarop we taal gebruiken.
preview
Internet en social media
7 april 2015
Peter van Loevezijn
2-3 minuten leestijd
Je iPad als mobiel kantoor gebruiken gaat je veel werkwinst opleveren in tijd en motivatie. De vraag is alleen hoe je dit aanpakt.Vorige week gaf Peter van Loevezijn al 5 tips om je iPad als mobiel kantoor te gebruiken. Nu komt hij met 5 bonustips.
column
Economie
7 april 2015
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Traag en aarzelend kwam eind jaren tachtig de introductie van betaalautomaten op gang. In 1987 stond er in Nederland in welgeteld 97 winkels een pinautomaat, vier jaar later waren dat er 4600.
recensie
IT-management / ICT
3 april 2015
Lex Beijersbergen
3-4 minuten leestijd
In ‘Dinosauriër of Krokodil’ van auteur Dr. Tony de Bree MBA, wordt ingegaan op de huidige impact van ICT-ontwikkelingen op bestaande organisaties en hoe zij daarop kunnen reageren.
recensie
Organisatiekunde
3 april 2015
Hemke Havinga
Het boek met de titel ‘Het regiebureau, kernprincipes voor sturen op resultaat’ trok mijn aandacht. De laatste tijd heb ik als auditor veel te doen met onderzoeken waarbij regievoeren van belang is. Daarbij gaat het veelal om programma’s die een regievoerende rol hebben bij het sturen van verandertrajecten.