OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 607 van 19.597 resultaten
recensie
Strategisch management
28 januari 2015
Robert Buisman
‘De kracht van platformen’ van Maurits Kreijveld e.a. gaat in op de veranderende wereld en digitale platformen daarbinnen. Een boek met een hoge actualiteitswaarde, temeer omdat ingegaan wordt op het succes van bedrijven als AirBnB, Apple, Google en Uber die op het zakelijk toneel nieuwe spelregels schrijven. Een onderwerp om serieus te nemen. Hoe serieus kunnen we het boek hierover nemen? En wat heb je eraan als je zelf aan de innovatieknoppen zit of innovatieprocessen aanstuurt?
recensie
Juridisch
28 januari 2015
Hugo-Jan Ruts
De arbeidsmarkt is op de schop. Wat verandert er? ‘De nieuwe flex- en ontslagregels. De Wet Werk en Zekerheid in de praktijk’ van arbeidsrechtdeskundige en advocaat Maarten van Gelderen belooft u aan de hand te nemen.
recensie
Communicatie en media
28 januari 2015
Nico Jong
Overheidsorganisaties zijn nog altijd traditioneel, hiërarchisch en in silo’s georganiseerd. Zij zijn sterk gericht op planning en beheersing, wat leidt tot veel regels, procedures en bureaucratie. Dat moet anders, en daarom schreef Vera de Witte ‘De gemeente centraal’.
nieuws
Leiderschap
28 januari 2015
Ger Post
1-2 minuten leestijd
In het Nationaal Leiderschapsonderzoek 2015 staan bemoedigende cijfers voor leiders in Nederland. En punten die aanleiding geven tot reflectie. Uit het Nationaal Leiderschapsonderzoek 2015 blijkt dat tweederde van de werknemers tevreden of zelfs zeer tevreden is over de leiderschapsstijl van hun leider die volgens 36% van de werknemers mensgericht is (open, coachend en stimulerend).
recensie
Organisatiekunde
27 januari 2015
Peter van den Boom
2-3 minuten leestijd
Clegg, Kornberger en Pitsis presenteren een breed scala aan bedrijfskundige aandachtsvelden in ‘Managing & Organizations; an introduction to theory & practices’. Het is een toegankelijk boek met een goed doordachte didactische opzet voor mensen die een overzicht willen van theorieën en praktijkvoorbeelden van management en organisatie.
recensie
Algemeen management
27 januari 2015
Linda Poort
3-4 minuten leestijd
Tom Bower vindt Richard Branson niet echt aardig. De recalcitrante zakenman wordt in Branson Ontmaskerd door de schrijver afgeschilderd als de duivel zelf. Door al deze negativiteit is het boek vooral geschikt voor lezers die Branson bij voorbaat al niet leuk vinden. Want zelfs de meest Positieve Pipo zal tijdens het lezen van Branson Ontmaskerd onmiddellijk in een sombere stemming terechtkomen.
recensie
Reclame en verkoop
27 januari 2015
Lisa Niehoff
Bij het woord ‘pitch’ denk ik vooral aan presenteren, maar dat is natuurlijk onzin. Pitchen gaat veel verder. Eigenlijk pitchen we de hele dag. Laatst vroeg iemand aan mij: wie ben jij eigenlijk? Het daaropvolgende verhaal is gewoon een pitch, of je die vraag nu beantwoordt in een volle zaal met potentiële opdrachtgevers, of in de kroeg met nieuwe kennissen. De tekst op mijn website is ook een pitch. Mijn LinkedInprofiel is een pitch. Het is zo gek nog niet om je in het pitchen te verdiepen. In ‘Pitch!’ van Alette den Exter en Rick Willemsen staat dit onderwerp centraal en hoewel er vele soorten pitches zijn, is de informatie in dit boek relevant voor alle vormen die een pitch kan hebben.
recensie
Strategisch management
27 januari 2015
Jeroen Medema
2-3 minuten leestijd
Sun Tzu, wie kent hem niet? Het verhaal gaat dat meester Sun in het jaar 400 voor Christus een sollicitatiebrief schreef aan de koning van Wu. Dit was het werk dat hedendaags bekend is als ‘De kunst van het oorlogvoeren’. Elk boek dat al zo lang meegaat, is een klassieker.
recensie
Algemeen management
27 januari 2015
Ronald Buitenhuis
1-2 minuten leestijd
Duurzaamheid wordt volwassen, aldus Jan Jonker. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan en vooral ook moet. En wel richting een ‘WEconomy’. Dat vereist samen werken en samenwerken, want alleen dan beklijven de noodzakelijke initiatieven om te komen tot zo’n ‘WEconomy’.
