OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 610 van 19.597 resultaten
nieuws
Algemeen management
7 januari 2015
Ger Post
Joost van Kleef, auteur van onder andere Het belastingparadijs en het nog uit te komen Het geheim van Albert Heijn, maakte voor Quote een overzicht van de allerbeste boeken van 2014.
recensie
Marketing
6 januari 2015
Dick Bos
‘Brand Breakout’ is een boek van Nirmalya Kumar en Jan-Benedict Steenkamp. Een titel die alle kanten op kan gaan, maar uiteindelijk een mooi stukje inzicht geeft in hoe merken uit opkomende markten de wereld veroveren. Het boek wordt interessanter naarmate je verder leest.
nieuws
5 januari 2015
Pierre Spaninks
2-3 minuten leestijd
De afgelopen maanden blogde Pierre Spaninks hier wekelijks over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Naarmate de bekendmaking van de winnaar dichterbij komt, wordt het moeilijker om indiscreties te vermijden. Zoals van tevoren afgesproken, zet hij er daarom nu een punt achter.
nieuws
5 januari 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Na een inventarisatie van mijn leesactiviteiten in 2014 blijkt dat dit voornamelijk bestond uit literatuur van Nederlandse bodem (mede bepaald door deel te nemen aan de jury van het Managementboek van het Jaar) en werk van Amerikaanse managementdenkers.
recensie
Verandermanagement
31 december 2014
Christel Deckers
3-4 minuten leestijd
De wereld om ons heen verandert snel. Dat geldt ook voor organisaties: en hoe houd je je staande in deze veranderende wereld? Hans van der Loo heeft deze vraag vertaald naar een methode om organisaties in beweging te krijgen. In zijn ‘Vaart maken’ geeft hij een mooie combinatie van inzichten, opgedaan in de zeilwereld, en een heel praktische benadering in de vorm van vragenlijsten, om mee aan de slag te gaan.
recensie
Internet en social media
31 december 2014
Angelina Hammond
2-3 minuten leestijd
Na zijn boek met de ambitieuze titel ‘Social media expert in een week’ is nu Jeroen Bertrams nieuwste pennenvrucht ‘Bedwing het social media monster’ verschenen. Een boek over de gevaren én uitdagingen voor particulaire en zakelijke gebruikers van social media.
column
30 december 2014
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
2015 wordt een bijzonder jaar. Om meerdere redenen die u voor de verandering eens zelf mag invullen, maar vooral omdat de alma mater van dit magazine twintig jaar bestaat.
opinie
Algemeen management
30 december 2014
Ernst ten Heuvelhof
3-4 minuten leestijd
Niemand wil files en toch zijn er files. Hoe kan dat? Zijn we het eindelijk allemaal eens met elkaar, we willen immers geen files, en zelfs dan gebeurt er niet wat we wensen. En dat komt vaker voor. Ernst ten Heuvelhof legt uit hoe emergentie, want daar is dit een voorbeeld van, werkt.
opinie
Communicatie en media
30 december 2014
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Kim Ravers is visueel schrijver, ze schrijft in beelden. Ze helpt bedrijven en organisaties om abstracte concepten of strategieën te concretiseren in één beeld. Kim heeft een eenvoudige missie: minder kletsen, meer zeggen! Ze vertelt over haar 3 favoriete boeken.
nieuws
Algemeen management
30 december 2014
Justin van Lopik
4-6 minuten leestijd
We staan aan de vooravond van 2015, het jaar waarin Managementboek haar 20-jarig bestaan viert. Waar komen we vandaan? En, belangrijker, waar gaan we naartoe? Een korte geschiedenis en vooruitblik.
recensie
Leiderschap
30 december 2014
Marleen van Langen
Nederland is op zoek naar ambitieuze, toekomstgerichte jonge mensen. In ‘Nieuwe Leiders van de BV Nederland’, geschreven door Onno Aerden, delen de negen jonge Captains of Industry hun ervaringen en inzichten over leiderschap. Dankzij prettig leesbare interviews kunnen we een kijkje nemen in het leven van negen bijzondere mannen en vrouwen. Een mooi naslagwerk voor iedereen die zich wil laten inspireren over modern leiderschap.