recensie
Reclame en verkoop
27 januari 2015
Johan Bel RM
‘Managementroman voor professionals die (niet) willen verkopen’, dat staat op de omslag van het boek ‘Creëer een band met je klant’ van Bart Groothuis. Ik heb het boek geregeld weer aan de kant gelegd voordat ik ‘em begon te lezen, want wat kun je nou nog schrijven over dit onderwerp. Maar de schrijver heeft me toch blij verrast.
recensie
Marketing
27 januari 2015
Robbert Timman
Komt dit je bekend voor: je denkt van een onderwerp het een en ander te weten, je hebt er al wat over gelezen, er mensen over gesproken en toch valt dit achteraf gezien tegen. Dit overkwam mij na het lezen van het boek ‘Handboek online marketing 4.0’ van Patrick Petersen.
opinie
Advisering
27 januari 2015
Haiko van der Voort
2-3 minuten leestijd
Sommige mensen kunnen wat en andere weten wat. Vaak gaat het om verschillende mensen, die moeilijk met elkaar kunnen praten. Synergie tussen kunnen en kennen heeft een enorme potentie, maar is moeilijk te realiseren. Een mooie taak voor managementwetenschappers en adviseurs.
nieuws
Economie
27 januari 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Ergens tussen ons regeringscentrum in Den Haag en het NS kantoor in Utrecht zijn in bijna twintig jaar honderden miljoen euro’s en vele ego’s gesneuveld. Doel: realisatie en exploitatie van een hogesnelheidslijn van Amsterdam naar het zuiden van Europa. Wat wij met de Fyra als staartje zien, is een gefaald aanbestedingsproces, een slecht gemanaged semioverheidsproject en het moeten voldoen aan onmogelijke eisen. Dus reed er uiteindelijk een slecht product dat beperkt aan de eisen kon voldoen.
recensie
Communicatie en media
26 januari 2015
Nico Jong
In ‘Kleur bekennen’ beschrijven Guido Rijnja en Vera de Witte de actuele stand van zaken in de overheidscommunicatie. Zij doen dit aan de hand van vijf trends die beschreven worden als spanningsbogen. Of dit daadwerkelijk trends zijn, is twijfelachtig, maar de spanningsbogen die samen het dak van de overheidscommunicatie vormen, zijn wel een mooie metafoor om een aantal recente ontwikkelingen in de overheidscommunicatie te bundelen.
opinie
Internet en social media
26 januari 2015
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Bart van der Kooi is werkzaam als Social Media Consultant Crossmedia Communicatiegroep en auteur van Het social media modellenboek. Hij vertelt over zijn 3 favoriete boeken.
opinie
Marketing
26 januari 2015
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Erwin Wijman is freelance journalist, schrijver en marketingexpert. Hij publiceerde het afgelopen jaar naast Vlinder in de boksring een boek over de psychologie van de auto en hij werkt aan een tweede boek over bedrijfsnamen. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.
interview
Algemeen management
26 januari 2015
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Jan Rotmans, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, heeft een missie. Nederland moet in radicale transitie en wennen aan decennia van chaos schrijft hij in Verandering van tijdperk - Nederland kantelt. ‘Maar we gaan vooralsnog vooral vragen uit de weg.’
recensie
Algemeen management
26 januari 2015
Justin van Lopik
2-3 minuten leestijd
Zo simpel kan het zijn bevat 30 simpele oplossingen voor moeilijke problemen. Het bedenken van simpele oplossingen is echter knap lastig. Gelukkig vindt u in dit boek inspirerende tips en praktische voorbeelden om direct mee aan de slag te gaan. Wat vinden onze klanten ervan?
preview
Marketing
26 januari 2015
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
De verschijning van het nieuwe boek van Cor Molenaar, Kijken, kijken ... anders kopen, gaat een echt mediaevent worden. Zowel Mediamarkt als De Bijenkorf, twee van de winkels die volgens Molenaar uitstekend inspelen op het veranderende winkelgedrag, geven acte de présence tijdens de persconferentie op 10 februari.
interview
Organisatiekunde
23 januari 2015
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
We voelen wel dat de manier van besturen in Nederland anders moet, maar we weten niet goed hoe we dat in woorden moeten uitdrukken, stelt professor Hans Strikwerda in Bespiegelingen over governance, bestuur, management en organisatie in de 21e eeuw. ‘Als je kijkt naar hoe de avant garde onder de CEO’s in Amerika het aanpakt, dan blijken dat buitengewoon abstracte en holistische denkers te zijn en ze zoeken de complexiteit op.’