recensie
Economie
30 december 2014
Hanneke Tinor-Centi
4-5 minuten leestijd
In ‘Kapitaal in de 21ste eeuw’ schopt Thomas Piketty tegen nogal wat heilige huisjes. Hiermee haalt hij zich waarschijnlijk de hoon van heel wat mensen op de hals, maar minstens zovelen zullen zijn kritische beschouwingen met gejuich ontvangen.
interview
Strategisch management
30 december 2014
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met zes van zijn meest getalenteerde alumni heeft de befaamde marketingstrateeg Roland van Kralingen onderzocht wat – mentale – marktleiders onderscheidt van hun concurrenten. Voor het boek Frontrunners hebben zij acht cruciale eigenschappen van deze ondernemingen geformuleerd. ‘Het behalen van marktleiderschap op zichzelf is niet eens het belangrijkste, het is de weg er naartoe.’
recensie
Algemeen management
30 december 2014
Maarten Fijnaut
Met zijn eerste titel zet auteur John Manschot een compleet en nuttig werk neer. Ruim 25 jaar ervaring binnen diverse organisaties wordt samengevat in een tijdloos boek: ‘Effectief in cruciale gesprekken’. Hierin krijgt de lezer handige tips om lastige debatten om te buigen naar resultaatgerichte dialogen.
recensie
Internet en social media
30 december 2014
Peter van der Wel
Een oude droom wordt werkelijkheid. De komst van Big Data maakt eindelijk de onderliggende patronen in de interacties tussen mensen zichtbaar. Onder Big Data wordt dan verstaan de combinatie van grote (lees: heel grote) verzamelingen gedigitaliseerde gegevens, de komst van goedkope supercomputers die zulke gigantische hoeveelheden data kunnen verwerken en de komst van slimme nieuwe algoritmen om met die gegevens om te kunnen gaan. Dit maakt het mogelijk het gedrag van groepen mensen te beschrijven en te voorspellen. Voilà de sociale fysica. Maakt Alex Pentland – de auteur van het boek ‘Sociale Big Data’ - deze claims waar?
interview
Leiderschap
30 december 2014
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
Hanke Lange kan bogen op dertig jaar ervaring in het begeleiden en adviseren van topbestuurders. Deze schat aan praktijkervaring vormt de basis van zijn Uit het goede hout gesneden – De enerverende stap van manager naar bestuurder. Een gesprek over de match tussen bestuur en organisatie.
recensie
Marketing
29 december 2014
Angelina Hammond
Steven Van Belleghem, ook bekend van de bestsellers ‘De Conversation Manager’ en ‘De Conversation Company’ legt de vinger op de zere plek in zijn nieuwste boek: de klantenrelatie verandert tegenwoordig elke dag.
preview
IT-management / ICT
29 december 2014
Tony de Bree
4-6 minuten leestijd
Welke nieuwe economische wetten en kosten theorieën gelden er in de digitale kenniseconomie? Hoe overleef je als dinosauriër of als krokodil de digitale revolutie? Tony de Bree doet handreikingen.
preview
IT-management / ICT
28 december 2014
Kees Ruigrok
3-4 minuten leestijd
In ons boek De Functioneel Beheerder en BiSL richten we ons op de activiteiten van de functioneel beheerder, dus van de werker op het uitvoerende niveau van wat nu Business informatiemanagement heet.
recensie
Marketing
24 december 2014
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Na zijn bestseller De Superpromoter (2009) publiceerde Rijn Vogelaar de afgelopen jaren al Flame en Flow. Nu maakt hij de reeks compleet met Flood. Het hele verhaal over het aanwakkeren en verspreiden van enthousiasme, in één band.